וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שח"ם של יום חדש?

עינב שיף

25.9.2009 / 15:45

איגוד שחקני המסך התכנס היום לאספה הכללית שלו, שכללה טענות על העסקה בשכר נמוך, בחירת ועד מנהל חדש ולא מעט ביקורת. שחקנים, כמעט ולא היו שם

איגוד שחקני המסך (שח"ם) קיים היום (שישי) את האספה הכללית התשיעית שלו מאז נוסד, במה שהיה הזדמנות למספר מצומצם של שחקנים בישראל להציג תמונה אפורה ועגומה של מצב השוק. ראשית, פתח יושב הראש דביר בנדק וקבל על כך שמתוך 1,600 החברים באיגוד ו- 1,467 החברים הפעילים בו, רק כ-150 אנשים טרחו והגיעו לאולם סוזן דלל בתל אביב. "חשוב לדעת שהאיגוד לא פועל על דעת עצמו", אמר בנדק. "אנחנו צריכים רוח גבית של החברים. האיגוד לא ייאבק עבור השטח אם השטח לא יהיה מעוניין במאבק. אני מתחנן, תיענו לקריאות של האיגוד".

למרות הודעה מקדימה של הארגון כי שחקנים כמו רותם אבוהב, משה איבגי ואורנה בנאי יפקדו את האירוע, במקום לא נצפתה נוכחות מרשימה של בכירי שחקני ישראל, מלבד מנשה נוי, אוהד קנולר, עמוס לביא וכמובן בנדק עצמו. באופן אירוני להפליא, גם הכוונה להעניק פרס ליורם חטב, יושב הראש הקודם של הארגון על תרומתו, התמסמסה כיוון שחטב התבלבל בתאריך ונפש בטורקיה עם משפחתו בזמן האירוע.

בנדק הדגים את הנושא במאבקו למען חוזים קיבוציים לשחקנים בתיאטראות, שעד כה נוהגות להחתים שחקנים בחוזים קיבוציים של ההסתדרות. "אנחנו מדברים עם ראשי הועדים של השחקנים בתיאטראות, כדי להסביר להם שיש אופציה אחרת, שלא חייבים לעבוד עם ההסתדרות", אמר בנדק. "הגעתי לפגישה את יושבת ראש אחת הועדים עם מסמך בנושא שהיה מיועד לעיניה בלבד. בפגישה עם מנכ"ל התיאטרון אני רואה את המסמך יושב אצלה. זו פחדנות מקצועית, אנחנו שטופי מוח וחושבים שאם נעמוד על שלנו לא תהיה לנו עבודה. אין לכם מושג עד כמה זה לא נכון".

לאחר מכן הועלו טענות מצד שחקנים על הפקות המסרבות לקבל לעבודה שחקנים הדורשים תעריף שח"ם. שחקנים סיפרו על טלפונים מבמאים וממלהקים אשר הציעו תפקידים בשכר זעום של 200-300 שקלים ליום צילומים. "אין לי יכולת להעיף שחקן מהאיגוד אם הוא מסכים לשחק בתנאים האלו", השיב בנדק לשחקנים המודאגים, שהתלוננו כי חברים באיגוד "שוברים את השוק" בכך שהם מסכימים לעבוד בסכומים הללו. "כל שאני יכול לדרוש הוא שתספרו לנו על זה ואנחנו נטפל בכך".

הארגון הציג נתונים מעודדים לשנת 2008 בנושא, במסגרתם טופלו 281 פניות של שחקנים לסיוע והושבו 655,882 שקלים בשל תיקוני חוזה.

גם ועדת הביקורת הפנימית שהוצגה בכנס עוררה עניין רב בקרב המשתתפים. מהדו"ח עולה כי האיגוד סבל מתרגיל עוקץ של אחד הספקים עמו התקשר, כשבנדק סירב להרחיב בנושא, אולם הבטיח להנפיק דו"ח תיקון ליקויים על פי הביקורת שהועלתה, בתוך רבעון. בנוסף נטען כי אין שקיפות בתקציב הפרסום ויחסי הציבור של האיגוד, נוכח המאבקים הרבים להם היה שותף.

בצל הטענות, נבחר גם ועד מנהל חדש לאיגוד, בהצבעה שאולי נראתה דמוקרטית לפי כמות הרמות היד, אך לא באמת נספר בה באמת כל קול, אולי בשל העובדה שממילא הבחירה נעשתה מבין כמות אנשים זעומה ביחס לחברי האיגוד.

במהלך ההצבעה התעורר ויכוח על כוונתו של בנדק להגדיל את מספר חברי הועד המנהל מ- 7 ל- 12, וויכוח שבנדק הצליח להכריע בקלות באמצעות הזמן הדוחק של יום שישי ואולי חוסר העניין של החברים. בכל מקרה, החברים החדשים בועד הם רונן הרשקוביץ, יפה תוסיה כהן, יונתן בן גל, רועי הסל, קטי רוטמן, רילי וילמובסקי, אייל נגר, פנינה רינצלר, רודיה קוזלובסקי, צפריר אלבז ואלון לשם. הועד המנהל הוא זה הבוחר את יושב ראש האיגוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully