וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמר של 7 אינץ'

29.3.2009 / 16:52

הסינגל 7'' מציין היום שישים שנים להיוולדו. אנחנו חוגגים איתו ונזכירים במה שהספקנו לשכוח לגבי 45 הסיבובים ששינו את ההיסטוריה

הסינגל הראשון

זהו הסינגל הראשון, שנוצר בשנת מרץ 1949 בחברת RCA. הסינגל היה תשובה לאריך נגן, ה-LP. השבע אינץ' מסתובב במהירות של 45 סיבובים לדקה והוא נחשב, עד המצאת הדיסק כמובן, לפורמט הנפוץ ביותר לסינגל. אה, הוא גם שינה את העולם עם מצעדי הפזמונים שהפכו למצעדי סינגלים.

הסינגל הכי נמכר

הזוכה המאושר הוא "Piano Man", של בילי ג'ואל (נא לא להתבלבל עם הגרסה של רמי קליינשטיין), שיצא בספטמבר 1973 בפורמט 7 אינץ' בלבד ומכר מאז מספר מוערך של 102 מיליון עותקים מסביב לעולם. השיר בגרסת האלבום היה ארוך מדי עבור חברות התקליטים (5:38 דקות) ונחתך ל- 3:05. ההצלחה האדירה שלו מוכיחה שלפעמים, גם חברות התקליטים צודקות.

באפריקה לא ידעו, אבל בכל מקום אחר כן

בוב גלדוף הכניס את עצמו גם להיסטוריה של הסינגל, עם "Do They Know It's Christmas Now", שהוקלט ב-25 בנובמבר 1984 בסטודיו של טרבור הורן, יצא ב-29 בנובמבר והפך להיסטריה גלובלית של עזרה למדינות העולם השלישי. הם מצידם, גם לא ידעו שיש חג מולד (כי הם לא נוצרים) וגם כנראה לא היו חלק מהמיליונים שרכשו את הסינגל הזה (כי אין להם כסף או רדיו).

ובינתיים בג'מייקה

ה-7 אינץ' אמנם איבד מזוהרו עם המצאת הדיסק וכמובן עם עולם ההורדות החוקיות והלא חוקיות, אך בג'מייקה הסינגל ממשיך להיות כלי עבודה מרכזי לשלל הסגנונות הצבעוניים שמקיפים את המדינה המוזיקלית הזו. לדוגמה, בחרנו להביא בפניכם את אחד הסינגלים המפורסמים שיצאו מקינגסטון - "Bam Bam" של סיסטר ננסי שהוא לא בדיוק חדש - אבל היא בכל זאת מגיעה להופעה היסטורית בישראל ביום שבת הקרוב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

סנטה הגיע מוקדם

מסורת הסינגלים של חג המולד היא אחת הפיתוחים המשמעותיים בתולדות הסינגל, פיתוח שהכניס עניין תחרותי ותרבותי מחודש בפופ. בחרנו לציין את וויטני יוסטון והסינגל "I Will Always Love You", ששהה בשנת 1992 בראשות מצעד הסינגלים האנגלי, שבוע אחד מתוך העשרה בהם שהה במקום הראשון בסך הכל.

אל היה שם קודם

אגב מצעדים, בתמונה זהו אל מרטינו, הזמר הראשון שהגיע למקום הראשון במצעד הסינגלים של חג המולד, וגם הצליח לכבוש את המקום הראשון במצעד הסינגלים האמריקאי, שמאוחר יותר נודע בשם "Billboard Top 100", כנראה מצעד הסינגלים החשוב בעולם.

חזה את העתיד

השאלה לגבי ה-7 אינץ' הישראלי המשמעותי מכולם היא מסובכת ותלוית טעם וריח, בוודאי במדינה שאין בה תרבות של רכישת סינגלים. אם כך, הסינגל הבינלאומי הכה מצליח של "אם ננעלו" הוא ככל הנראה הזוכה מן הההפקר כשהגיע למקום ה-15 בטבלת הסינגלים הבריטית בשנת 1988. 21 שנים אחרי, קשה לחשוב על סינגל ישראלי שיוכל לשחזר את ההישג.

גדולים ביפן

חדירתה של תרבות הפופ ליפן הביאה להיערכות מיוחדת של תעשיית המוזיקה הן בתכנון סיבובי הופעות, אלבומים וכמובן - סינגלים. מהדורות מיוחדות ועטיפות נדירות הן רק חלק מהשיטות לשווק מוזיקה לארץ השמש העולה. בתמונה בחרנו בסינגל 7 אינץ' ההבינלאומי הנמכר ביותר בתולדות יפן - Beautiful" Sunday" של דניאל בון.

מריח כמו סינגל נעורים

השאלה מהו הסינגל המוכר ביותר כל הזמנים יכולה לפרק משפחות ואף משטרים פוליטיים. איך אפשר בלי הביטלס? ומה עם דיוויד בואי? איזה שיר באמת יכול להגיד שהוא שינה היסטוריה בזמן אמת, כשהמאזין קרע את העטיפה והבין שמולו עומדת התרבות בשיאה? גם אם אין הסכמה על כך - קשה לומר ש- "Smells Like Teen Spirit" של נירוונה - שהתעקשו להוציא את השירים שלהם גם בויניל - לא עומד בקריטריונים.

האהבה תקרע את הסינגל לגזרים

עשרות אלפי משאלים נערכו בכדי לקבוע מהו הסינגל הטוב ביותר בכל הזמנים. מגזינים כמו NME, Q, רולינג סטון ועוד הפכו בכך שעות, רק כדי להגיע לכמעט אותן מסקנות פעם אחר פעם. בשנת 2002 עם זאת NME בחרו את 'Love Will Tear us Apart" של ג'וי דיוויז'ן לסינגל הטוב בכל הזמנים. נו, באמת אפשר להתווכח עם בחירה כזו?

  • עוד באותו נושא:
  • סינגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully