וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יין פונדה לוקחת בחזרה את המחאה נגד ישראל

עינב שיף

15.9.2009 / 14:45

השחקנית חזרה בה מחתימתה על מכתב המחאה נגד המסגרת התל אביבית בפסטיבל טורונטו. "חתמתי מבלי לקרוא מספיק טוב"

ג'יין פונדה התנצלה על תמיכתה במחאת היוצרים נגד הקרנת סרטים ישראלים בפסטיבל טורונטו. בפוסט שכתבה פונדה בבלוג אמרה פונדה כי חתמה על ההצהרה מבלי לקרוא אותה מספיק טוב, "מבלי לשאול את עצמי אם כמה מהניסוחים לא מקצינים את הסיטואציה במקום להבנות דיאלוג", כפי שכתבה פונדה.

"המציאות הסופר רגישה של האזור, שבה כל ביקורת על ישראל הופכת מידית ובאופן לא הוגן לאנטישמיות, תגובה שכזו יכולה ליצור אפקט הפוך, שמבעיר את השטח במקום להסביר את המניע והוא הרצון לשמוע את הנרטיבים של שני הצדדים, לנסח את הסבל של שני הצדדים, לא רק הפלסטינים. המכתב הזה גרם לאנשים טובים לאטום את האוזניים והלבבות שלהם לכך".

עם זאת, כותבת פונדה כי החלטתה לחתום נבעה מכעס על כך שפסטיבל טורונטו נוצל על ידי ממשלת ישראל, כדי לרומם את קמפיין המיתוג של המדינה. "אריה מקל, ראש אגף קשרי תרבות במשרד החוץ, אמר שאמנים ויוצרים חייבים להיות לעזר כדי להראות את הפנים היותר יפות של ישראל", כותבת פונדה, "כדי שלא יחשבו על ישראל רק בהקשר מלחמתי. המוחים הרגישו שזו הייתה טעות שפסטיבל מכובד שכזה ינוצל למטרה הזו".

פונדה, מהחותמים הבולטים באותה עצומה, הותקפה קשות מאז פרסומה בשבוע שעבר, הן על ידי גורמים בקהילה היהודית של ארצות הברית והן על ידי יוצרים ישראלים. אחד מהם, הבמאי והזוכה הטרי של אריה הזהב שמוליק מעוז, טען כי אם זה היה תלוי בפונדה, הסרט מעולם לא היה משתתף בפסטיבל. "אין שום הגיון בלהחרים אמנות", אמר אז מעוז.

נראה שמשהו מהתקפות אלו נגע בפונדה, שהשתמשה במונח היהודי "תשובה" כדי להסביר את חזרתה בה מהדברים. "תשובה יש לעשות בלב כן", כתבה פונדה. "מילים שיוצאות מהלב, נכנסות ללב. כמה מהמילים במכתב לא באו מתוך הלב, מילים ששימשו חומר בערה באופן לא מוצלח. ההשמצה על תל אביב כאילו היא 'נבנתה על חוברות כפרים פלסטינים' למשל, וההתעלמות מ- 8 חודשי הטילים שהחמאס המטיר על שדרות והנגב המערבי, שבעקבותיהן ישראל החלה במלחמה עם עזה. אזרחים רבים שם סובלים מפוסט טראומה".

עם זאת, מחאת היוצרים הקנדיים ממשיכה גם בימים אלו. אמש קיימו המוחים מסיבת עיתונאים בה חזרו על טענותיהם, שבין השאר גורסות שישראל קרובה לאפרטהייד. מנגד, חתמו שחקנים כמו סיינפלד, ברון כהן ופורטמן על עצומה הקוראת להקרין את הסרטים הישראלים כרגיל. היום (שני) אמור להיות מוקרן הסרט "לבנון" בפסטיבל, שמושך תשומת לב רבה וסוכנויות הידיעות מדווחות כי מבקרים רבים יוותרו בחוץ בשל היעדר כרטיסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully