וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגם ענקית

הילית וולברג

19.7.2009 / 15:26

הילית וולברג חגגה בפסטיבל בלטון ההונגרי ביחד עם קראפטוורק, אורביטל, רויקסופ ואנדרוורלד. היה כיף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דמיינו את הכינרת, רק יפה יותר, גדולה יותר ועם אלפי רננות רז בביקיני. כאלה שלא עושות לכם ריגשי על זה שפתחתם את הברז ליותר מ-2 דקות. בעצם עזבו אתכם מהכינרת. אגם בלטון בהונגריה - הגדול שבאגמים במרכז אירופה, שנמצא דרומית ומערבית לבודפשט - הוא כל מה שהכינרת היתה יכולה לחלום להיות ובכך מדגים בפשטות את קלישאת הדשא של השכן. על גדתו שלל עיירות, כל אחת מהן בעלת אופי שונה; עיירות נמל ידידותיות עם צימרים על שפת האגם; עיירות הרריות ושלוות המשקיפות אליו מלמעלה; חנויות תוצרת הונגרית מקומית (פפריקה, מרצפנים, קרמיקה, מזכרות וכו') ופינות שהן הפלורידה של הונגריה, מקום אידיאלי לבלות בו את השנים האחרונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין אלו, מתמקמת לה זמרדי, מארחת הפסטיבל הצעיר, "בלטון סאונד", בשלוש השנים האחרונות. פסטיבל בלטון הוא האח הקטן והאלקטרוני של זיגט (שיתקיים באוגוסט בבודפשט) שאירח בסוף השבוע שעבר כ-90 אלף חובבי אלקטרוניקה (וגם כמה כאלה שבאו בעיקר בשביל מובי ודייויד גואטה).

בין הופעות ענק של אנדרוורלד, קראפטוורק, אורביטל ומובי, אפשר היה למצוא גם במות שמארחות די ג'ייז כמו קרל קוקס, פיליפ סטראוב, מאסטר קראפט וריצ'י הוטין, חלקם בליווי החברים ללייבל, לצד הופעות מוקדמות של הרכבים כמו נובל ווג, רויקסופ, קיוטו ג'אז מאסיב, גורו (מגאנג סטארר) ואמנים מקומיים מהונגריה שמרימים את האווירה לא פחות.

כל אלו התנהלו במתחם ענק על גדות הבלטון, מאורגן למופת, מצוייד בשלל ספות ומיטות הפזורות לאורך המתחם כולו, במתחם כדורעף בתוספת חול ים בשביל האותנטיות, בבנג'י ובשלל מתקני עינויים הרפתקניים. בין לבין דוכני אלכוהול מגוונים, דוכני מזון פסטיבליים עתירי שמן ומתחם מתוחכם יותר עמוס בדוכני יין בלטוני הונגרי ונקניקים קרים מדגדגי פעילות מעיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתנו הופעות מוקדמות. נובל ווג ורויקסופ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה זה פה, ניינטיז? אנדרוורלד ואורביטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אנדרוורלד וגם אורביטל, שני הרכבים אנגליים שחוו את תור הזהב שלהם בעשור הקודם (על אף ששיחררו אלבומים גם במילניום הנוכחי), כיכבו כהד ליינרים של בלטון סאונד. קונטקסט ההופעה החיה מכריח להעמיד את שניהם במבחן הרלוונטיות ומבלי לגרוע מכבודם של החברים לבית אנדרוורלד, אורביטל - ההופעה הטובה בפסטיבל כולו - הדגימו איך אפשר להישאר רלוונטיים גם ב-09. חמושים בפנסי כורים שמשווים להם דמות של חייזר ממרחק, האחים הארטנול מאורביטל חלשו על הקונסולה במיומנות, איפשרו לאלמנטים הכי קטנים בכל טראק וטראק לצאת החוצה אל הקהל, תוך שהם מלהיבים בהנפות ידיים ובוידאו ארט קומפלימנטרי. "Satan" נתן את האות לעצום את העיניים ולרקוד בלי קצב והשילוב ב"Halcyon" בין "Heaven is A Place on Earth" ו"You Give Love A Bad Name" (תנסו ותראו כמה דומים הם), עד מהרה הוציא את הצרידות ממיתרי הקול.

מבין כל ההופעות המובילות של הפסטיבל, כולל זו של מובי (שנכללת בקטגורית רוק הרבה יותר מאשר באלקטרוניקה), אורביטל היו היחידים שלא נתנו לעובדה שמדובר בהופעה להרוס להם את הסט. בלי תודה בין טראק לטראק. בלי עצירה למחיאות כפיים. שעה וחצי של תענוג מתמשך.

ולמרות שאנדרוורלד לא צלחו את רשת הסאונד; למרות שהם ויתרו על "Mmm... Skyscraper I Love You" ולמרות שנקודת החוזק שלהם, הוידאו-ארט, לא קיבלה את הבולטות המגיעה לה, אי אפשר לקחת את התחושה המוכרת של "Born Sleepy". בטח לא כשעשרות כדורי ענק נורים מהבמה אל הקהל, מקפצים מיד ליד וברקע "Comeover comeover she smiled at you boyyyyyy".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה זה פה סבנטיז? קראפטוורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

הערך של הצפייה בקראפטוורק הוא בעיקר היסטורי. זה כמו לצפות שוב ב"האזרח קין" בימינו, ולא להבין על מה המהומה. מה שהאזרח תרם לקולנוע בצילום שלא נראה כמותו, הוא מה שקראפטוורק עשו לאלקטרוניקה - המציאו אותה (ולימים נתחרפן בגלל השימוש המוגזם באוטו טיון באלבומי היפ הופ, אבל מה הם אשמים שקנייה ווסט אהבל?).

העניין הוא שלמרות ה"להיטים" המוכרים של קראפטוורק שכל כך נעים לזמזם בעת ההופעה, אי אפשר להתעלם מהמימד המגוחך: ארבע גרמנים נוקשים עם יו-אס-בי בתחת, מסודרים בשורה, לא זעים מילימטר. על המסך מאחור מרצדות המילים של כל קטע בצירוף פרשנות גרפית מתבקשת עד כדי גיחוך: פצצות אטום, הירושימה, נגסקי, צ'רנוביל ושאר אזורים מוכי אסון ברקע "Radioactivity". מחשבים מעופפים ב"Computer Love", מירוצי אופניים ב"טור דה פראנס", ו"פאן פאן פאן" באוטובן.

ובכל זאת. כשהוילון כיסה שוב את הבמה ונפתח לרקע "The Robots", היה משהו מפחיד ומרגש במראה הרובוטים מאחורי הלפטופים, שהחליפו את ההרכב המקורי. בכל זאת, פאקינג קראפטוורק!

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באיחור של שעה, בגללו התקצרה ההופעה הסוגרת של הפסטיבל לשעה ועשר דקות (מה אתם יודעים, גם בהונגריה יש תקנות סאונד מעבר לשתיים עשרה בלילה), עלה מובי אל הבמה, חמוש בעליצות שיש שיגדירו אותה מעצבנת. ההונגרים סגדו לה. צעקו כל תו ותו במלוא הגרון. קפצו כשמובי תיפף על הקונגה ואז רץ להרים את הגיטרה ואז רץ לצד השני לרקוד לצלילי הטראק של עצמו. זמרת עם מיתרי קול מרשימים מלווה אותו במנעד מעורר השתאות ולהקה שלמה של נשים א-לה ביונסה, מנגנת בלייב.

את ההופעה בחר מובי לסגור עם "Lift Me Up" מ"Hotel" שעשה את שלו במיוחד עבור מי שבחר לסגור את ארבעת הימים שלו לצלילי ריצ'י הוטין והלייבל מינוס באוהל הענק שממול. מובי אולי מעצבן ואולי לא עשה שום דבר באמת חדשני מאז 99, אבל להרים את האווירה בהופעה חיה, הוא יודע.

*הכתבת נשלחה לפסטיבל מטעם משרד התיירות ההונגרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully