וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית לסין נערך למשבר הכלכלי

עינב שיף

3.5.2009 / 15:56

תיאטרון בית לסין הציג היום את הרפרטואר לעונה החדשה שלו, בצל המשבר הכלכלי וירידה של 20 אחוז ממכירת הכרטיסים

תיאטרון בית לסין חשף היום (א') את הרפרטואר המתוכנן שלו לעונת 2010-2009, שעיקרו הוא חגיגות ה- 30 להיווסדו של התיאטרון. במסיבת עיתונאים שנערכה בחדר החזרות של בית לסין פירטה מנכ"לית התיאטרון, ציפי פינס, על ההפקות המתוכננות לעונה החדשה, כמו גם את השפעת המשבר הכלכלי על התיאטרון. לדברי פינס, בנתוני מכירת הכרטיסים ומימוש המנויים נרשמה ירידה של כ- 20 אחוזים החל מינואר 2009 ועד כה. בנוסף, תקציב התיאטרון קוצץ ב- 5 מיליון שקלים ופינס בישרה על תוכנית הבראה של התיאטרון שעיקרה קיצוץ מדורג בשכר בגובה 7 אחוזים משכר כל העובדים בתיאטרון.

בין ההצגות שיועלו בוודאות בין 2009 ל-2010 נמצאות "החתן המושלם של רוחל'ה", מחזה חדש של סביון ליברכט ("סינית אני מדברת אליך", "הבנאליות של האהבה") שיעלה בינואר 2010 על הבמות בבימויה של פינס עצמה, החוזרת לכס הבימוי לראשונה מזה 4 שנים. בקאסט נמצאת כרגע רק קרן צור (זוכת פרס "שחקנית השנה" לשנת 2008, על משחקה ב"אנדה" של בית לסין).

הצגה נוספת שתעלה כבר ב- 22 במאי היא "תקלה קלה" של ריי קוני בכיכובו של ליאור אשכנזי, שעלתה בישראל בעבר תחת השם "חלום בלהות". "הדוד וניה" של צ'כוב, שהיה אמור לעלות כבר בעונה הקודמת של התיאטרון ייכנס לחזרות ב- 1 ביוני ויעלה בסוף יולי 2009. את ההצגה מביימת דדי ברון וגם בה ישחק ליאור אשכנזי, יחד עם ששון גבאי, מיה דגן, יובל שרף וחנה מרון הוותיקה.

התיאטרון עתיד להעלות גם הפקה חדשה של "מראה מעל הגשר" של ארתור מילר בבימויו של הלל מיטלפונקט בכיכובו של יגאל נאור, שזכה להצלחה רבה בקולנוע הבינלאומי. החזרות למחזה זה מתוכננות לקראת אוקטובר ותאריך היעד לעלייתו לבמה הוא דצמבר 2009. מחזאי חדש ומפתיע ברפרטואר הוא עדו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שכתב את "הפי אנד" שאמור לעלות ב- 2010. מחזה שכבר עלה בתיאטרון הוא "תנאים של חיבה" בבימויו של רוני פינקוביץ' ובכיכובם של שחקני הבית יונה אליאן, ששון גבאי, יובל שרף וברוך דרור.

לצד אלו, מתוכננות הפקות רבות שעלייתן מוטלת בספק בעקבות סיכומים ובעיות הפקתיות. אחת מהן היא "פרנקי וג'וני", שהפקתה המתוכננת "התפנצ'רה", עקב עזיבתם של גיל פרנק להפקה של הקאמרי ודפנה רכטר. גם "ולנטינו", מחזה חדש של אמנון לוי ורמי דנון, עתיד להיכנס לחזרות באוקטובר, אולם הקאסט להצגה לא נסגר, כמו גם הקאסט והבמאי של "אחת משלנו", מחזה חדש של גורן אגמון שאמור לעלות באפריל 2010.

"ברנז'ה", מחזה חדש של בועז גאון שהוקפא מרפרטואר השנה שעברה, וגם "צל של אשה" של שירלי עודד-דורן עתידים לעלות לקראת סוף השנה. שני המחזות הועלו בעבר בפסטיבל "פותחים במה" של בין לסין, אולם יערכו בהם שינויים.

המחזות הנמצאים במצב הראשוני ביותר הם אלו שבית לסין רכשה את הזכויות לתרגומם, אולם טרם החלו בעבודה עליהם. במצב זה נמצאים המחזות "נערות לוח השנה" של טים פירת', "בחורים טובים" המפורסם של ארון סורקין (במקור סרט בכיכובם של ג'ק ניקולסון, טום קרוז ודמי מור) שאותו ידוע כי יביים רוני פינקוביץ', ו"33 וריאציות" שמוצג בימים אלו בניו יורק בכיכובה של ג'יין פונדה ובישראל יבויים על ידי פינקוביץ' ומיטלפונקט במשותף. למחזה זה אין עדיין קאסט, אולם פינס ציינה כי הייתה רוצה שדן שפירא ישחק בו, אולם גם הוא עזב את התיאטרון לטובת הקאמרי וכרגע, אין תאריך יעד לחזרות להצגה.

מחזה נוסף שמיטלפונקט אמור לתרגם ולביים הוא "גת שמנים" של דיוויד הר, אך הוא מיועד רק לקראת סוף עונת 2010. "אני הולכת לעשות הכל", אמרה פינס. "משנה שעברה עשיתי את הרוב וחלק אעשה השנה".

בשנה שעברה עוד היה טוב

לקראת שנת ה- 30 לתיאטרון יועלו שני מחזות המוגדרים כ"קלאסיקה ישראלית". "מלאכת החיים" של חנוך לוין, שהוצג בהצלחה רבה לפני כ- 12 שנים על ידי יוסי בנאי ותיקי דיין מתוכנן לעונה הקרובה, אולם גם כאן זהות הבמאי והקאסט אינה ידועה. מיטלפונקט יככב גם בקטגוריה הזו עם "מכולת", שהועלה לראשונה ב- 1982 ותאריך היעד שלו הוא אפריל 2010, אך גם כאן לא ברור אם מיטלפונקט יביים ומי יהיו השחקנים. "האוצר" של שלום עליכם נכלל גם הוא בתוכנית הקלאסיקה.

פרויקטים אחרים המתוכננים השנה הם פסטיבל "פותחים במה" ה- 10, פסטיבל למחזאות ישראלית שיתקיים ב- 3 בספטמבר ועד ה- 5. התיאטרון מתכנן גם פסטיבל "במאים צעירים" בהמשך השנה, אותו מבקשת פינס לעשות בשיתוף אחד מבתי הספר לתיאטרון, לאחר שבשנה שעברה הפרויקט לא הצליח להתרומם. קבוצת הצעירים של בית לסין, שהעלתה בעבר את "ברודווי פינת פרישמן" ו"חלום של לילה בלב קיץ" תעלה הפעם את "אביב מתעורר" ותעבוד עם פינקוביץ' על אימפרוביזציה לקראת העלאת מחזה שיורכב מהאילתור.

בעונה הקרובה ייכנס התיאטרון לעולם הצגות הילדים, באמצעות "בית לסין לילדים". התיאטרון יעלה שתי הפקות חדשות. האחת היא "המלאך" מאת אפרים סידון והשניה היא "60 שנות שירי ילדים" שתועלה על ידי קבוצת הצעירים של התיאטרון. פינס ציינה שכל שחקני התיאטרון מועמדים לשחק בהצגות אלו. "למה שששון גבאי לא יעשה הצגת ילדים?", אמרה פינס. "זה רצון שלנו וגם רצון שלהם".

פינס הציגה את נתוני 2008 של התיאטרון, טרם הירידה בהכנסות, אשר מצביעים דווקא על גידול בהכנסות ובמספר המנויים. עם זאת, פינס התריעה כי התקציב הניתן לתיאטרון מעיריית תל אביב הוא נמוך בהשוואה לתיאטראות הבימה והקאמרי, ושווה בגודלו באופן פרופורציונלי לזה שמקבל תיאטרון באר שבע. "היחס בתקציב בית לסין, לצערי עומד על 83 אחוזים של הכנסה עצמית", אמרה פינס, שסיפרה כי היא נאלצת להוריד 10 הצגות רצות, ביניהן "אקווס" ו"האגם המוזהב". גירעון התיאטרון, על פי פינס, עומד כיום על חמישה מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully