וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אפשר בלי בדיחות על שכונת חיים

13.11.2001 / 10:13

שי גולדן על הקאמבק של "מנהרת הזמן", הזדמנות לדפדף באלבום הזכרונות האישי של דור שלם ולהגדיר מחדש את טיבו של המושג נוסטלגיה

איזה בונבונים החבר'ה מהלוויין. "מנהרת הזמן" חזרה (ערוץ יס פלוס בכל יום שלישי ב-18:50) ואיתה הילדות האבודה. דאג פיליפס וטוני ניומן, שני מדענים אמריקאים, אבודים במערבולת של עבר והווה. הם מתהפכים על ראשם בתוך הוואגינה המפוספסת בשחור ולבן, הנרתיק שבסופו האינסוף, ותמיד, אבל תמיד, נוחתים מגובה אדיר מבלי לשבור את הרגליים. מסורקים, ריחניים ונועזים כחיימ'קה מהסיירת.

"מנהרת הזמן", האמ-אמא של כל סדרות וסרטי המסע בזמן, היא גם תקדים טלוויזיוני הפקתי ראשון במעלה. הסדרה – אשר שודרה רק עונה אחת, באמצע שנות השישים – עלתה למפיקיה מעל 10 מיליון דולר, סכום עתק במושגים של הטלוויזיה התוך אולפנית, הדלה טכנולוגית, אך המושקעת מאוד בתפאורות ובתלבושות, של התקופה. אחריה המבול, אך כל אחד יודע כי אין מסעיר ומרגש כיורה, הגשם הראשון.

הרעיון פשוט: דאג וטוני נשלחים לעבר – בטרם הושלם פיתוחה של המנהרה – על מנת להוכיח לאיש עם שלטר התקציב מוושינגטון כי הפרויקט הראוותני והשאפתני אכן ישים. טוני שולח עצמו אל סיפונה של הטיטאניק ערב טביעתה, וכשמתברר כי אין דרך להחזירו, יוצא דאג בעקבותיו (בכיס מעילו מהדורת ה"טיימס" יום לאחר השקיעה) ובכוונתו להציל את הטיטאניק מטביעה ואת טוני מגורל דומה, לאחר שנכלא על ידי הקברניט שחושבו למשוגע.

טוני ניומן, המנחם דיגלי של פרויקט המסע בזמן, חנוט בסוודר צווארון גולף ירוק ובעיני זית חודרות. משלימו, המדען האינטלקטואל עם המראה המכופתר, דאג פיליפס, שהוא גם השקול והמתון מבין השניים. בעוד טוני מחפש את לוע הסכנה בכל פרק מחדש (בפרק על מרקו פולו הוא מתאהב בבתו של קיסר סין ומחליט להפסיק את המסע בזמן), דאג מדווח למפקדה (ד"ר מקרגור היפה בנשים – וונדר וומן אינטלקטואלית עם עיני דוריס דיי וחיוך אלי מגקרו והמפקד האבהי והסמכותי – ד"ר קירק) על מקום הימצאם וצורכיהם. בפרק על תקופת הרומאים הצליחו המדענים ממעמקי הקרקע באריזונה לשלוח לשניים תת מקלע, ובפרק אחר, כשהוקפו על ידי בילי הנער וחבורתו, שלח ד"ר קירק קול מן העתיד, הדורש מבילי להיכנע.

"מנהרת הזמן" עימתה את הצופה בצורה מעמיקה – תוך עבודת תחקיר היסטורית טובה – עם הקושיות המוסריות הבסיסיות ביותר הנוגעות למסע בזמן: 1. האם מותר (ואפשר) לנסות ולמנוע את ההיסטוריה מלהתרחש, באמצעות מסע בזמן? 2. האם ההיסטוריה אינה אלא תכתיב ידוע מראש שהמפגש היחיד עמו הוא כתייר? 3. האם שני קיומים של אותה ממשות יכולים להתקיים בעת ובעונה אחת – באותו זמן ובשני גילאים שונים? 4. האם ההווה הוא פונקציה של זמן התרחשות או זמן יומני/כרונולוגי?

להלן התשובות: 1. אפשר לנסות, אך ללא הועיל. להיסטוריה רצונות משל עצמה ולגורל דרך מוזרה למצוא את דרכו אל נתיבו המקורי. 2. בהחלט. אך כמה ססגוני והרה הרפתקאות הוא המסע! 3. בודאי. טוני הנוסע בזמן פגש את טוני הילד ערב ההתקפה על פרל הרבור שסיימה את חיי אביו והשפיעה על כל חייו. 4. העבר הוא קמט בזמן, וריאציה משוכללת על אנטי אייג'ינג. הבאים במפגש עמו מן ההווה, לא יאבדו מנעוריהם.


מכיוון שעיקר מקומה בתודעה הישראלית הוא בימי החופש הגדול הקולקטיבי של ילידי שנות השישים והשבעים, יאפשר המסע החוזר בזמן לא רק הצצה אל סדרת הפעולה הטובה ביותר שצולמה, אלא גם הזדמנות לדפדף באלבום הזכרונות האישי של דור שלם ולהגדיר מחדש את טיבו של המושג נוסטלגיה. אומרים ששידרו כאן אחלה סדרות לפני שנולדנו. הכרחי, לא פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully