וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכשף לכל ילד

רומי מיקולינסקי

16.8.2009 / 9:58

וואלה! תרבות ממשיכה לסכם את העשור. והפעם: כך החזיר הארי פוטר את הקוליות לקריאה בקרב צעירים. רומי מיקולינסקי מוקסמת

כמו שכוכב הטלוויזיה לא הרג את כוכב הרדיו והדיסקים לא הרגו את התקליטים, ההצלחה חסרת התקדים של סדרת ספרי "הארי פוטר" לא הרגה את הקריאה. להפך, הארי פוטר הציל אותה בכך שפתח עולם שלם של סדרות פנטזיה לנוער והביא לגל של סדרות נוספות שמפתחות את הדמיון, מעודדות קריאה וסקרנות ומוציאות את קריאת הספרים (וקריאת ספרי פנטזיה ומד"ב במיוחד) ממשבצת הדבר ש"לא קול" לעשות. הספר הראשון בסדרה "הארי פוטר ואבן החכמים" יצא אמנם כבר ב-1997 וזכה להצלחה במהירות, אבל יציאת הסרט הראשון ב-2001, שבמקביל לה יצא החלק הראשון בעיבוד הקולנועי המשולש ל"שר הטבעות", הפכה את הפנטזיה לדבר החם בשוקי הספרות הקולנוע כאחד.

אל מול ביטויי ההערצה המגוחכים, התורים האימתניים בחנויות, המסחור הנוראי שמלווה יציאת כל ספר או סרט וחוסר הפרופורציה בהפיכת הקוסם החנאן לגיבור תרבות, קל לצקצק ולומר ש"כך הולך ופוחת הדור" ולתלות בג'יי קיי רולינג את האשם. אפשר גם לגדף, לגנות או להזדעזע מההצלחה הפנומנלית של סדרת הספרים, לטעון שרולינג תאבת הבצע ממלאת את ראשי הילדים בשטויות ושעד שהם סוף סוף קוראים משהו היה עדיף לו היה זה ספר עם "ערכים". אפשר אבל באמת שלא צריך. העובדות מדברות בעד עצמן - הארי פוטר הוא רק הפתיח, הצלחת הסדרה הביאה לכך שהז'אנר המצליח ביותר והנמכר ביותר באמריקה הוא "יאנג אדולטס"; ספרים המיועדים לבני הנוער. וזה אומר שבני הנוער שוב הפכו לשוק, ומשמעות הדבר היא שכותבים ספרים שיתאימו להם ויעניינו אותם.

אז הילדים שוב קוראים, ומה שהם קוראים אולי ייתן להם חשק לא רק ללבוש גלימות ולנפנף בשרביטים, אלא גם יעניק להם השראה ושאר רוח, ילמד אותם אומץ מהו, מהן חברות והקרבה, מהם יתמות ופחד. "הארי פוטר" מיגנט אליו מיליוני של ילדים סביב העולם והקנה לחלקם הרגלי קריאה וגם אם רק מעטים מהם ייכנסו לחנות או לספריה ויבקשו לקרוא את "פאוסט" של מאן, את "הסערה" של שייקספיר, או יעזבו את עולם הקוסמים ופשוט ייקחו ספר ליד מידי פעם, יצאנו מרווחים. כי יש סיכוי שילדים שקוראים, כן, גם אם מדובר רק בספר או שניים בשנה, יהפכו למבוגרים שקוראים ספרים. ויש סיכוי שאותם ילדים (ומבוגרים - בואו נודה גם בזה) שהגיעו לעבודה או לבית ספר עם עיניים אדומות אחרי שנשארו ערים כל הלילה וקראו, יידעו לקרוא את החדשות בצורה ביקורתית יותר, יבינו שגזענות היא דבר שלילי בין אם היא של לבנים על שחורים, אדומים על צהובים, או אם מדובר בהתנשאות של קוסמים על מוגלגים. כי אם הקוסמת הכי מוצלחת היא מוגלגית (הכוונה כמובן להרמיוני), הילדים ייהנו לא רק מהדמויות הנשיות החזקות שרולינג מטפחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully