וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוויסט בעלילה

עינב שיף

10.7.2009 / 5:35

לפני שנוטוויסט נוחתים בבארבי בשבוע הבא הם מדברים עם עינב שיף על מלחמה, לאומיות, מעריצים ופופ עצמאי

הרבה שיחות בין ישראלים לגרמנים מידרדרות מהר מדי לדיבורים על גזענות ומה בדיוק ו"איפה היו ההורים שלך בשנות ה-30?", אבל בראיון עם מרטין גרטשמן מנוטוויטסט, הסיופר הופך לקצת יותר בעייתי; במיוחד עבור גרטשמן, שרק נשמע אדיש בהתחלה, אבל היותו בן להורים שניסו להתמודד עם השלכות מלחמת העולם השנייה על התדמית הגרמנית בולט לאוזן. בואו לישראל עם הלהקה ב-16 ביולי, בוודאי תורם לתודעה שפתאום נפתחת.

"לגרמנים יש קונצנזוס שכל הזמן חייבים לדבר על המלחמה", הוא מתוודה. "בבית הספר ובאירועים רשמיים, לא מפסיקים לדבר על זה. מאז שהייתי ילד בסבנטיז הכרתי את הפשעים הכי נוראיים כשאפילו ההורים שלי לא דיברו על זה בבית, אבל בחוץ אתה מדבר ומשוחח כל הזמן, עד המונדיאל ב- 2006".

הגעתם למקום השלישי.

"כן, אחרי הניצחון ברבע הגמר על טורקיה, ראיתי שוב אנשים בחוץ הולכים ברחוב עם דגלים של גרמניה, ולא חשבתי שזה משהו אפשרי בכלל. פעם, אף אחד לא היה גאה להיות גרמני, וכל מי שאמר שהוא גאה בגרמניה נחשב לנאצי, כי גרמנים מאד ביישנים בקשר ללאום שלהם. עכשיו זה השתנה, יש דור חדש והוא לפעמים משקיט את העבר. אני בכל אופן לא אוהב אנשים שהולכים ברחוב עם דגל. זה משהו שלא מדבר אליי".

כי אתה אדם לא לאומי?

"בדיוק. חברתי, שהיא מצ'ילה, היא חצי גרמניה אבל ממשפחה יהודית, שהוכרחה לעזוב את גרמניה לפני המלחמה. היא חזרה לכאן כדי לראות את הארץ שאביה גר בה וככה נפגשנו. היא אמרה לי שנמאס לה מהגרמנים שמדברים כל הזמן על המלחמה וההיסטוריה והיא באה מגישה שונה, ארץ שונה ומוצא יהודי. היא זו ששואלת 'למה אתם חייבים לדבר על זה כל הזמן?'. זו דוגמה לאיך אנשים מארץ אחרת מסתכלים על הדברים האלו אחרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעריצים שלהם מעדיפים את החורף/מערכת וואלה!, צילום מסך

היעדר הלאומיות במוזיקה של נוטוויסט הפך אותם לאחד מהרכבי הנישה החביבים של סצנת האינדי האלקטרונית ששגשגה בתחילת העשור. עם הזמן נוטוויסט הפכו לאחד מהשמות המסוימים שאתה תמיד יודע איך ייראה הקהל שמאזין להם, או ליתר דיוק – מה העונה המועדפת עליהם בשנה. "כן, כנראה שהמעריצים שלנו אוהבים בעיקר חורף", מודה גרטשמן. "אני כן מאד מקווה שלצד זה הם אינטליגנטים, שאכפת להם מה קורה בעולם ומסביב לו, שיש להם ראש פתוח. אבל זה סתם לא נחמד מצידי לנסות ולהגדיר את מי שמשלם כסף לראות אותנו".

גם למעריצים הישנים שלכם מהניינטיז לא היה נחמד לראות כמה השתניתם, אפילו ש- "Neon Golden" מ- 2002 הצליח.

"אתה צריך להבין שפעם היינו להקה מאד מוגבלת והיינו חייבים להשתנות עם כל הצלילים שספגנו לתוכנו. המון מעריצים העירו לנו בשליליות על הסאונד החדש, אבל לא מעריצים משנים את נוטוויסט וגם לא חברות תקליטים – הן ממילא לא רצו אותנו אף פעם".

אולי הסמים הפכו יותר טובים.

"אנחנו לא עושים סמים בכל מקרה. זה אנחנו שרצינו להשתנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברות התקליטים אף פעם לא רצו אותם/מערכת וואלה!, צילום מסך

והשינוי תופס את נוטוויסט במקום טוב, לפי גרטשמן, שמספר כי הלהקה תקליט בקרוב פס קול לסרט גרמני, תקליטוני 7 אינץ' חדשים וגם אלבומים להרכבי הצד של הלהקה, לאלי פונה ו- God& 13. "הגענו למצב שאנחנו לא מנגנים את אותו השיר פעמיים ברציפות אותו הדבר. יש התפתחות בכל דבר שנוטוויסט עושה, כך שהלהקה נמצאת במקום מאד טוב עכשיו".

תראה מה זה, אפילו מזמינים אתכם, הגרמנים, להופעה בישראל.

"אני יודע שיש אנשים ששומעים להקה וברגע שהם מבינים שהיא מגרמניה מפסיקים להקשיב לה. אבל אני מאמין שלמוזיקה יש את היכולת להשפיע על יחסים בין בני אדם ואפילו מדינות. היא לא יכולה לשנות הכל, אבל עדיין יש לה כוח".

אם היית צריך לרשום משפט אחד במילון על המוזיקה של נוטוויסט, מה הוא היה?

"פופ עצמאי לאנשים מודעים".

נוטוויסט יופיעו בישראל ב- 16 ביולי, במועדון הבארבי בתל אביב בשעה 22:00. כרטיס למופע במכירה מוקדמת יעלה 160 שקלים, וביום המכירה – 180 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully