וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלת פאזי

עידית פרנקל

5.7.2009 / 2:41

התלת מימד השתלט על סרטי האנימציה של קיץ 2009. בין "עידן הקרח 3" ו"קורליין" עידית פרנקל הרכיבה משקפיים וחזרה לילדות

החופש הגדול, הידוע גם בתור "החודשיים האלה שכל העיר מוצפת בילדים" / "אלוהים, של מי היה הרעיון לעשות צהריים במקדונלדס?!" - נפתח השנה בגדול.

לא סתם בגדול, אלא בתלת מימד. שלושה להיטי אנימציה עולים השבוע לאקרנים (האמת ששניים השבוע, והשלישי עולה מעט אחרי), ושלושתם משתמשים בטכנולוגיית ה-3D, כל אחד בצורה מעט שונה מהאחר, לכל אחד נימה משלו, אבל כולם יכולים לה במובן הכי "הולי שיט! זה היה מדהים!" של המילה.

הראשון, "קורליין", עיבוד אנימצית סטופ-מושן לספר הילדים עטור השבחים של ניל גיימן, השני "עידן הקרח 3" (של אולפני פוקס) והשלישי, החדש מבית פיקסאר - "למעלה" (לאחרון נתייחס לכשיצא רשמית).

כפתורים במקום עיניים

קורליין הוא הסרט השלישי שמבוסס על ספר של גיימן (אחרי "אבק כוכבים" החינני מלפני שנתיים, "Mirror Mask" של גיימן ודייב מקא'ין, המאייר המקורי של "קורולין" מ-2005, וגם את התסריט של "בייוולף" מ-2007), ומי שעוקב אחרי גיימן, קורא ואוהב אותו, יודע עד כמה מדיום האנימציה תפור למידותיו. אחרי הכל, זה האיש שחב את הצלחתו להליכה על הקו שבין המציאות לדמיון, או במילה אחת - "Sandman".

לזאת יש להוסיף את הבחירה הנכונה בהנרי סליק, הגאון שחתום על "הסיוט שלפני חג המולד", "ג'ימס והאפרסק הענקי" וגם על האנימציה המג'וננת ב"עמוק במים" של ווס אנדרסון, להיות האיש שיוביל את העשייה המדוייקת והמרהיבה של הסרט הזה.
עשייה שלקחה שלוש שנים, כללה 150 סטים שונים (כולל מודל של העיירה אשלנד, אורגון) והעסיקה צוות ענק של אנימטורים, תלתיסטים, טכנאים, מעצבי תפאורה ואישה אחת, שכל תפקידה בכח היה לסרוג סוודרים מיניאטורים לדמויות, כשהיא משתמשת במחטים כמסרגות (אליך שפרה). שכרה של עבודת הנמלים הזו נכיר כבר בדקה הראשונה של הסרט. הוא יפהפה, אווירתי, מגרה ומהפנט. ויש לו גם עלילה מוצלחת.

קורליין, עוברת עם הוריה לבית-דירות ויקטוריאני, רחוק מהחברים בדטרויט ומהחיים שהכירה. בהנתן אפס תשומת לב מצד הוריה, היא מחפשת אותה כמו כל ילד, במקומות אחרים. למשל אצל הדיירים האחרים במבנה או עם הבן של השכנים, כולן דמויות שעל גבול הביזאר. דברים באמת מתחילים להיות מוזרים כשהיא מוצאת דלת סתרים קטנה ומאחוריה העתק מושלם של החיים שלה. שם היא גם מכירה את האמא והאבא "האחרים", להם יש את כל הזמן שבעולם. והם גם מבשלים, ומאד מהנה וטבעי איתם. למעט אולי הענין הקטן ההוא, שיש להם כפתורים שחורים במקום עיניים.

הסיפור של קורליין, הוא הסיפור של כולנו בגיל זה או אחר. ההבדל, הוא בדרך הקסומה של גיימן לספר אותו. אפלולי, ערפילי, טחוב ולפרקים גם מלווה בעוגב. בעולם ספרות הילדים, ניל גיימן הוא "האביר האפל".

מכל אספקט אפשרי קורליין הוא סרט מנצח. יש לו סטייל וטון, יש בו דמויות נהדרות בדיבוב מצוין (ראויה לשבח הבחירה בג'ניפר סאונדנס ודון פרנץ' מ"פשוט נהדרות", לתפקיד הגברות ספינק ופורסיבל, שתי נערות זוהר מזדקנות שקוראות עתידות בצנצנת הממתקים ומפחלצות את כלבי השעושועים שלהן), יש לו סיפור טוב ומוסר השכל עמוק ומרגש, ויש עליו דיבור לוהט לאוסקר. אבל בישראל יש לו גם טיפה פחות מזל, כי מול הבולדוזרים הכבדים האחרים של הקיץ, הוא כנראה ילך לאיבוד.

מילה של חכמה למפיצים המקומיים - יש סיבה שסרטים מסוימים יוצאים בחורף. אני חושבת על ההורים האומללים שמחפשים פעילויות לשרצים הקולניים שלהם בחודשיים הקרובים, ופחות רואה אותם מסבירים בלחש בקולנוע מה בדיוק קורה על המסך.
רוב הסיכויים שזה יגמר ב"יאללה, הולכים לדינוזאורים".

לא תפסיקו לצווח

תכלס, אם צריכים לייצר שעה וחצי של שקט, אז הדינוזאורים (או בשמם הרשמי "עידן הקרח 3") מספקים כאן יופי של פיתרון.
לא מתחכם, לא מחייב, במשקל נוצה, אבל גם לא מטופש ומתחנחן כמו סרטי משפחה אחרים ("מדגסקר", "שרק"). "עידן הקרח 3" ממשיך את הסיפור של מאני הממוטה וחבריו לעדר ה"אלטרנטיבי" בערך מאותה נקודה בה נפסק הסרט הקודם,
רק שקווין לטיפה בהריון. וזה לא שהיא היתה אישה קטנת מימדים לפני הליהוק כפילה פרה-היסטורית.

העלילה בנאלית, הדמויות לא מבריקות במיוחד, גם סיימון פאג ("מת על המתים", "Hot Fuzz") בתפקיד הסמור המחופף שיעזור להם להגיע הביתה בשלום, לא באמת מרים את האוירה לגבהים. לפעמים צריך יותר ממבטא אנגלי משעשע.

אבל האנימציה? אלוהים אדירים, איזה יופי של דבר. לא תפסיקו לצווח בכל פעם שאיזה טי רקס פתח על המסך את הלוע. מי שזה עושה לו את זה, באמת חייב לעצמו הקרנה. הדינוזאורים האלה אולי פחות אקזיסטנציאליסטים מגיימן, מייאזקי ופיקסאר, אבל ברמת החוויה הפיזית מאידך, זו שמצליחה להקפיץ מהכיסא ולגרום לך להושיט את היד אל המסך, הם נותנים פייט מכובד מאד.

בהתחשב בקהל היעד הפוטנציאלי, כלומר הילדודס, זה לא באמת משנה. הם יהיו מבסוטים עד הגג ולהורים יהיו 90 דקות לחטוף תנומה בתנאי מזגן אופטימאליים. משם, זה רק הם והחופש הגדול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully