וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הפשפשים

רומי מיקולינסקי

24.3.2009 / 6:40

"פשפש הנשפים" הוא ספר מצחיק אך נוקב, המבקר את תרבות אכילת החינם שבאה עם תג מחיר יקר. רומי מיקולינסקי לא למכירה

פשפשי נשפים הוא כינוי של מתחזים שמתפלחים למסיבות עיתונאים בכדי ליהנות מהמתנות והאוכל המפואר המוצע שם בחינם. דן דונג התגלגל לעולם הזה בטעות. הוא בכלל הלך לראיון עבודה למשרת שומר במלון, לבוש בבגדיו הטובים ביותר, ורק בגלל אי הבנה שגררה עוד אי הבנה ואיזה שקר לבן ושקר נוסף, פחות לבן, הוא זכה בארוחת חינם והכוונה מקצועית בכרטיס אחד.

בסין שנת 2000 עיתונאים הם אנשים בעלי מעמד מיוחד, קבוצה שמקבלי ההחלטות חפצים ביקרה, אבל גם קצת פוחדים ממנה. לעיתונאים יש כח – לחשוף ולדווח שחיתויות, להצביע על עוולות ואי סדרים בחברה – אבל על פי ספרה הנוקב והמצחיק של ין גה לינג, את רוב זמנם מעבירים העיתונאים בביקורים במסיבות פאר וחיכוכים בנוצצים ומזומנים. חוסר האיזון בין הרקע הצנוע ממנו הגיע הגיבור (והמציאות העלובה והעוני בו חיים רוב הסינים) בולט עוד יותר על רקע ההגזמה של הנשפים ואופיים הגחמני של המשתתפים בהם.

כבר בנשף הראשון שלו מגלה דן שלא רק שיוצאים מאירוע כזה בבטן מלאה אויסטרים, אלא שחלק מהתהליך הוא ש"אתה מגיש את כרטיס הביקור שלך והמארח משלם לך מאתיים יואן בשביל המאמר שאולי תכתוב על הכנס" (11). דן לא מאמין למזלו הטוב. כל מה שהוא צריך בכדי לזכות בתשלום שווה ערך למספר משכורות של פועל הוא כרטיס ביקור. מאחר והוא ניחן בקליטה מהירה למדי הוא מדפיס לעצמו ערימת כרטיסי ביקור ויוצא למסע קניות בבית העבוט, שם הוא רוכש ציוד שישווה לו חזות "עיתונאית" מכובדת: מצלמה זולה, רשמקול חבוט ומשקפי ראיה עבי מסגרת. זו תחילתה של קריירה מזהרת מלאת ארוחות חינם ושחיתויות. לפחות כך נדמה, עד שפשפש אחר עולה על עקבותיו: אדם נוסף בעל כרטיס ביקור שדומה בצורה מחשידה לזה שהוא עצמו המציא. "נוכל. טפיל. גנב שנטל לעצמו את המודל העסקי של דן ואת קניינו הרוחני. מובן שהוא נמלט על נפשו ברגע ששמע שדן מחפש אותו. הוא חושש מדן יותר מכפי שדן חושש ממנו" (41).

יקר מדי

דן דונג המוטרד מתחיל לחפש סביבו את החקיין הלז, אבל המרדף מקלקל לו את התיאבון. בדיוק אז מחליטה אחת העיתונאיות שפגש בנשפים - נודניקית רזה עד אימה ומלאת אמביציה שמתקראת "אושר גאו" – להתקרצץ אליו. בהתחלה דן נלחץ. הוא חושב שגם אושר עלתה על זה שהוא מתחזה. אושר להפתעתו מחשיבה אותו כקולגה – גם לה יש שמות עט, היא משתמשת בהם כדי לחתום על מאמרים פולמוסיים חריפים "שיוצאים חוצץ נגד הזלילה בנשפים והמתנות הפזרניות" (37). אושר לצד תכונותיה המציקניות, היא גם עיתונאית אמיתית עם חוש מחודד לשערוריות, קומבינות ואינטריגות – היא מבינה את המערכת ויודעת על מה כדאי לחתום בשמה ומה עובר צנזורה. היא גם יודעת שיש מאמרים שעדיף להימנע מלחתום עליהם בשמה האמיתי פן לא תוזמן יותר לנשפים, או גרוע יותר תרכוש לה אויבים בחלונות הגבוהים. בניגוד לדן הפעור, אושר גם מודעת הרבה יותר לעומק השחיתות ולקלות בה אנשים נקנים ולא מהססת להשתמש בקשריה כדי לקדם את האינטרסים שלה - לפלרטט, לנג'ס ולאיים על בכירים.

אם לעשות סיפור ארוך, קצר - תהליך התיעוש המואץ שעובר על סין גובה מחיר שדן דונג מודע אליו יותר ויותר. אושר חושפת אותו לעולם הזנות, לתפר בין סחר בנשים למסחר בכלל, לתחומים האפורים בחיים שעכשיו כשהוא מודע לקיומם קשה לו הרבה יותר להתעלם מהם. מהרגע שהוא מבין כיצד השיטה עובדת, שיש מנוצלים ויש מנצלים, דן לא יכול להתכחש יותר לאחריות שמוטלת עליו ולא רוצה לאכזב את האנשים שמאמינים בו. בהדרגה דן מפסיק להיות מתחזה ומתחיל להיות עיתונאי מהסוג שנחשב לבעייתי בסין – עיתונאי עם מוסר. כך הוא נותר עני שלא מסוגל לעמוד בתג המחיר שלו.

ין גה לינג מציירת דיוקן אמין, שהוא מצחיק ועצוב במידה שווה. "פשפש הנשפים" הוא ביקורתי וחד, הוא מטריד אבל גם מבדר ונוגע ללב. התובנות שבו נכונות לכל חברה – לא רק לסין – אבל העיוות שבבסיס החברה שם, הופך את חיצי הביקורת לרעילים עוד יותר: "תבינו כדי להיות זונה לא חייבים למכור את הגוף", אומר אמן זקן עמו דן מתחבר. "הבן אדם יכול להיות זונה עוד יותר מלוכלכת כשהוא מוכר משהו יקר יותר מהגוף שלו. וזה מה שאני עושה. כן, אני עושה את זה תחת לחץ, אולי מתוך מין יראת כבוד. היראה שאנשים פשוטים מרגישים כלפי בני מלוכה או אצולה. אבל מי הפך את האנשים האלה לאצולה? אצולה שקובעת שהציורים שלי הם תרנגולים וגמלים" (85). מילים אלה נכונות לכל חברה, במיוחד כשמגיעה ההבנה שאצולה, לפחות בעיני עצמה, מסוגלת להדביק תווית מחיר לכל מוצר, אדם, אמנות או ערכים.

"פשפש הנשפים", ין גה לינג, תרגום: ברוריה בן ברוך // ידיעות ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully