וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יכולתי לשיר יותר"

עינב שיף

25.3.2009 / 7:38

ההצלחה הגדולה, ההתרסקות, החובות והקאמבק. אורי פיינמן חוזר עם סינגל וקליפ חדש, "לא לקחתי כלום" ומדבר על הכל

יח"צ - חד פעמי

(אורי פיינמן - "לא לקחתי כלום", במאי: יוני מרדכי)

אורי פיינמן כבר לא רצה לשיר יותר. מי שהגיע מהמוסך למעמד זמר השנה לשנת 1990, הסתבך כלכלית ונקלע לחובות כבדים. מעבר לכל אלו, איבד פיינמן את הרצון לעשות את הדבר היחיד אותו ידע.

"לפני 15 שנים הפסדתי את המכנסיים", מספר פיינמן לוואלה! תרבות. "דווקא בתקופת השיא של המוזיקה ניסיתי לעשות לביתי ולבסס את עצמי במקום שהוא בטוח בהרבה מהמוזיקה, אז השקעתי בחברת מחשבים שהתרסקה. חטפתי את הסטירה של החיים שלי, עברתי משברים לא פשוטים ואז הבנתי – בלי המוזיקה אני פשוט מת".

הרבה דברים השתנו בשנים בהם פיינמן (50) יצא מהתודעה הציבורית והפך לקוריוז על קאמבקים וקריירות דועכות. עם זאת, צריך להבין שמדובר באדם שמכר מאות אלפי עותקים מאלבומים כמו "אורי פיינמן" ו"מלח הארץ" והצליח להפוך את שירי הרומנטיקה חוליו איגלסיאס לז'אנר ישראלי של איש אחד. פיינמן, הרבה בעזרת מנהלו האישי המיתולוגי גברי מזור, היה לכוכב פופ אמיתי. אבל הפסגות אליהם הגיע פיינמן רק הפכו את הנפילה מהם ליותר כואבת. "נפשית, לא יכולתי לשיר יותר", הוא מספר. "חברות תקליטים התקשרו אליי, אנשים עצרו אותי בבתי קפה אחרי 13-12 שנים בהם לא עשיתי כלום, שאלו אותי מתי אני חוזר ואני פשוט לא יכולתי לשיר".

*חשבת כבר לוותר?

"היה לי תקופה של כסף כמו חול ועברתי לתקופה שאפילו חול לא היה. בעניין הזה, מה שלא הורג אותך – מחשל אותך. יש לי שישה ילדים ואני לא יכול להרים ידיים, אז קמתי ונלחמתי".

לאט לאט, פיינמן התחיל לחזור לעצמו. את חובותיו הוא החזיר, אך הרגיש שעדיין אינו מוכן לחזור לבמות, עד שפבלו רוזנברג הביא בפניו את השיר "לא לקחתי שום דבר", שהקליפ שלו ניתן לצפייה בוואלה! תרבות. "אם לא החברים שהרימו אותי, כמו פבלו, לא הייתי כאן בכלל", אומר פיינמן. "הוא הגיע אליי עם השיר הזה לפני 4-3 שנים, השמיע לי אותו עם הגיטרה ואני נחנקתי. אמרתי לו שאני מרגיש שהוא כתב אותו עליי, עם כל מה שזה אומר, חוץ מהפיאסטה שמוזכרת בו. אני נסעתי רק עם מרצדס וולבו", מרשה לעצמו פיינמן בדיחה על השנים היפות. "אתה מבין, כל הזמן הזה רציתי לחזור, אבל לא ידעתי איך אני מתגייס לעניין הזה כלכלית וכשפבלו הגיע עם השיר וצבט לי בלב, פתאום ראיתי שיש לי חומרים חזקים מאד ביד. בקטע של ההשקעה, הרבה אנשים רצו להשקיע ולי יש מזל מאלוהים. בסוף בא בחור בשם דוקטור מאייר שעמד מאחורי ונולד אלבום אחרי שלוש שנים של עשייה".

*איך אורי פיינמן 2009 מתמודד עם אורי פיינמן זמר השנה?

"אני אומר לך בכנות – אין כאן על מה להתגבר. כשאתה עושה משהו טוב – זה עובד. לאיל גולן היו כמה אלבומים שלא הצליחו ואחר כך הפך למה שהוא היום. שירים שנוגעים בנשמה של האנשים – מצליחים בסופו של דבר".

*אבל מאז צמח דור חדש של צעירים, שלא בהכרח מכיר אותך.

"אני לא בא בתחרות מול הצעירים, כי הם עושים משהו מדהים בפני עצמם. מצד שני, יש הרבה דברים שאני לא אוהב. אני עושה מוזיקה לאנשים יותר מבוגרים ואני מרגיש שזה משהו שצמאים לו. תקשיב, הדור הזה לא יודע אותי – אבל מאידך אני פוגש צעירים כמו מורן אהרוני, שראיתי אותה בכוכב נולד, שנעצרה לי הנשימה ממנה ואני לא מבין איך היא לא זכתה. כשיצרתי איתה קשר לדואט באלבום, חשבתי שהיא תגיד 'מה הוא רוצה ממני עכשיו' אבל נוצר חיבור מדהים בין הרומנטיקה שלי והכוח והעוצמה שלה. מורן היא נינט בשבילי.

"אני פוגש חבר'ה צעירים כמו סקעת ומויאל ורק חיבוקים ונשיקות", מוסיף פיינמן. "שאלתי אותם מאיפה הם מכירים אותי, והם אומרים 'מה זאת אומרת – אתה אורי פיינמן'. דווקא אלו שבכוכב נולד מכירים אותי יותר. גם הרבה מתמודדים בכוכב נולד בחרו לבצע עיבודים שלי לשירים".

*ועדיין יש את הסאטירה על הקריירה שנעלמה, הלהיטים הנשכחים. הפכת לסוג של ז'אנר בתחום.

פיינמן צוחק. "אם מזכירים אותי, זה כבר טוב. הומור זה הכוח של החיים ומי שלא מבין הומור נמצא בבעיה. אני בתקופות הכי קשות של חיי עדיין נשארתי עם מצב רוח, למרות שהיו לי מלחמות מפה ועד הודעה חדשה. בפנים היו לי אנרגיות של מצב רוח טוב".

*אז אפשר לבנות עליך במרוץ לתואר זמר השנה.

"את האמת? עשיתי משהו שאני מאד אוהב ואתה לא מאמין איך אני מלא מזה בנפש ובמצב רוח. אני מאושר שזה קרה ושהצלחתי לעשות אלבום שאני מרגיש – שהוא הכי טוב שעשיתי עד היום. אני מרגיש איתו מאד נכון, באתי בצורה אמיתית ומהבטן. אתה שומע את מה שעברתי בחיים. כשאני רואה את אוריי פיינמן מפעם זה מצחיק אותי. אני כבר לא עדין ומתקתק כמו פעם, עברתי חתיכת דרך בחיים".

*אלבומו החדש של אורי פיינמן ייצא בקרוב. בעבודה על האלבום השתתפו משה דץ, פבלו רוזנברג, יוסי אזולאי, מורן אהרוני ומוזיקאים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully