וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה מקומם"

עינב שיף

29.7.2009 / 5:13

ארגוני נשים ופעילות פמינסטיות בולטות יוצאות נגד החלטת האקדמיה להעניק פרס מפעל חיים לאסי דיין. "זה די מטופש להתעקש על הפרס הזה", אומרת טלי ליפקין שחק

החלטת האקדמיה לקולנוע להעניק פרס מפעל חיים לאסי דיין מעוררת זעם בקרב ארגוני נשים ופעילות בולטות למען זכויות נשים. זאת, בעקבות מצבו המשפטי של דיין, אשר הורשע בתקיפת חברתו לחיים לפי הודאתו במסגרת עסקת טיעון. "מתן הפרס לאסי דיין כמוהו כמתן רישיון לאישור לאלימות כלפי נשים" אמרה לוואלה! תרבות דורית אברמוביץ', קמפיינרית מרכזית למספר ארגוני נשים. "מי שהכה אישה, ראוי לו שיישב במאסר, הרחק מציבור הנשים בישראל. לאילו שנותנים לו פרס – שיידעו שבכך הם מעודדים שוביניזם גלוי ובוטה כלפי נשים. ראוי שאלו שהחליטו על מתן הפרס, יחליפו אותו באות קלון וביזיון לאסי דיין, שמצא את פורקנו דרך אלימות קשה כלפי אישה".

"אסי דיין הוא בוודאי מחשובי היוצרים הישראלים בתחום הקולנוע, בזה אין ספק ולא על זה הדיון", אמרה לוואלה! תרבות טלי ליפקין שחק. "אני גם חושבת שלפעמים בגלל המורכבות נכון לנסות להפריד בין עשייה אמנותית ויצירה גדולה לבין התנהלות אישית של אמן. למרבה הצער, מחשובי וגדולי האמנים לאורך ההיסטוריה של האמנות על כל ענפיה היו אנשים שמידותיהם האישיות לקו בחסר או היו פגומות מהיסוד. חלקם אלימים, רבים מהם מטורפים. נכון לפעמים גם למי שמניפה את נס החברתי, לעשות את ההפרדה הזאת.

"יחד עם זאת, דווקא בימים אלו, אחרי שהורשע בעסקת טיעון – התזמון הזה מקומם", אומרת ליפקין שחק. "היה לי יותר נוח אם היה מקבל פרס על יצירה ספציפית שהשנה בלטה. אבל פרס מפעל חיים הוא אמירה שהיא מעבר לסך כל הפעילות האמנותית היצירתית ולכן זה לא רק לא נוח לי – זה כמעט מקומם ובעיקר די מטופש להתעקש על הפרס הזה."

עינת רובין, דוברת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית אמרה לוואלה! תרבות כי "הבחירה הזאת תמוהה ומפוקפקת בעינינו, היא איננה ראויה. אדם שהודה באלימות כלפי בת זוגו – צריך קודם כל לבדוק את מעשיו ופשרם ואחר כך לדון האם האיש הזה ראוי לפרס מפעל חיים. האיש מואשם בעבירות אלימות כלפי אישה אם הוחלט להעניק לאסי דיין פרס מפעל חיים כרגע בזמן שנגדו מתנהל משפט בגין אלימות כלפי אישה – המסר שיוצא הוא מסר שגוי לדעתנו".

"אני רואה אותו בתור דמות טראגית, הוא אדם טראגי שראוי לחמלה עצומה", אמרה בילי מוסקונה לרמן. "הוא קודם כל מכה את עצמו, זה לא שהוא מכה נשים. הנרטיב של החיים שלו הביא להלקאות עצמיות. להיטפל לזה מהזווית מהפמינסטית. אני מסכימה איתך שהוא ממש לא דמות מופת לחיים ציבוריים. אין לו כישורים לחיות את החיים וזה כל כך מצחיק שהוא מקבל פרס מפעל חיים כשהוא לא ידע לחיות. יש פה דיון גדול למי נותנים פרסים, אבל זה דיון שלא קשור אליו.

"בשדה הראייה הצר של שדולות הנשים, הדמות שלו היא דמות מאד לא הומנית", מוסיפה מוסקונה לרמן. "השאלה הגדולה היא האם נותנים פרסים על התבוננות מקצועית או על התבוננות פרסונלית. אצל אסי דיין, אני קודם כל רואה את ההתרסקות שלו מול עצמו. על אסי דיין אתה רואה אדם שהוביל את עצמו לגיהינום. זו שאלה ענקית ולגיטימית"

בתוך זה, יש מי שדווקא לא מוצא בהענקת הפרס כל פגם. "אסי דיין הוא איש בעייתי וזה ידוע לכל, אבל הוא שחקן גדול", אומרת חברת הכנסת יולי תמיר. "אני מניחה שאת הפרס הם נותנים לו על המשחק ולא כביטוי ולא בתמיכה להתנהגויות האחרות שלו. יש לי מנהג מאז ומתמיד, שכשועדה אקדמית ממליצה על פרס, לא ראוי שפוליטיקאים ישתמשו בזה. הועדה בחרה בו, זה על סמך יכולותיו ולא התנהגותו".

גידי אורשר: "שארגוני הנשים לא יתערבו"

גידי אורשר, יושב ראש ועדת הטקס של האקדמיה אמר בתגובה: "כמו שאנחנו לא מתערבים בהחלטות של ארגוני נשים, אנחנו מצפים שלא יתערבו בהחלטות האקדמיה. הפרס ניתן לו על היותו איש קולנוע ואמן ולא על היותו בעל טוב, בשביל זה יש ארגוני נשים שיתנו פרסים. כל מה שהוא יעשה לא יכול לקחת ממנו את ההישגים שלו ואת המקום שלו בקולנוע הישראלי. זה לא תחרות יופי, זה פרס מקצועי. מה לעשות שהוא הורשע? לתת את הפרס רק לאנשים נחמדים ולא מוכשרים? אמנים לפעמים, עם כל הצער יש להם בעיות כאלו ואחרות ולא כולם אנשים נחמדים אבל שוב הפרס הוא פרס על הישגים אמנותיים ולא על אזרחות טובה, אבהות טובה ולא על בעלות טובה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully