וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלה לוגוסי מת

דני זילברברג

4.8.2009 / 15:47

למרבה ההפתעה התערוכה "באוהאוס: מודל קונספטואלי" בברלין בכלל לא עוסקת בארכיטקטורה, כי אם באמנות ועיצוב. דניאל זילברברג סימטרית

אחד מסממניה העיקריים והבולטים ביותר של האסכולה הגרמנית הם הבניינים שלה. בייחוד בתל אביב שמכילה כ-4,000 מבני באוהאוס והוכרזה בשל כך כאתר מורשת עולמית ב-2004. ובכל זאת, תערוכת הרטרוספקטיבה שנפתחה שבוע שעבר בברלין במסגרת ציון 90 שנים להיווסדו של בית הספר הגרמני ללימודי השיטה בערים דסאו, ויימר וברלין, מתמקדת דווקא באמנות שנוצרה תחת קורת גגה, ולא בכדי; הרי רק 6 שנים לפני שנסגר בית הספר התחילו ללמד בו ארכיטקטורה.

תערכות באוהאוס בברלין. רויטרס
תערכות באוהאוס בברלין/רויטרס

התערוכה בשם "באוהאוס: מודל קונספטואלי" מציגה כ-1,000 עיצובים, יצירות וסקיצות של מובילי ותלמידי האסכולה, מה שהופך אותה לתערוכת הבאוהאוס הגדולה בכל הזמנים. בית הספר, שפעל בין השנים 1919-1933, היה אחד המשפיעים ביותר על היצירה המודרניסטית של המאה ה-20. בין המורים שלימדו בו היו פול קלי, ואסילי קנדינסקי, אדולף מאייר ויוסף אלברס. עם עליית הנאצים לשלטון הוא נאלץ להיסגר ולעצור לחלוטין את מפעלו האידיאולוגי בשל הטענות שהעיצוב, בייחוד הארכיטקטורה שנבעה מהאסכולה, חותר תחת הגרמניות החדשה.

אותם מסמכים, מודלים ויצירות שלא הושמדו במלחמה מוצגים כעת במלוא הדרם באולם התערוכה "Martin-Gropius-Bau " (על שם מייסד בית הספר וולטר גרופיוס) הממוקם, באופן סימבולי, מצד אחד סמוך לבניין ששימש כמטה של הגסטאפו, ומצדו השני המקום בו עברה חומת ברלין, שהשנה מציינים גם 20 שנים לנפילתה. אחת השאלות המרכזיות שנשאלו על ידי אוצרי התערוכה (רבים מכדי שנציין כאן את כולם), היא מדוע למרות פרק הזמן הקצר שפעל בית הספר הפך הבאוהאוס להיות אחד הזרמים האמנותיים המובילים בעולם שהשפעתו מורגשת עד היום? הם ניסו לענות על השאלה תוך חלוקת היצירות ל-68 קבוצות על ציר זמן שמסמל את התמות המרכזיות של האסכולה.

תערכות באוהאוס בברלין. רויטרס
תערכות באוהאוס בברלין/רויטרס

הנתונים המובהקים והמוכרים ביותר של הבאוהאוס הם הפשטות, הפונקציונאליות, והסימטריות של השיטה, תוך ניסיון להנחיל בחברה תפישת יופי חדשה ופשוטה. הבאוהאוס בשפה היומיומית מצביע בעיקר על האספקט של האסכולה שחיפש פתרונות עיצוביים לבעיות חברתיות על ידי הפשטת המוצר לחלקיו הבסיסיים והמינימאליים ביותר. מייסדי התפישה הלכו ראש בראש עם העיצוב הגנדרני הקלאסי, שעדיין מקשט את רחובות אירופה המהודרים, וניסו ליצור אוטופיה חברתית, או כפי שהם כינו אותה "העיצוב של העתיד". החל משנת 1923 בית הספר התחיל לצאת עם מודלים אב-טיפוסיים לטכנולוגיה תעשייתית והמונית; החל ממנורת לילה, ריהוט על גווניו, ועד בניין דירות קהילתי. המודרניזם האמריקאי שאב את התמה של ייצור ושעתוק המוני בין היתר מהאסתטיקה של באוהאוס. בארכיטקטורה אלמנטים אלו קיבלו מימד דומיננטי בעיקר בין השנים 1926-1929.

תערכות באוהאוס בברלין. רויטרס
תערכות באוהאוס בברלין/רויטרס

דווקא עבודותיהם הראשונות של התלמידים שלמדו בבית הספר הזכירו אמנות פרימיטיבית, לעומת ההילה המודרניסטית שנשארה לאסכולה. בתערוכה ניתן לראות זאת באחד המוצגים המוקדמים והבולטים מבין האובייקטים: כיסא עץ מגולף בסגנון אפריקאי של האמן ומעצב הרהיטים מרסל ברואר, שלימד בבית הספר והיה מזוהה עם השיטה. הפריטים המרכזיים במורשתו מתקופתו בבית הספר הם כיסאות מודרניסטיים מעץ ומברזל, וכורסת מנואלה שהשתמשה בצינורות ברזל מכופפים. לצד כיסאות, מודלים ושרטוטים, מוצגים בתערוכה גם פסלים אבסטרקטיים של אוסקר שלמר, וולטר גרופיוס ויוהנס איטן. התערוכה נחתמם במונטאז' של תלמיד השיטה ב-1932 Iwao Yamawaki שמראה כיצד חיילים נאצים רומסים יצירות של תלמידי בית הספר.

תערכות באוהאוס בברלין. רויטרס
תערכות באוהאוס בברלין/רויטרס

*התערוכה מוצגת בברלין עד ה-4 לאוקטובר ומשם תנדוד לניו יורק שם תוצג במוזיאון לאמנות מודרנית (MOMA) עד סוף השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • באוהאוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully