וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לעזרה

עינב שיף

9.6.2009 / 13:16

המו"לים והסופרים תומכים בהצעת החוק של הח"כ ניצן הורוביץ, אבל מסייגים. ברשתות המסחריות הוויכוח הוא כבר אחר. רק יורם קניוק לא שם זין

הידיעה על הצעת החוק של חבר הכנסת ניצן הורוביץ אותה הוא מתכוון להעלות ברביעי הקרוב - שמטרתה להגביל מחירי ספרים חדשים בשנה הראשונה לצאתם - הצליחה להמריץ את תעשיית הספרים, הנמרצת ממילא בפתחו של שבוע הספר העברי מחר. "הגיע הזמן כבר שההצעה הזו לא רק תוגש, אלא גם תעבור", אומר לוואלה! תרבות אמנון בן שמואל, מנכ"ל איגוד הוצאות הספרים בישראל. "המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל ונפגעים ממנו לא מעט אנשים לרבות הקוראים, לאור התחרות הדי פרועה בין שתי הרשתות בשנתיים האחרונות", מתייחס בן שמואל לסטימצקי ולצומת ספרים, "שהולכת וגוברת ואף נעשית יותר ויותר יצירתית, כשהרשתות עונות אחת לשניה במבצעים אגרסיביים. במצב הנוכחי ישנה שרשרת ארוכה ביצירת הספר שנפגעת, החל מהיוצר".

- כיצד החוק אמור לעזור להם?

"נניח שהמו"ל טרח להוציא ספר והוא צריך לשלם לבית הדפוס, למגיה, להובלה ולזה שעשה טובה ישב שלוש שנים וכתב את הספר ונותר לו שקל בודד לספר. יוצא מכך שני דברים: 1. אין מוטיבציה ליוצרים לכתוב ספרים. 2. אין מוטיבציה למו"לים להוציא ספרים איכותיים, ספרים שההשקעה בהם היא השקעה גדולה. בתי דפוס נסגרו, חנויות ספרים עצמאיות נעלמו. המו"לים עצמם, חלקם נסגרים, חלקם נבלעים, חלקים אפילו שוקל פיטורים או מעבר לארבעה ימי עבודה. מטרת החוק היא לפטור את רוב הבעיות האלו, כפי שקורה כבר עכשיו בלא מעט מדינות – בצרפת, גרמניה, במדינות סקנדינביה, בחלק מהמדינות הוא קיים כחוק ובחלק מהבנה בין המו"לים. בנוסף, חשוב לזכור שהצעת החוק כוללת גם הורדת מחירו של ספר חדש למצב סביר, שיביא לכך שמו"לים יוכלו להשקיע באופן כדאי בספרים ולקחת סיכונים. התחרות תהיה בין המו"לים ולא בין הרשתות".

- כלומר אתה מסכים שבסופו של דבר, מחירו של ספר שיוצא כיום הוא גבוה מדי

"אני מוכן להודות שהמחיר המומלץ הוא גבוה מדי, אבל למה הוא כזה? כי המו"ל נאלץ לקבוע מחיר גבוה מלכתחילה, כי הוא יודע שהספר לא יימכר במחיר הזה, כי יופעל עליו לחץ להכניס אותו למבצעים הגדולים. לכן הוא חייב לתמחר אותו במחיר גבוה מההתחלה".

גם רחלי אידלמן, מנכ"לית הוצאת שוקן, מצטרפת לתומכים בחוק. "זה בלית ברירה", היא אומרת בשיחה עם וואלה! תרבות. "המו"לים יותר מדי חלשים מול הרשתות ונכנעים להם. כרגע, כל מו"ל מפחד שההוצאה השנייה תיתן הנחות והרשתות מנצלות את זה על חשבונם, ולא על חשבון עמלות השיווק שלהם. הם באים למו"לים ולמעשה מבקשים הנחה נוספת על כל ספר, שנכנסת להוצאות של המו"ל. מחיר של ספר צריך לכסות גם את הכישלונות שיש מדי פעם להוצאות, וכרגע המצב לא מאפשר את זה ולכן הולכים רק על בטוח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

- את חושבת שהקהל יוכל לחזור ולרכוש ספר במחיר שהוא התרגל אליו?

"ישראל לא המציאה את הגלגל פה, באירופה יש לפחות 15 מדינות שיש בהן חוק או שיש אמנה. כשרציתי להבין איך זה עובד, פניתי להתאחדות המו"לים באנגליה והם סיפרו שאצלם מדובר בהסכם ג'נטלמני, אלא שאתה צריך להיות אנגלי בשביל לעשות את זה. פה כולם חייבים להיות יותר חכמים, ולכן כל החכמים מפסידים בסופו של דבר כסף".

בסטימצקי לא מתנגדים

דבריהם של בן שמואל ואידלמן מסמנים מטרה ברורה להתקפות: רשתות הספרים הגדולות, סטימצקי וצומת ספרים. אלא שלהצעת החוק מצטרפת תומכת מפתיעה, דווקא מתוך הרשתות – איריס בראל, מנכ"לית רשת סטימצקי. " אני חושבת שההצעה הזו תבטיח גם מחיר טוב לצרכנים וגם תבטיח שיהיה המשך תרבות למדינת ישראל", אומרת בראל לוואלה! תרבות.

- האם הרשת שלך לא תספוג מכה במאבק נגד צומת ספרים?

הצעת החוק הזו משרתת את מדינת ישראל ולא את הרשת. במצב כיום, שבו שמעתי סופר שסיפר כי הוא מרוויח 14 אגורות לכל ספר, צריך להדליק נורה אדומה אצל כולנו. ההצעה הזו מבטיחה גם להוריד את מחיר הספר ואני חושבת שזה Win-Win Situation. אני מאמינה שאנחנו נצליח להיערך לזה ונמשיך להבטיח גם לשמור על התרבות וגם להבטיח מחירים טובים לצרכן.

בצומת ספרים מתנגדים נחרצות

"במשך 80 שנים, עוד לפני קום המדינה סטימצקי הוא תאגיד ששלט ביד רמה. היום הם מקבלים תחרות מכובדת ובמקום להילחם בכלים שיווקיים הם מחפשים כלים אחרים", אומרת סמנכ"לית השיווק של רשת צומת ספרים, טל פלוצקר. "החוק הזה הוא אבסורד וברגע שייכנסו לעומקו - ואני מקווה שחברי הכנסת ייכנסו לעומקו למרות שאף אחד לא טרח לדבר איתנו עד כה - ויסתכלו על הנתונים ויחשבו שהם עובדים בשביל הציבור, אז הם יקבלו את ההחלטה הנכונה".

- ובחוק עצמו, מה בעייתי?

"החוק עצמו בעייתי מאד. כמות הכותרים שיוצאת במדינה בשנה, כמעט זהה לכמות הכותרים של צרפת, רק ששם ישנם 60 מיליון ספרים בשנה. הצרפתים אומרים שהם גורסים 10 מיליון בשנה, שהם לא מצליחים למכור את הספרים במסגרת החוק והנשיא שם כבר פועל בנושא. החנויות יהפכו לבתי קברות לספרים. החוק הזה לא מתאים כי בסך הכל במדינת ישראל יש חוקים ששומרים על מחיר נמוך של מוצר בסיס. השאיפה שלנו היא להביא את הספר לכל בית בישראל".

יפתח דקל: "גם היום גורסים ספרים בישראל"

"מה הקשר של גריסת ספרים לחוק?", עונה יפתח דקל, מנכ"ל הוצאת כתר. "גם היום גורסים ספרים בישראל, אז מה? המצב הנוכחי מביא לאי כדאיות של יצירה, שבו סופר מקבל שקל על ספר וזה פחות מכלום. מו"לים אומרים לעצמם שאם הם ישקיעו ביצירת ספרות, הם יפסידו ולא עושים את זה".

"החוק לא אומר שהספרים יהיו זולים בסופו של דבר", מוסיף דקל, "אלא רק בשנה הראשונה, כדי לתת לסופר מענק סביר. לאחר מכן, מחיר הספרים יצלול, כמו שקורה בחו"ל ובסופו של דבר תהיה נורמליזציה. מטרת החוק הוא שימור תרבות ופיתוח תרבות. בישראל כל ענפי התרבות נתמכים חוץ מהספרות וזה מצוין. אבל אם המצב יימשך כמו שהוא היום, זה יותיר את המו"לים והסופרים חשופים לסיכון ואת התוצאות של המצב הקטסטרופלי הזה אנחנו נראה בעוד שנה שנתיים".

יורם קניוק: "אני שם זין על האנשים שהרסו את הספרות הישראלית"

למרות שכל צד טורח לאזכר אותם, נדמה שמי שנשכח הם אלו שעל גבם נעשה כל המאבק הזה -הסופרים. גם שם, הורוביץ ימצא תמיכה בהצעת החוק שלו, על אף שזו מפקיעה באופן סופי את השפעתם של הסופרים על הצעת המחיר. "איגוד הסופרים מאד בעד החוק הזה", אומר יושב ראש האיגוד, חיים נגיד. "אנחנו תומכים בכל מה שעשוי לעזור לסופרים ולסופרות וכרגע המצב הוא שהמרוויחים הגדולים הם המפיצים והמוכרים, עיני לא צרה בהם, אבל כרגע הסופרים עומדים אחרונים בתור. כרגע להוציא ספר לאור הוא מעשה של זכייה בלוטו".

- עדיין תיוותרו מאחורי המו"לים, עדיין תרוויחו רק לאחר שכר מתווך

"אחד הפתרונות שיהיו בסופו של דבר הוא שהספר יהפוך להיות מוצר דיגיטלי שנמכר באינטרנט, עם מעט מאד מתווכים. לא תהיה שום עבודה של הפקה גרפית והדפסה וכריכה, אלא פשוט ספר יעלה 10 שקלים והם יכולים ללכת ישירות לסופר. זה בוודאי עדיף על המצב כיום, שבו אם הסופר יכול לסייד בלטה בבית מהכסף שהרוויח, הוא במצב מצוין".

"אני שמח שניצן העלה את הצעת החוק הזו", מוסיף הסופר יורם קניוק - שעמד מאחורי התארגנות דומה לפני כשנה - אך מיד חוזר לנבואות זעם. "אני לא חושב שיש היום כסף בשביל הספרים הישראלים. החוק רק יגדיל את הסכום שממנו הסופר יכול להרוויח, אבל לא ייתן לו יותר כסף ישירות".

- גם אתה מצטרף למודל הספרים האלקטרונים?

"רק כשיהיו בארץ ספרים אלקטרוניים הסופר ירוויח יותר. זה יקרה אחריי, אולי בעוד שנה שנתיים אבל זה מה שיציל את הסופרים הצעירים. זה אפילו לא הורס את העיניים וזה בעיקר מחסל או מייתר את השיווק והחנויות.זה אפילו יציל את היערות".

- כך שאתה יוצא גם ירוק וגם צודק

"אבל אני כבר לא מאמין שיהיה צדק. אני כבר זקן, אני שם זין על האנשים האלו שהרסו את הספרות הישראלית, בשביל שני ספרים ב- 10 שקלים. אנשים צריכים להתקיים. החוק הזה הוא הצלחה גדולה בצרפת, אבל מי יודע אם כאן הוא בכלל יעבור? מי בכנסת היום נראה לך כמו מישהו שהחזיק בידיים בספר שהוא לא ספר טלפונים?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully