וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר כלכלי גם בעולם הספרות?

עינב שיף

27.4.2009 / 12:31

ביריד הספרים בלונדון, בו ניתן לרכוש זכויות תרגום על ספרים חדשים, לא נכחו כל ההוצאות הגדולות בישראל. האם זה המשבר הכלכלי או העידן הטכנולוגי?

בשבוע שעבר התכנסו מיטב ההוצאות לאור של עולם הספרות בארלז קורט בלונדון. האירוע שהתקיים במקום הוא אחד הירידים החשובים של עולם הספרות, The London Book Fair , שבו גם הוצאות ישראליות משתתפות על מנת לרכוש זכויות לתרגום ספרים מצליחים ורבי מכר עולמיים. זכויות התרגום של "נער החידות ממומביי", ספרו של ויקאס סווארופ, למשל, נרכשו בזמן היריד בלונדון.

אלא שהשנה, בבדיקה שערכה וואלה! תרבות בין מספר הוצאות בכירות בישראל, העדיפו רוב הוצאות הספרים לוותר על היריד, שביחד עם יריד הספרים של פרנקפורט בגרמניה נחשב לאירוע חובה – אם לא בשביל התרגום, אז בשביל המינגלינג הספרותי. האם מדובר במענה הכרחי למשבר הכלכלי? ומה יהא על הלהיטים הפוטנציאלים שייתכן ולא יזכו לתרגום לעברית?

את זיו לואיס, אחראי הרכש של הוצאת כנרת זמורה-ביתן, הנושא לא מטריד כלל וכלל. "אנחנו מרגישים שאנחנו כל כך בטוחים שעלינו על גל נכון שמצאנו השנה, שהחלטנו לא להשתתף", הוא מספר, אך מוסיף כי ההחלטה נעשתה "במסגרת הצמצומים".

* אתה לא מפחד לאבד את הלהיט הבא של ההוצאה, רק בגלל שלא היית שם?

"תאמין לי שבעבודה שלי כרוכש, עבדתי הרבה יותר קשה על היריד הזה מהארץ כדי להבטיח שלא פספסנו כלום. יש לנו סקאוטינג, הכל בסדר. אני כבר יכול לגלות לך. יש שני ספרים שעלו לקראת היריד וכבר קנינו אותם בלי שהיינו שם. בשורה התחתונה, היריד הוא נטוורקינג וקשרים. עם הטכנולוגיה של היום, לא היינו צריכים לנסוע לשם בשביל זה".

* רק שלא ייעלבו שלא באתם.

"יצאנו מתוך הנחה שאחרי 20 ומשהו שנים של בניית קשר, הקשרים שלנו לא ייפגעו. מספיק שתסתכל על רשימת רבי המכר כדי שתבין שהמצב שלנו מצוין. אנחנו עם עיניים פקוחות ואיפה שאפשר להצטמצם... אני יכול לגלות לך שבשבוע הבא אני נוסע לבייג'ינג, במסגרת הפגישה, כדי לפגוש מו"לים סיניים, כי השנה מצאנו לנכון למצוא שוק אחר ולנסות משהו אחר. נמנה סקאוט בבייג'ינג ואם תשאל אותי מה אני מעדיף – אני מעדיף את הנסיעה לסין, כדי לנסות משהו חדש. פה זה נראה לי הרבה יותר מעניין".

"מעדיפים ירידים אחרים"

גם מנכ"לית הוצאת שוקן, רחלי אידלמן, מרגישה בטוחה בהיצע הספרים המתורגמים שלה כדי לא לנסוע. "יש אנשים שנוסעים", היא אומרת, "כל אחד עושה את החישובים שלו. נכון, המשקל של היריד הזה עלה בשנים האחרונות אבל אנחנו מסודרים מבחינת התגליות שלנו ואין לזה שום קשר למצב. כל הוצאה בוחרת אילו ירידים חשובים לה ואילו לא – אנחנו מעדיפים ירידים אחרים". לעומתה, ירון סדן, מנכ"ל הוצאת "עם עובד" לא מכחיש את השיקול הכלכלי-שיווקי, אולם מדגיש כי מדובר בשיקול קבוע, שלא השתנה עם פרוץ המשבר הכלכלי. "עבורנו מספיק להגיע לפרנקפורט", הוא אומר. "התקשורת היום מאד טובה, אנחנו מכירים את האנשים ומבחינתנו די לנו פעם בשנה כי מדובר בסך הכל באותם אנשים".

* אולי פספסת את רב המכר הבא שלך?

"אין תגליות שאתה מגלה ביריד, כולם יודעים על הדברים קודם. התקשורת כל כך פתוחה שזה לא שאתה מגלה משהו".

* אז זה לא יכול לקרות בכלל, גם ביריד נחשב כל כך?

"זה יכול לקרות, אבל אין גבול לזה, כי יש עוד עשרות ירידים שבכל מהן זה יכול לקרות".

ב"כתר" וב"ידיעות" דווקא נסעו

תשובות בעלי התפקידים בהוצאות השונות מעלה שתי מגמות ברורות: האחת היא למעשה ירידה בערכו הפרקטי של היריד והפיכתו ליריד ברנז'אי שבו הטוב ביותר שניתן לעשות הוא לראות ולהיראות. מאידך וכפועל יוצא של מגמה זו, הפעילות בעידן של משבר כלכלי בהחלט נתנה אותותיה והמרוויח הגדול מכך הוא יריד פרנקפורט.

הוצאת "כתר", בראשות העורכת הראשית איריס מור ועורכת התרגום הנכנסת אדר זאבי, נכחו במקום ומור אף מסכמת את הנסיעה כהצלחה ולא כנטל. ""גם בעיתות משבר אנחנו מחפשים ספרים טובים, פשוט משום שאנו מאמינים שגם בעת משבר כלכלי ספרים טובים ימשיכו להימכר היטב", אומרת מור לוואלה! תרבות. "היו לי ולאדר זאבי פגישות מצוינות בלונדון, ואנו תקווה שהן יניבו, בסופו של דבר, ספרים מעולים שיראו אור אצלנו, ב'כתר' ".

גם בהוצאת "ידיעות ספרים" החליטו בכל זאת לפקוד את היריד, אליו טסו מנכ"ל ההוצאה, דב איכנולד ביחד עם עורכת ספרי התרגום, נטע גורביץ'.

"עם כל הכבוד לטכנולוגיה", אמרה גורביץ', "אין כמו מפגשים פנים אל פנים כדי להבין באמת את הלך הרוחות ולזהות את הספרים החשובים. הסוכנים בלונדון מכירים את הספרים שלהם מצוין, וכשהם מספרים על ספר טוב אי אפשר לפספס את זה. הרבה מאוד רבי מכר וספרים נפלאים אחרים של ידיעות ספרים נולדו בירידים של לונדון ופרנקפורט. זה הדלק שהתעשייה שלנו נוסעת עליו, ואנחנו לא מעוניינים להיתקע לצד הדרך."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully