וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יעלה בגורל קטלוג הביטלס?

טלי גולדשטיין

28.6.2009 / 16:31

בעקבות מותו של מייקל ג'קסון, תהיות לגבי הבעלים החדשים של הקטלוג הרווחי שרכש מלך הפופ, בעיקר נוכח החובות בהם היה שרוי ג'קסון

קטלוג השירים של ארבעת המופלאים – במיוחד 267 השירים שנכתבו על ידי ג'ון לנון ופול מקארטני – עומד לצאת למסע ארוך ומפותל, שבמרכזו סוגיית הבעלות עליו, כעת שהבעלים הקודם, מייקל ג'קסון, הלך לעולמו.

זמר הפופ וחטיבת סוני מיוזיק הפעילו מיזם רווחי שבמסגרתו הם רכשו וניהלו את זכויות היוצרים של כ-750 אלף שירים של יוצרים כגון בוב דילן, ניל דיאמונד, טיילור סוויפט והאחים ג'ונאס. לפי הערכות אנליסטים, שווי השוק של המיזם סוני/ATV מיוזיק עומד על לפחות מיליארד דולר, ומכך עולה שמייקל ג'קסון היה משקיע ממולח לא פחות מאשר אמן מוכשר. כדי לסבר את האוזן, ההשקעה הראשונית שלו במיזם עמדה על 47.5 מיליון דולר ב-1985.

כעת סוגיית חלקו של ג'קסון במיזם הפכה לתעלומה. לפי תביעה שהוגשה ב-2002 על ידי נושים, ג'קסון הצליח שנתיים קודם לכן לקבל מהבנק הלוואה בסך 270 מיליון דולר כשהוא משתמש כערבות בחלקו בסוני/ATV ובזכויות יוצרים על שיריו שלו. סגנון החיים של ג'קסון, כידוע, היה בזבזני אפילו כשתדמיתו ניזוקה על רקע אישומים בגין התעללות בילדים ושינוי סגנון מוזיקלי. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-2005 שמאגר המזומנים שלו הידלדל עד כי הוא לא ידע כיצד ישלם את חשבון החשמל. לפי העיתון, חובותיו של ג'קסון מסתכמים כיום ב-500 מיליון דולר.

לדברי עורכי דין, תמונה ברורה יותר של מצבו הפיננסי תתקבל לאחר שתסתיים תקופת השמאות על נכסיו, הנמשכת כ-18 חודשים. האחראים על עזבונו של ג'קסון יעריכו את שווי נכסיו, יגישו החזרי מס ויזמינו נושים להגיש את דרישותיהם. תהליך זה, בעיקר כשמדובר בנכסי קניין רוחני כגון זכויות יוצרים, הוא מסובך ומתמשך.

ג'קסון וסוני הקימו את המיזם המשותף ב-1995. ג'קסון תרם 4,000 שירים שבבעלותו, מרביתם של להקת החיפושיות, אותם רכש עשור קודם לכן. ג'קסון עצמו לא היה מעורב בפעילות היומיומית של המיזם, אך חש גאווה בחברה ובשגשוגה.

הנתח שלו במיזם סוני/ATV ובמיג'אק (חברה המחזיקה בבעלות על זכויות היוצרים לשיריו), נרכש על ידי קרנות. אם בעלות זו היא הפיכה, אזי הקרנות יפורקו כדי לספק את דרישות הנושים. מה שיוותר לאחר החזר החוב לנושים ולמדינה יעבור לקרן נפרדת, ככל הנראה בשביל ילדיו. עם זאת, מקור בתעשיית המוזיקה אמר כי עדיין מוקדם מדי מכדי לשער על שינוי הבעלות בסוני/ATV, המנוהלת על ידי מרטין בנדייר. לעת עתה, הקטלוג של החיפושיות ממשיך לצבור רווחים. האלבומים של הלהקה הבריטית יצאו מחדש וייראו אור בחנויות הדיסקים ב-9 בספטמבר, באותו יום בו משחק המחשב "Rock Band" המבוסס על גירסה של החיפושיות, יצא לאור אף הוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully