וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השם החם

עינב שיף

9.12.2008 / 8:11

אין קשר בין יוסי בובליל לאלוהים, אבל יש קשר בינו לבין אלה שמאמינים שהם יכולים לנשק מזוזה אבל לקלל. עינב שיף ירא שמיים

מלכתחילה, הקשר בין יוסי בובליל ואלוהים הוא נושא לכנס עבש שהבורקסים לא מספיק טריים בו, מכמה סיבות. ראשית וחשוב מכל, אין קשר בין אלוהים ויוסי בובליל: האחד, בין אם מאמינים בו ובין אם לאו, מייצג את השלמות אותה האדם לעולם לא יוכל להשיג, אך לנצח ירדוף אחריה. השני לעומת זאת – נו, אין באמת מה להוסיף על זה. לכאורה, סופו של דיון שמעולם לא היה צריך להתחיל.

אלא שהיהדות, ככל דת המונים, מחביאה בתוכה טוויסט: אלוהים במובנו האורתודוקסי, זה שתובע תרי"ג מצוות ושעבוד אבסולוטי של אורח החיים, הוא זה שהקשר בינו לבין בובליל בלתי אפשרי. לצידו, ללא כל כוונת תחילה, מתקיים גם כל יכול אחר לחלוטין - אל שמעודד את הבורות תמורת קידוש השבת; שליט עולמי שהאמונה בו מהווה תירוץ עבור רבים להסיר כל אחריות מחייהם, שכן הכל נקבע מראש ומהמרומים ותנו חיוך כי הכל לטובה. זהו אלוהים שכלל לא ידע שהוא כזה; אלוהים שקשה ולא לראות את הקשר הגורדי בינו ובין הדורבן האשקלוני, או ליתר דיוק בין האמונה בשניהם (ובאמת לא יהיה זה מפליא לגלות כי אחוז גבוה מתומכיו של בובליל הוא ציבור ירא שמיים דה לה שמעטה).

גם בובליל, כמו השם - ישמור ויציל – הוא דוגמה ומופת עבור ציבור גדול מדי שרואה בו עוד סיבה להישאר בבורותו, בערותו ונחשלותו. גם הם – בדיוק כמוהו – מקללים בלי הפסקה, מתייחסים בזלזול לנשים (או נשים שמעדיפות להישאר ולהתקרבן), לא מסוגלים להגות משפט שלם בעברית תקנית, אינם סובלניים כלפי חריגים ושונים ורואים בהשכלה מכשול ואיום במקום ברכה. אלו הם האנשים שירידה לעומקם של פרטים נחשבת בעיניהם ל"חפירה", שהחיפוש אחר המהות הוא "פלצנות" ושלדידם רהיטות ודרך ארץ הם נלעגים. זהו עדר מסמסים ומעריצים שהערצתם ל"חוכמת חיים" – חוכמה שעדיפה בעינם על השכלה אקדמית - היא רק עוד תירוץ כדי לא להרים את עצמם מהקרשים, לקחת אחריות ולהשקיע מאמץ. יוסי בובליל הוא עבורם עמוד האש שלפני המחנה ואם הוא יכול להביא 35 אחוז רייטינג ולקחת את המיליון, גם הם יכולים. ואם גם הם יכולים אין להם שום סיבה לשנות כהוא זה את ההתנהלות שלהם. כי הרי הכל משמיים, או מבובליל, או מה שזה לא יהיה.

ישעיהו לייבוביץ' ז"ל טען שהמילה החשובה ביותר ביהדות היא "יתגבר", הפותחת את השולחן הערוך, כי זוהי מהות היהדות: דרך חיים מחייבת שבה האמונה היא נטל, שמתוכו היהודי אמור להתגבר על יצרו. האלוהים שבו מעריצי יוסי בובליל מאמינים לא דורש מהם "יתגבר". הוא רק דורש מהם לנשום.

  • עוד באותו נושא:
  • האח הגדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully