וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מין הקוף

דניאל זילברברג

24.9.2009 / 7:40

בתערוכה בגלריה שלוש משרטט אסף רהט תהליך אבולוציוני שבמרכזו החומר בו הוא משתמש. דניאל זילברברג ביומורפית

אי אפשר להתעלם מהקונטקסט הטמון בתערוכה "ביומורפי" של האמן אסף רהט בגלריית שלוש. שבע יצירות אליפטיות וצבעוניות תלויות בחלל המינימליסטי ובקושי ממלאות את הריק שנותר עדיין נוכח. במרכז כל עבודה נמצא עובר בשלבים שונים של התפתחות. באחת הוא נראה בלתי מזוהה ולרגעים אף נראה כמו לוויתן בבריכת שמן, באחרת רואים מבעד לעורו השקוף את עצמותיו מתחילות לצמוח. קשה לעתים לדמיין איך יצורים חיזריים שכאלו הופכים להיות אנשים ולרגע גם קשה להבין מה בדיוק מתרחש בחלל. אך עם המבט לעבר עבודת החוטים הגדולה בחדר הסמוך מתקבל ההקשר. גובהה כגובה החדר ושתי דמויות איתנות של קופים ניצבים במרכזה בצורה אנושית. רק פרצופם מסגיר את היותם חיות. השמאלי עשוי רק בקווי מתאר שנארגו לתוך רשת החוטים הענקית שטווה רהט. השני מובלט. אצל שניהם איברי הרבייה מודגשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במבט לעבר החיים בפוטנציה בחלל המרכזי, נראה כאילו רהט משרטט איזשהו תהליך אבולוציוני גבולי, לא בהכרח כרונולוגי ולא בהכרח פוזיטיבי. רהט משחק עם רבדים של חומר והתפתחות. החומרים העיקריים בעבודותיו הם דבק, צבעי מים וחוטים. עבודות העוברים עשויות על פלטות דבק גדולות שנותרות עכורות אך לא אטומות לצבע והחומר יוצר עומק ומדגיש את צבעי המים שלעיתים נותרים דהויים על הקנבס. מעבר לכך, פלטות הדבק תלויות במרחק מילימטרים ספורים מהקיר וכך מאפשרות לאור לעבור דרך החומר הצמיגי המוקשח.

המשטח החלק של העוברים אל מול התוואי המחוספס והמחורר של הקופים מדגיש את הפער בין שני שלבי ההתפתחות שלהם, ורומז לכך שהעוברים כשלעצמם הינם עוד חלקיים ובלתי גמורים, מעין עמוד חלק, שיכול להתפתח לכל כיוון באשר הוא. ואילו הקופים הבוגרים נמצאים בתהליך של התדרדרות והתכלות.

מעבר לכך, גם הקופים שונים זה מזה מבחינה חומרית, כשהשמאלי נדמה כאילו הוא עולם הולך ונעלם, בייחוד בשל החור הגדול ברשת שנמצא בדיוק מעל ידיו, כאילו חסר שם דבר מה שהחזיק בעבר. הקוף הימני נראה כאילו הוא מאיים על יציבות המשטח מרוב כובד. לא רק שאינו מחורר אלא גם מובלט מעבר למשטח השטוח כמו שרירן הניצב לצד נערה שדופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רהט, יליד 1970, מציב את עצמו במשפחת האמנים הסוריאליסטיים שציירו בזרם שנקרא "ביומורפיזם", כשם התערוכה. אלפרד בר, מנהלו הראשון של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק בתחילת המאה ה20, הוא זה שהעניק שם לזרם שזיהה בשנות ה 30. אמנות ביומורפית, כפי שתיאר בר שהתחבר מאד לארט נובו ולאוונגרד הרוסי, מדגישה את עוצמתו של עולם החי והופכת דימויי ביולוגיה שכיחים לאבסטרקטיים ולעיתים רק מרמזת להקשרם לעולם החי. בין האמנים המוכרים המזוהים עם האסכולה נמנה חואן מירו הספרדי, שחלק מיצירותיו עדיין מעטרות את רחובות ברצלונה, והפסל והצייר הבריטי סר הרני מור, שפסלו מוצב בחזית מוזיאון תל אביב. שניהם שילבו בעבודות הפיסול והציור האבסטרקטיים שלהם אלמנטים מן החי, בעיקר מצמחיה וחלקי גוף של חיות.

רהט אינו מטשטש את ההקשר הביולוגי בעבודותיו כמו שני האמנים המוזכרים, אלא מבליט אותו על פני כל שאר האלמנטים ביצירה. ההפשטה מתרחשת יותר בחומר שמצליח להאפיל מעט על התוכן הסימבולי ולהפוך בעצמו למוטיב המוביל של התערוכה.

* "ביומורפי" פתוחה עד 24 באוקטובר בגלריה שלוש בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully