וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות הראשית נגד "עולמות הגוף"

עינב שיף

22.3.2009 / 16:00

הרב יונה מצגר חיבר מסמך חריף נגד התערוכה שתעלה במוזיאון מדעטק בחיפה: "זילות חמורה של קדושת גוף האדם"

זעם בקרב גורמים בעולם הדתי על הצגת התערוכה מעוררת המחלוקת "עולמות הגוף" בישראל. במסמך שהעביר הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, למפיק שוקי וייס נכתב כי "עצם קיום התערוכה יביא גם בקרבנו לזילות חמורה של קדושת גוף האדם והחובה לקברו... תצוגה זו לא יכירנה מקומה בארץ הקודש, ולפיכך הנני ממליץ לכם למשוך ידכם לחלוטין מן הדבר". במסמך מצטט הרב מקורות הלכתיים שונים המהווים את הבסיס להחלטתו בדבר חוסר התאמתה של התערוכה למדינת ישראל.

לצד הרב הראשי, גם יושב ראש זק"א, הרב יהודה משי זהב, תוקף בחריפות את הכוונה להציג את התערוכה, המעודדת אורח חיים בריא על ידי הצגת גופות משומרות לצד מאות איברי גוף הנפרדים מהגוף. "מדובר בחילול כבוד המת", אמר זהב לוואלה! תרבות, "הרי כמעט פעם בשבוע או שבועיים אנחנו נתקלים בסיפור על כבוד המת ואנחנו מנסים לשכנע את הגויים שאנחנו לא מבחינים בין יהודים או גויים, שבצלם אלוקים נברא האדם והנושא בנפשנו. אנחנו רואים בתערוכה זלזול מאד גדול במאמצים האלו. זה לא רק מזוויע אלא זלזול של ממש בכבוד המת וגם בכבוד החי".

בכוונתו של משי זהב ובכוונת גורמים נוספים להגיש עתירה לא רק לצו מניעה נגד הצגת התערוכה, אלא גם לצו עיכוב יציאה מהארץ, "עד שתזוהה כל גופה וגופה. זה שמדובר בסינים, לא הופך את הזלזול הזה בכבוד המת למותר".

תערוכת "עולמות הגוף" של דוקטור גונטר פון האגנס הוצגה לראשונה בטוקיו בשנת 1995. מאז, עוררה התערוכה סערות רבות ברחבי העולם, הן בקרב גורמים דתיים והן בקרב ארגוני זכויות אדם. הגורמים הדתיים, ביניהם נוצרים ויהודים, טענו כי התערוכה מבזה את המת ואילו ארגוני זכויות האדם טענו כי ד"ר פון האגנס עשה שימוש בגופות נידונים למוות מסין, ללא הסכמתם לפני מותם.

בכתבה שפורסמה בשנת 2004 בניו יורק טיימס, טען פון האגנס כי הרשויות בסין הציעו לו גופות של מתים, אך הוא חשד שמדובר במוצאים להורג ודחה את ההצעה.

"התערוכה תואמת את ערכי הדמוקרטיה"

ממוזיאון מדעטק, המציג את התערוכה נמסר: "התנאי הראשון לקבלת הגופה לשימור ולהצגה בתערוכה הינו הסכמה מדעת החתומה על ידי התורם בעודו בחיים. אין כל תשלום או שכר או טובת הנאה כל שהיא לתורם או קרובי משפחתו תמורת התרומה. זאת ועוד, כיום רשומים כבר 9200 תורמים חיים אשר נתנו את הסכמתם לאחר שחזו במו עיניהם בתערוכה והם יודעים היטב כיצד יוצג גופם לאחר מותם. בהסכמה מדעת החתומה על ידי התורם יש מענה חוקי ומענה אתי והיא גם תואמת את ערכיה של החברה הדמוקרטית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully