וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' מנדי רודן, חתן פרס ישראל למוזיקה, הלך לעולמו

עינב שיף

9.5.2009 / 15:28

המנצח, המורה ואיש האקדמיה הלך הלילה לעולמו לאחר שלקה במחלת הסרטן. "התרומה שלו לתרבות הישראלית בלתי ניתנת לשיעור", אמר בנו

המנצח, המורה ואיש האקדמיה פרופ' מנדי רודן, חתן פרס ישראל למוזיקה בשנת 2006, הלך הלילה (שבת) לעולמו בגיל 80. רודן מת כתוצאה ממחלת הסרטן, בה חלה לפני מספר חודשים. הלוויתו תתקיים מחר בבית הקברות גבעת שאול בירושלים בשעה 12:00.

"זה קרה מאד מהר", סיפר בנו של רודן, אביעד, לוואלה! תרבות. "רק לפני זמן קצר חגגנו לו יום הולדת 80 עם 500 אנשים לכבודו, אך הוא כבר לא השתתף באירוע כי הוא כבר היה בבית החולים. אבא השאיר אחריו שני ילדים ושבעה נכדים והיה אדם עניו, צנוע, מקצוען, מורה ומחנך. העמיד דורות של מנצחים ומורים בעולם. הוא ניצח על כל התזמורות הגדולות באירופה ובארצות הברית. התרומה שלו לתרבות הישראלית בלתי ניתנת לשיעור".

שרת התרבות לימור לבנת, שברכה את רודן לכבוד יום הולדתו ה-80, מסרה כי "מנדי רודן היה חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית במשך כמעט 50 שנה. הוא השאיר את חותמו בכל התזמורות הגדולות בישראל. מנדי היה מגדולי שגרירי התרבות של מדינת ישראל, שבהופעותיו עם תזמורות מהמובילות בעולם מילא את לבבות כולנו בגאווה רבה"
.
"הוא השאיר אחריו תלמידים רבים, מוכשרים ונפלאים, הממלאים היום את אולמות הקונצרטים בכל רחבי העולם", הוסיפה לבנת. "זוהי ירושתו הגדולה של מנדי רודן לאנושות כולה, ואשרינו שזכינו ליהנות מכשרונו ומתרומתו לעולם המוסיקה. יהי זכרו ברוך."

המנצח הבכיר ירון גוטפריד, תלמידו של רודן, אמר לוואלה! תרבות כי "זו אבידה עצומה לעולם המוזיקה בישראל. באופן אישי אני יכול להגיד שהוא היה מורי ורבי, לא רק בשנים שלמדתי אצלו אלא גם באופן העקבי בו מנדי ליווה ותמך בתלמידיו. הוא היה אדם אריסטוקרט ואצילי מהסוג שקשה למצוא היום, אדם מדהים".

"בכל רגע נתון שאני עולה לבמה אני משתמש בדברים שהוא נתן לי", הוסיף גוטפריד, "וזה מלווה אותי בכל הקריירה. אני שמח שהיתה לי הזדמנות כמנהל מוזיקלי להזמין אותו ולסגור איזשהו מעגל שבו הוא היה יכול לנצח על התזמורת שלי. זו זכות גדולה ללמוד אצל אדם כזה ומורה כזה."

נשיא האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים שרודן היה נשיאה בין השנים 1985-1994, אילן שול מסר כי "עולם המוזיקה בישראל ומשפחת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים איבדו מנצח דגול, מוזיקאי ומנהיג אשר טיפח לאורך כחצי מאה, בצניעות אך בהתלהבות אין קץ, דורות של מנצחים, סולנים ונגנים צעירים".

רודן נולד בשנת 1929 ברומניה. אביו נרצח בשואה, אך אמו ושני אחיו ניצלו. רודן הצטיין מגיל צעיר בלימודי המוזיקה, למד בקונסרבטוריון הלאומי של רומניה ואף רכש תואר ראשון ושני בניצוח. רודן עלה לישראל בשנות ה- 60 והתקבל ככנר לתזמורת הקאמרית של רמת גן וניצח עליה. במהלך חייו היה לאחד מחלוצי הוראת המוזיקה בישראל, ניהל אמנותית תזמורות רבות, כשהאחרונה שבהן הייתה התזמורת הסימפונית של ראשון לציון. הוא זכה לאותות ופרסים רבים בארץ ובעולם, ביניהם פרס ישראל למוזיקה בשנת 2006.

  • עוד באותו נושא:
  • מנדי רודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully