וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל "פותחים במה" יוצא לדרך

עינב שיף

27.7.2009 / 12:33

הפסטיבל של בית לסין למחזאות ישראלית יחגוג עשור להיווסדו עם 4 הפקות מלאות, 9 מחזות בקריאה מבוימת ופרס יקירת הפסטיבל לשחקנית זהרירה חריפאי

דייב שחר

(צילום: דייב שחר, עריכת וידאו: בת גולן)

פסטיבל "פותחים במה" למחזאות ישראלית מטעם תיאטרון בית לסין, יחגוג 10 שנים להיווסדו, בשני סופי שבוע בספטמבר הקרוב, בין התאריכים 5-3 בספטמבר ובין התאריכים 12-11 בחודש. במהלך הפסטיבל יועלו 4 הפקות מלאות ו-9 מחזות בקריאה מבויימת, אשר יעלו בבכורה במסגרת הפסטיבל בבית ציוני אמריקה בתל אביב.

השנה לראשונה ישתתפו גורמי תיאטרון בינלאומיים בטקס, כשמשלחת של 15 אנשי תיאטרון מתיאטרון היידלברג בגרמניה יגיעו לפסטיבל. כמו כן, קבוצת "ליגנה" מגרמניה תציג את "האדם החדש", הצגה מפעילת קהל, המתקיימת גם בכיכרות רחוב ובתחנות רכבת.

השחקנית הוותיקה זהרירה חריפאי תזכה בפרס "יקירת הפסטיבל", שיוענק לראשונה בפסטיבל השנה, כחלק ממסורת של הענקת פרס יקיר הפסטיבל, כפי שאמר המנהל האמנותי אבישי מילשטיין. השחקנית הוותיקה משתתפת גם השנה בפסטיבל במספר פרויקטים והתרגשה מאד כשמנכ"לית בית לסין, ציפי פינס, הכריזה על הענקת הפרס בהפתעה.

עוד אירועים מיוחדים במסגרת הפסטיבם הם "100 אמהות", בו ידברו שחקניות על קשריהם עם בתן או של בנות עם אמותיהן, על פי ספר שכתבה ענת הררי, בהשתתפות יונה אליאן-קשת, חנה אזולאי הספרי, זהרירה חריפאי, צופית גרנט, קרן צור ועוד. בנוסף, ייערך דיון פומבי במצב המחזאות הישראלית בהשתתפות חריפאי, פינס, הלל מיטלפונקט, מנכ"ל הקאמרי נועם סמל ועוד.

את הפסטיבל תפתח הפקה חגיגית של קבוצת צעירי בית לסין, שתעלה את "תמונות יפואיות", על פי ספרו של מנחם תלמי, שהיה גם לסדרת טלוויזיה. אורחת מיוחדת במחזה היא המוזיקאית הוותיקה אהובה עוזרי, המנגנת בבולבול טרנג המיתולוגי שלה. ההצגה היא הפקה מלאה העולה בפסטיבל, לצד "פועלת זרה" שכתבה רחל גיל וביים ארתור קוגן, "מי מכיר את עמוס חפר" שכתב טוביה ציפין וביים איציק סיידוף בהשתתפות דני גבע ו"פרינסס מרי 7" שחיבר יואב מיכאלי וביים רוני פינקוביץ', בהשתתפות שלום שמואלוב, יעל לבנטל, ידידיה ויטל ועוד.

הקריאות המבוימות השנה בפסטיבל מורכבות בעיקרן ממחזאים צעירים או מחזאים שכותבים לראשונה לתיאטרון. למעלה מ- 100 מחזות הוגשו השנה להנהלת הפסטיבל, מתוכם נבחרו "למען הסדר הטוב" של עידו אשד, "אות קין" של גליה בארי, "רוח קרב של שרון בר-זיו, "גלגלים" של אילן עמית, "נדל"ן" שכתב העיתונאי רוני קובן, "בקריצה" של פנחס רימבורג, "בבושקה" של עדי שגב, "לעשות את המוות" של טלי שלום ו"לילות לילך" של יניב שלום.

פסטיבל "פותחים במה" נחשב לאירוע מרכזי בתיאטרון הישראלי, אך גם שנוי במחלוקת. עם השנים, גורמים בתעשיית התיאטרון זעמו על אופן התשלום למחזאים הצעירים המשתתפים בפסטיבל, תוך הפניית חצים לבית לסין. הבמאי רוני פינקוביץ' אמר במסיבת העיתונאים היום כי גם הוא אינו מרוצה מהתנאים, אך לעומת הנתינה של הפסטיבל למחזאים והבמאים, הדבר כדאי. גורמים בקרב איגוד הבמאים, אשר הודיעו כי יפעלו לשינוי התנאים בתחום הפסטיבלים למחזאות צעירה כמו "פותחים במה", אמרו כי מתנהל משא ומתן בין הצדדין בנוגע לתשלום הוגן ליוצרים הלוקחים חלק בפסטיבל. בין השאר, הושגה הסכמה כי הבמאים יקבלו תשלום סמלי עבור עבודתם בפסטיבל זה.

בנוסף, פינס סיפרה כי גם הפסטיבל מתנהל באווירת המשבר הכלכלי וכי תקציב הפסטיבל קוצץ ב- 250,000 שקלים, "אך בכל הקשור לתוכן – אין קיצוצים", לדברי פינס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully