וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרים מחרימים את פסטיבל ירושלים

2.7.2009 / 15:56

יוצרי הסרט "The Yes Men Fix the World" הודיעו על החרמת פסטיבל הקולנוע בירושלים. "יש דרך אחרת לעשות דברים בישראל/פלסטין"

הבימאים והיוצרים של הסרט "The Yes Men Fix the World", אנדי ביכלבאום ומייק בוננו, החליטו שלא לאפשר את הקרנת סרטם בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים במסגרת החרם של תנועת "BDS - חרם, מניעה וסנקציות למען הפלסטינים".

היוצרים, שניהם בעלי שורשים יהודיים, נימקו את החלטתם במכתב למארגני הפסטיבל בירושלים. "ההחלטה לא באה בקלות", כתבו השניים במכתב, "אנחנו מבינים שגם בפסטיבל מתנגדים למדיניות ישראל ואין לנו כוונה להעניש את בעלי הדעות המתקדמות שמתנגדים לאלימות בחסות המדינה המתבצעת בשמם." הם ממשיכים. "אבל למרות הרגשות שלנו אנחנו לא יכולים לנטוש את המשימה שלנו כאקטיביסטים. בשנות השמונים יצאה קריאה מהאנשים בדרום אפריקה לאמנים ואחרים, להחרים את השלטון ההוא וזה מה שעזר לסיים את האפרטהייד. היום יש קריאה מהחברה הפלסטינית. לציית לה היא התקווה היחידה שלנו, כיוצרי סרטים ואקטיביסטים, לעזור ללחוץ על ממשלת ישראל לנהוג בהתאם לחוקים בינלאומיים".

במכתב מציינים היוצרים את שורשיהם היהודיים כהסבר לקושי הרב בהחלטתם. "אנו חשים זיקה לאנשים רבים בישראל, עמם אנחנו חולקים את שורשינו היהודיים, וגם את הטראומה של השואה, במהלכה הסבים של שנינו מתו. אנדי חי בירושלים כשנה, מזמן, עדיין מדבר עברית ויש לו לא מעט חברים שם ומייק תמיד רצה להתחבר לשורשי התרבות שלו."

"זה כואב", ממשיכים היוצרים, "אבל זה יותר כואב לשמוע את המדיניות הישראלית מתוארת כ'פשיסטית', לא רק מטעם חסרי הידע וחסרי המושג, לא רק מצד טיפשים אנטישמים, אלא גם מיהודים בעלי ידע, אקטיביסטים מישראל. הם יודעים על מה הם מדברים וכואב לחשוב שאולי הם צודקים". את המכתב מסיימים השניים בעברית כתובה באותיות אנגליות "לשנה הבאה בירושלים".

"פסטיבל הקולנוע מביע צער על משיכת הסרט", מסר אילן דה פריס, מנכ"ל סינמטק ירושלים בתגובה לפניית וואלה! תרבות. "הפסטיבל אינו פוליטי אלא אירוע תרבות, ידוע במסרים שלו לחופש – אמנותי, חברתי, פוליטי. משיכת הסרט בגלל חרם על מדיניות כזו או אחרת של מדינת ישראל הינה צעד מאד קיצוני שמנסה לפסול את המסרים האלה של הפסטיבל ושל חלקים נרחבים בחברה הישראלית בכלל והירושלמית בפרט, ששואפים לחיות כאן מתוך סובלנות וכבוד אנושי - חברתיים ופוליטיים. בכלל, חרם תרבותי על אירוע תרבות עצמאי ובלתי תלוי הינו צעד אפל ומסוכן ולכן הנהלת הפסטיבל מוחה על צעד זה של יוצרי הסרט ומקווה שישנו עמדתם ויחזירו אותו לתכנית ההקרנות, כך, שישתלב בפסטיבל שכל כולו ביטוי אמנותי חופשי".

"The Yes Men Fix the World" הוא דוקומנטרי זוכה פרס חביב הקהל בפסטיבל ברלין והוקרן כחלק מפסטיבל סאנדנס. הצמד אנדי ביכלבאום ומייק בוננו הם שני קולנוענים ואקטיביסטים שלא מוכנים לקבל לא כתשובה. הם מתחזים לבכירים בתאגידים שהם שונאים ומשתתפים בועידות עסקים כשהם מנסים לגרום למודעות סביבתית וחברתית בקרב "עמיתיהם" בכל דרך אפשרית. במהלך הסרט הם הצליחו להתחזות לדוברי חברת "דאו כמיקלס" ולהודיע בטלוויזיה כי החברה "שלהם" עומדת לנקות את אתר אסון בופאל, האסון התעשייתי החמור שהתרחש ב-1984 בהודו שגרם למיתות רבות כתוצאה מדליפת רעלים מעל התקן. מיד לאחר ההצהרה המזוייפת בטלוויזיה, מניות החברה צנחו ב-2 מיליארד דולר. בזכות כך הצליחו היוצרים להבהיר את הנקודה לציבור: האנשים אולי רוצים לשנות, אך הכלכלה אינה מעוניינת בשינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully