וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ נחמן שי יבחן את נושא פרס ספיר

עינב שיף

21.6.2009 / 14:08

בעקבות חרושת השמועות שעוררה זכייתו של אלון חילו, יוצא חבר הכנסת ממפלגת קדימה נגד התנהלות הפרס הציבורי. "אני לא נבהל מלהעביר את הנושא לפסים של חקיקה"

חבר הכנסת נחמן שי (קדימה) יוצא נגד התנהלות פרסים המוענקים במוסדות ציבוריים, בעקבות הגילויים החדשים בפרשת פרס ספיר בשבוע שעבר. "הגענו למצב שבו כל אחד עושה לעצמו – מרכיב לבד את חבר השופטים וכותב את התקנון כשבסופו של דבר הפרסים האלו הם פרסים ציבוריים האמורים להיות מחוברים לציבור הרחב", אומר ח"כ שי, חבר בוועדת החינוך, התרבות והספורט לוואלה! תרבות.

"עצם העובדה שהשאלות עולות על סדר היום מעידות שישנה בעיה בסיסית שבה חבר מביא חבר. אני מבין שבישראל ככה זה, אבל גם כאן צריך פיירוולז, חומות של אש שיפרידו בין משתתפים לשופטים ומי שביניהם. במצב הזה, אין הרבה תרבות פה והפרסים לא זוכים לאמון הציבור".

"את כל הפרסים יש להכניס לשיטה מסוימת – לחייב בגילוי מלא, אולי אפילו חשיפת פרוטוקולים, כדי לשכנע את הציבור שהפרס הוענק על פי אמות מידה ציבוריות", מוסיף ח"כ שי. "בכוונתי לבקש מיושב ראש ועדת החינוך לקיים דיון בעניין, שנלמד את הנושא, שנדע מה היקף הפרסים. לאחר מכן, אני לא נבהל מלהעביר את הנושא לפסים של חקיקה, כדי להגדיר קריטריונים לפרסים הציבוריים".

חבר הכנסת שי ביקש להדגיש כי אינו מטיל דופי ביושב ראש חבר השופטים, השר לשעבר יוסי שריד, שלגבי כללי האתיקה שלו הועלו שאלות מצד גורמים בעולם הספרות, כפי שפורסם בוואלה! תרבות. "אני בטוח שחבר השופטים עשה את עבודתו נאמנה", אמר שי. "אך עצם העובדה שהנושא העלה ספקות אומר שחסרה בו אמינות".

סשה דנקר, מנהל קרן ספיר, מסר בתגובה לפניית וואלה! תרבות כי "האישים המרכזיים בקהילה הספרותית בישראל אינם מנותקים מההוויה הספרותית. בזה, בין היתר, כוחם. לפיכך אין לצפות משופט בוועדת פרס ספיר, אשר מעמדו הציבורי נצבר מעיסוק, המאופיין במצויינות, לאורך עשרות שנים בתחום הספרות, שלא יכיר את הפעילים בתחום, לעיתים אף היכרות אישית.

"יושרם האישי ויושרתם הציבורית של השופטים הינם ללא רבב וככאלה הם ניבחרים כדי להצביע על הזוכה בפרס ספיר", מוסיף דנקר. "מגוחך יהיה לחשוב שאישים אלה יסכנו את מעמדם הציבורי על ידי בחירה ב'ספר של חבר'. מחשבה זו אשר מן הסתם מונעת על ידי גורמים אינטרסנטיים, לא תעיב על יוקרתו הנצברת של פרס ספיר, אשר כיום מעטים בלבד הם החולקים על מיצובו כחשוב מבין הפרסים המחולקים בתחום הספרות בישראל, יוקרה אשר נבנתה אך ורק בזכות מעמדם האישי של השופטים ובזכות בחירותיהם, אשר לאורך זמן הוכחו כבחירות מושכלות בספרים העתידים להימנות בין נכסי צאן הברזל של הסיפורת העברית”.

פרס ספיר הוענק בשבוע שעבר לאלון חילו, עבור ספרו "אחוזת דג'אני". יום לאחר הפרס, נחשפו בוואלה! תרבות טענות שונות לגבי כשרותו של הפרס, לאחר שנטען כי שריד הוא זה שהעניק את הפרס בקולו הכפול לחילו, חברו להוצאת הספרים "ידיעות ספרים". שריד הכחיש את הנושא מכל וכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully