וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פולנסקי במצב רוח לוחמני"

עינב שיף

28.9.2009 / 21:52

מעצרו של הבמאי המפורסם בשוויץ הופך אט אט לאירוע דיפלומטי בין צרפת, פולין וארצות הברית, לצד מחאה נרחבת של תעשיית הקולנוע

מעצרו של הבמאי רומן פולנסקי שלשום (שבת) מעורר סערה בעולם הקולנוע. במאים, אנשי תרבות ואף פוליטיקאים דוגמת שרי החוץ של צרפת ופולין (מולדתו של פולנסקי) יצאו נגד התרגיל שהכינה התביעה האמריקאית לפולנסקי בפסטיבל הסרטים בשוויץ, אליו הגיע כדי לקבל פרס מפעל על מפעל חייו. השר הצרפתי ברנארד קושנר אף פנה למזכירת המדינה הילארי קלינטון, בבקשה כי זו תפעל להסרת צו מעצר בארצות הברית.

גם חבריו האמנים של פולנסקי לא נותרו אדישים. בהודעה חריפה שפרסמה השחקנית דברה ווינגר בשם חבר השופטים בפסטיבל (תוך הדגשה שלא מדובר בדעת הפסטיבל) נאמר כי "הפסטיבל נוצל באופן לא הוגן למטרת מימוש צו בן למעלה משלושה עשורים, העוסק בתיק שכולו מת מלבד פרט טכני. כתוצאה מכך, כל עולם האמנות סובל". לצד דבריה של ווינגר, פורסמה גם עצומה הכוללת את מפיק הסרטים קוסטה גרבאס, השחקנית מוניקה בלוצ'י ועוד, אשר תומכת במאבקו של פולנסקי. המפיק הארווי וויינסטין, מאנש התעשייה החזקים בהוליווד, החל גם הוא לפעול בנושא ואמר לגרדיאן כי הוא "מטלפן לכל יוצר קולנוע שאנחנו מכירים כדי שיתקן את המצב הנוראי הזה".

בארצות הברית, הודיעו כבר אתמול עורכי דינו של פולנסקי כי יילחמו בבקשת ההסגרה של הבמאי המפורסם לארצות הברית, בגין אותו מקרה של בעילת קטינה, סמנתה גיימר (אז גיילי) שהייתה בת 13. "הוא במצב רוח לוחמני", אמר אחד מעורכי דינו של פולנסקי לתחנת רדיו בצרפת. "התחלנו בכך שביקשנו את שחרורו, כיוון שאין בחומר הראיון שום סיבה ולו הבסיסית ביותר שהוא יבלה יום בכלא".

התביעה בלוס אנג'לס לא מתרשמת מגל המחאה נגד המעצר והודיעה רשמית כי תכין את הבקשה להסגרת הבמאי, כשלא ברור תחת איזה לוח זמנים. "אנחנו נכין צו הסגרה והוא יישלח למשרד המשפטים ולמחלקת המדינה ויעבור דרך הצינורות הדיפלומטים", הודיעה דוברת התביעה המחוזית בלוס אנג'לס ,סנדי גיבונס, שציינה כי הזמן העומד לרשויות להכין הבקשה הוא 40 ימים.

גורמים בתקשורת הזרה מציינים את האבסורד שבכל המרדף אחרי פולנסקי, בן 76, מאחר שגיימר עצמה אמרה בראיון לפני שנה כי היא אינה מעוניינת שפולנסקי ייענש על העבירה שלכאורה ביצע. גיימר אף יצרה קשר עם הרשויות בארצות הברית וביקשה מהם לבטל את התיק, כך מדווח הגרדיאן.

פולנסקי הוא אחד מבמאי הקולנוע הגדולים של המאה ה-20, אשר זכה לאינספור פרסים על פועלו ונחשב אורח מבוקש בכל פסטיבלי הקולנוע. החל משנת 1978, עת פרצה הפרשה לתודעה, פולנסקי לא דרך על אדמת ארצות הברית. גם כשזכה בפרס האוסקר על בימוי "הפסנתרן" בשנת 2002 לא הגיע פולנסקי לטקס לקבל את הפרס. בשנה האחרונה הגיש פולנסקי מספר בקשות לביטול התיק, מאחר שלדעתו חקירתו והתביעה נגדו נוהלו באופן לא תקין, שכללו לחץ של התביעה על מערכת המשפט להרשיעו. טענותיו של פולנסקי נדחו מכל וכל והוא נותר מבוקש על אדמת ארצות הברית.

מעצרו בשוויץ היה להפתעה מרעישה שכן שוויץ היא אחת המדינות בהן נהג פולנסקי לבקר לא אחת בשנים האחרונות. כעת צפוי פולנסקי לשהות בשוויץ לפחות מספר חודשים על פי הערכת גורמים משפטיים, עד שתושלם בקשת ההסגרה או לחילופין, עד שישוחרר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully