וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לאיומים אסטרטגיים

הילית וולברג

9.2.2009 / 12:13

תגידו מה זה כל הטקטיקות האלה - אנחנו מצביעים על עתיד המדינה או מדיחים מועמד במועצת השבט? הילית וולברג מנותקת מהמציאות

ערב הבחירות, כשרבים מבינינו עוד לא החליטו וכנראה גם לא יחליטו עד לרגע האחרון למי יתרמו את קולם, נדמה כאילו טקטיקת ההצבעה בבחירות הנוכחיות שואבת השראה מיותרת מז'אנר תכניות הריאליטי. בוויכוחים הפוליטיים במסדרונות, המילים "אסטרטגיה" ו"טקטיקה" מחליפות את המילים "אידיאולוגיה" ו"מצע" - מילים שנסכים כולנו על חשיבותן, במיוחד כשבאים להכריע על המנהיג הבא של ישראל, לפחות לשנתיים הקרובות. כאילו לא אל הקלפי אנחנו הולכים בשלישי, כי אם לאיזו מועצת שבט שתקבע מי יזכה במיליון; מועצת שבט מייגעת וטעונה במיוחד שהחלה לפני כמה שבועות וכמיטב המסורת של הריאליטי, נמרחה עד לפרק הסיום הקרב.

הדינמיקה המוזרה של מערכת הבחירות והזמן הקצר בו נדרשנו להכריע – כולל מלחמה אחת באמצע – יצרו טכניקת הצבעה שונה ממה שנכון ומקובל. הסיסמאות הישנות של "ביבי יביא ביטחון" או "ברק ישמור על ירושלים" הפכו ללא רלוונטיות, ובמקומן צצו טקטיקות בסגנון "הישרדות". כך הפך לו ביבי לסוג של דן מנו, שהיה בטוח לאורך כל המשחק שהזכייה בכיס הקטן שלו, ומגלה לאט לאט שאיזה ליברמן מגיח לו מאחורה, מאיים לקחת לו את כל החסינויות על הדרך; ציפי לבני היא בכלל על תקן ה"ראויים" שבטוחים שמגיעה להם הזדמנות, אבל לא מצליחים ליצור לעצמם ברית שתיקח אותם עד הסוף.

קהל הבוחרים מאמץ את המשחק הטקטי ומשאיר מאחור עקרונות או ערכים. לפתע אנו עדים למצביעי מרצ או עבודה אדוקים, שבוחרים דווקא להצביע ללבני ולקדימה - מפלגה שרשימתה לא מייצגת אותם כהוא זה - רק בשביל לבלום את ביבי מימין. תומכי הליכוד לעומתם משוכנעים שביבי לוקח בהליכה ומרגישים חופשי לתת קול של חיזוק לליברמן, או לבית היהודי, כדי להעמיק את השתלטות הימין על הקואליציה. ויש את אלה שמצביעים חד"ש, רק בשביל להוכיח למרצ מהו שמאל ואלה שמצביעים מרצ, רק כדי להוקיע את טרנד הדב חנין משורותינו ואלו שמצביעים לאלי ישי כדי למנוע מבעוד מועד את הקאמבק של דרעי לפוליטיקה. ביממה האחרונה נשמעו אפילו קולות להצביע לסנה, שהוא בעצם סוג של פתק לבן מחאתי, הגמלאים של 2009 אם תרצו. מאחורי אף אחת מן הטקטיקות הנ"ל לא מסתתרת מחשבה עקרונית, אידיאולוגית או ערכית.

ביום שלישי הקרוב, כשאתם עדיין בוהים בפתקי ההצבעה מאחורי הפרגוד, מנסים לנבא את הסיכויים, הסטטיסטיקות, הסקרים המדגמים וההערכות המומחים, על מנת להגיב בהתאם ולהמר נכון, תנסו להיזכר שמי שהימר בסוף השנה שעברה על פי תחזיות מדויקות הפסיד למה שהיום אנחנו קוראים לו המשבר הכלכלי. במקום להמר, במקום לבלום ולרקוח טקטיקות כאלה ואחרות, תנסו להצביע למפלגה שמייצגת אתכם בצורה הטובה ביותר. גם אם אין לה סיכוי לעבור את אחוז החסימה. אם כולם יצביעו כך, אולי כולנו נצא מרוצים מהבחירות של 2009. ואולי לא נצטרך להגיע למצב הזה שוב עוד שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully