וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בובה פראית

דנה קסלר

23.4.2009 / 14:07

הוצאה מחודשת של אלבום הבכורה של קים וויילד מזכירה מי היתה התשובה הבריטית לדבי הארי. דנה קסלר ילדה באמריקה

כיום קים וויילד נראית מנותחת וספוגת תמרוקים כאחרונת הגרושות משיכון ל'. אחרי שעשתה הסבה מקצועית מוצלחת לגינון ונכנסה לספר השיאים של גינס על הזזה ושתילה מחדש של העץ הגדול בעולם, התעקשה וויילד על קאמבק מוזיקלי. זה קרה לפני כשלוש שנים, והיה שם, בין היתר, דואט עם עוד פליטת אייטיז, כוכבת הפופ הגרמנייה ננה ("99 Red Balloons"). בסיבוב הזה, כמו בחלק גדול מהקריירה המאוחרת שלה, ההצלחה של וויילד הייתה מוגבלת ליבשת אירופה. העובדה שבני עמה האנגלים לא יתעניינו ביורוטראש החדש שלה הייתה כל כך ברורה, עד שאפילו לא טרחו לשווק להם את אלבום הקאמבק שלה, שיצא בגרמניה. אבל פעם, בתחילת האייטיז, הייתה קים וויילד כל מה שניתן לקוות מהשם הרוקנרולי המפתה שלה.

את העובדה הזו בדיוק באה להזכיר לנו ההוצאה המחודשת של אלבום הבכורה שלה מ-1981. לטענת הלייבל צ'רי רד (שמוציא כעת את שני אלבומיה הראשונים מחדש), זאת הפעם הראשונה שהוא רואה אור בדיסק. לי זה נשמע קצת מוזר (מעולם לא בדקתי את זה, יש לי את הויניל), אבל אם הם אומרים אאמין להם.

כוכבת בין לילה

במשך השנים נהייתה קים וויילד כל כך מזוהה עם פופ גרמני, שקצת מוזר להיזכר שהיא בכלל אנגליה. היא נולדה לפני 49 שנה בלונדון בשם קים סמית, אך את שם המשפחה המגניב לא היא הגתה אלא אביה, מארטי וויילד, שהיה כוכב רוקנרול באנגליה בסיקסטיז. במשפחת וויילד הפופ היה עסק משפחתי, ובגיל 20 הוציאה קים את הסינגל הראשון שלה, "Kids in America", והפכה לכוכבת בין לילה.

להיט הניו-ווייב האדיר הזה הגיע בזמנו למקום השני במצעד הבריטי, כבש את מצעדי אירופה ואפילו נכנס לטופ-40 האמריקאי. בימינו הוא מככב בתכניות האייטיז הנוסטלגיות ב-VH1 ובמשך השנים זכה לאינספור קאברים, מכוכבי צ'ארט-פופ כמו אטומיק קיטן והג'ונאס ברדרז וגם מאמנים הרבה פחות פופיים מוויילד עצמה, כמו ,NOFX נירוונה, ה-Donnas או להקת המטאל Lawnmower Deth . אין ספק שזה שיר שחוצה גבולות וז'אנרים. בתור שיר שהוא גם המנון ניו-ווייב קולי וגם להיט פופ רקיד וסוחף, עליו חתומה זמרת שהיא גם יפהפייה בלונדינית וגם רוקנרולית בלוק שלה, יש רק השוואה מתבקשת אחת: בלונדי. הצרפתים כינו אותה "בריג'יט ברדו של הרוקנרול", אבל למעשה קים וויילד הייתה התשובה הבריטית לדבי הארי.

בפועל הדרך בה התנהלה הקריירה ונוצרה המוזיקה של קים וויילד הייתה רחוקה מאוד מהמודל של בלונדי. את כל חומרי האלבום הראשון כתבו לה אביה ואחיה, ריקי וויילד, שגם הוא בחר בעסק המשפחתי והיה כוכב פופ בתחילת הסבנטיז. אחיה גם הפיק את האלבום, ואם מהקרדיטים נדמה שקים וויילד היא סינגר-סונגרייטרית עצמאית, זה רק בגלל שהאנשים שיצרו את המוזיקה שלה מחזיקים בשם המשפחה שלה.

באלבום הראשון ניגנה עם וויילד להקת הרוק The Enid, שכבר פעלה מאמצע שנות השבעים ובגלגולים שונים פועלת עד היום. אבל למרות שוויילד מעולם לא הייתה יוצרת, אלא כוכבת פופ (היא התחילה להשתתף בתהליך כתיבת שיריה רק בשלב הרבה יותר מאוחר), והיא לא הייתה חלק מלהקה אמיתית אלא שכרה את שירותיה של להקת ליווי, למשך זמן מה המוזיקה והפרסונה שלה היו מספיק קולים כדי להצדיק את ההשוואה לבלונדי.

על פניו כוכבת פופ מופקת שמנסים לייצר לה קרדביליטי על ידי כך שהיא מצולמת על עטיפת האלבום עם להקה, נשמע כמו מתכון לאסון. אבל וויילד לא שידרה בתחילת דרכה בטחון של כוכבת פופ, אלא דווקא עשתה רושם שברירי ומפוחד, מה ששיווה לה ולאלבום חן חובבני שלא היית מצפה מכוכבת מצעדים מסוגה.

פנינת ניו-ווייב

מלבד "Kids in America" הניב האלבום עוד שני להיטים. הראשון היה "Chequered Love", עם הקליפ המוזר שבו היא מסתובבת בחדר אמבטיה מהביל, שנראה כמו שירותים ציבוריים (כולל שני כיורים), אך מצד שני יש בו אמבטיה. דימוי המים הזורמים על משטחים חלקים, מהקליפ של "Chequered Love", חוזר בלהיט הרוקנרולי יותר, "Water on Glass". כיאה לאלבום ניו-ווייב מתחילת האייטיז, יש בו גם מקצבי רגאיי, כמו ב"Everything We Know" המדכדך והמצוין, ובקטע הסקא "2 6 5 8 0", שאפילו יש בו כלי נשיפה!

כעבור שנה הוציאה וויילד את אלבומה השני, “Select”, עם להיט הסינתפופ הקיטשי "קמבודיה". את אמריקה היא כבשה רק במחצית השנייה של העשור עם קאבר ללהיט של הסופרימז, "You Keep Me Hangin' On" (שזכה לאחרונה לעדנה בפיו של דניאל מריוות'ר, כשמארק רונסון החליט להדביק אותו לזנב של הקאבר ל"Stop Me"). הביצוע של וויילד היה להיט ריקודים אייטיזי קורע לב עם הפקה מושלמת לרחבת הריקודים.

אין ספק שקים וויילד הגיעה עד סוף שנות השמונים לדרגת התמקצעות מרשימה, צברה בטחון והפכה לכוכבת מצעדים אייטיזית מהשורה. אבל הקסם האמיתי מצוי דווקא לפני זה, באלבום הבכורה שלה, שניתן לשמוע בו את הבלבול והטריות. לפעמים הוא יותר מדי משתדל, אבל זה בסדר, כי מדובר בפנינת ניו-ווייב המצוייה בלימבו בין פופ מופק לניו-ווייב בוסרי. עד היום זה אלבום שגורם לדם לזרום ולסומק להציף את הלחיים.

קים וויילד, “Kim Wilde”
(Cherry Red)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully