וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשמקול 67

אמיר אגוזי

9.10.2009 / 7:58

שורה של ריליסים חדשים מהעיר הצבעונית ביותר בבריטניה הובילו את אמיר אגוזי למסקנה אחת – ספיישל בריסטול. לא תתרפקו?

עם אוכלוסיה בגודל דומה לשל תל-אביב ואווירה צבעונית שמבדילה אותה מהאפרוריות של שאר הערים הגדולות בבריטניה, מתנדנדת בריסטול פנימה והחוצה מאור הזרקורים של עולם המוזיקה כבר מעל לשני עשורים. בהתפתחות המוזיקלית האישית שלי היא שיחקה תפקיד חשוב, כשפריחת סצינת הטריפ-הופ בשנות ה-90 המוקדמות חשפה אותי לעולם של רמיקסים וערבוב תרבויות של שחור ולבן, דאנס ודאונטמפו.

מספר ריליסים חדשים מהעת האחרונה: אי.פי חדש ומעולה של מאסיב אטאק (שנים עברו מאז שהתלהבתי כך מחומרים חדשים שלהם); אוסף הסינגלים "Good Energy" של RSD (הלא הוא רוב סמית' מסמית' & מייטי); דליפה קטנה של פרויקט Beak של ג'אוף בארו מפורטיסהד; והמעקב המתמשך אחר סצנת הדאבסטפ של העיר - לא השאירו ברירה או ספק. ספיישל בריסטול!

Portishead – Lot More Sour Times // Go Beat

Boca 45 – Stand Up (Geoff Barrow remix instrumental) // Grand Central // 3:20

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

Guido – Way U Make Me Feel // Punch Drunk // 5:15

Carlton – Come On Back // K7 // 7:50

Massive Attack ft Carlton – Any Love // Massive Attack Records // 12:10

Fantasy - It’s Your Rock // Strut // 16:00

Massive Attack ft Mos Def – I Against I // Virgin // 17:00

Massive Attack ft 3D, Daddy G & Horace Andy – Splitting the Atom // Virgin // 22:15

נתחיל עם מאסיב אטאק, אחד משני הרכבים שקיבעו את העיר בתודעתם של אוהבי מוזיקה ברחבי העולם. האי.פי החדש שלהם, "Splitting the Atom", כולל ארבעה קטעים, שניים מהם בגרסת רמיקס. השבוע כללתי את השניים שמופיעים בגרסתם המקורית – קטע הנושא, שנכתב על-ידי דיימון אלברן מבלר, ובו מתארחים חברי ההרכב לשעבר 3-D ודדי ג'י לצד אגדת הרגאיי הוראס אנדי, שמלוה אותם כבר מאלבום הבכורה המופלא מ-91, "בלו ליינז". השני הוא "Pray for Rain", בו מתארח טונדה אדבימפה מ-TV on the Radio, ואת שני האחרים לבטח אכלול כאן כבר בשבועות הקרובים. מלבדם כללתי במיקס גם את סינגל הבכורה שלהם, "Any Love" (קאבר לרופוס וצ'אקה קאן), ואת "I Against I" האימתני עם מוס דף (מתוך פסקול הסרט Blade 2), שהקדים את החיבור בין היפ-הופ, אלקטרו ובאסים כבדים בכמה שנים טובות (תחשבו למשל על "Dark Side of the Sun" של מודסלקטור). ממש לפניו, הקטע שסומפל לביט של "I Against I", שהופיע באוסף המעולה מ-2002, "The Wild Bunch: Story of a Soundsystem", שתיעד את המנעד המוזיקלי שלהם כדיג'ייז בטרם הפכו לאחד מהרכבי האלקטרוניקה המצליחים בכל הזמנים (ויש גם אחד מעולה של Soul II Soul באותה סדרה).

ההרכב השני ששם את בריסטול על המפה הוא כמובן פורטיסהד, שבשנה שעברה חזרו לפעילות עם האלבום היפהפה "Third". צליל דומה, גם אם מחוספס בהרבה, ניתן לשמוע כעת גם בהרכב החדש של ג'אוף בארו, Beak, שלוקח את רגעי הצלילה שבקטעים כ-"Small" ומותח אותם על-פני רצועות שלמות של אינסטרומנטליות מדיטטיבית על גבול ה-drone. כבונוס קטן זרקתי בסוף המיקס את הרמיקס הנדיר של פורטיסהד לפריימל סקרים, שהופיע באחד משני תקליטים סמי-רשמיים שצצו לפני כמה שנים.

Smith & Mighty ft Marilyn McFarlane – Higher Dub // K7 // 27:40

RSD – Forward Youth // Tectonic // 31:10

Hyetal – Neon Speech // Soul Motive // 35:45

Gemmy – Rainbow Rd // Planet Mu // 39:10

Joker & Ginz – Stash // Hyperdub // 43:45

Tricky – You Don’t // Fourth & Broadway // 46:45

Beak - Ears Have Ears // Invada // 50:35

Massive Attack ft Tunde Adebimpe – Pray for Rain // Virgin // 53:40

Primal Scream – Give Out but Don’t Give Up (Portishead remix)// white // 60:00

יחד עם טריקי, מהווים סמית' אנד מייטי את שתי הצלעות המשלימות בבסיס מה שכונה בזמנו הסאונד של בריסטול. על אף היותם המפיקים הותיקים שבחבורה, זכו סמית' & מייטי לתשומת לב פחותה בהרבה לאורך השנים, בעיקר בשל הנטייה המועדונית של המוזיקה שלהם, שהייתה מחוספסת וקופצנית בהרבה מזו של חבריהם, שהתאימו טוב מהם לפורמט של אלבומים ושמיעה באוזניות (משמע: צריכה המונית). הפקותיהם נעו בין סול מודרני/R&B כשל מאסיב אטאק וסול II סול ועד הפקות עם מאפיינים ג'מייקנים בולטים כדאב ודראם'נ'בייס, ובכך שימשו מגשרי אמת בין סצנת הטריפ-הופ לבין סצנת הדיג'ייז והמועדונים של העיר – הדראם'נ'בייס/ג'אנגל של רוני סייז, דיג'יי קראסט והם עצמם בשנות ה-90 (תחת השם More Rockers) ועד הדאבסטפ של ימינו. האלבום "Big World Small World" והרטרוספקטיבה מ-2004 הם מקומות טובים להתחיל להתוודע אליהם.

בשנים האחרונות פועל רוב סמית' בעיקר תחת השם RSD, ומותח קו ישיר וברור בין ההשפעות הג'מייקניות שאפיינו את המוזיקה שלו לאורך כל השנים לבין סצינת הדאבסטפ המבעבעת. קטעיו השונים כונסו עתה באוסף הסינגלים "Good Energy", והוא לא רק קוהרנטי ומעניין מספיק גם בשביל קונטקסט ביתי, אלא גם נותן ביטוי לאחד הקולות הבוגרים והייחודיים של סצנה זו, ששומר על צליל מאופיין ומוקפד שלא נסחף אחרי כל מיני טרנדים פנימיים בתוך הז'אנר שהולך ונבלע תחת בליל של רעש הולך וגובר. אם תהיתם מה מקור הקשר בין הדאב לסטפ, RSD הוא התשובה.

הקשר עדכני נוסף לספיישל בריסטול זה הוא קטעיהם השונים של מפיקי דאבסטפ צעירים מברסיטול - ג'וקר וג'ינז, Hyetal, גמי וגווידו - שמייצגים אסכולה צעירה שצומחת שם בשנתיים האחרונות. דור זה גדל על ברכיהם של דור ביניים של מפיקים כפוורליסט, אפלבלים, פינץ' ונוספים, שפועלים בהתמדה כבר מספר שנים בצדדיו היותר עמוקים של התחום. בעוד אלו האחרונים משחקים תפקיד ניכר בחיבור הז'אנר עם טכנו-דאב ומוזיקת מועדונים עמוקה, החבורה הצעירה הכניסה לו זריקת צבע וחיים שהלכה ונעלמה בין שני קצוות הז'אנר שהלכו והתרחקו זה מזה (וובל מחד ודאב-טכנו מנגד). בקצב התקדמותם הנוכחי - בין אם אלו הרמיקסים הרבים של ג'וקר (שעובד כעת על אלבום בכורה) או "Way U Make Me Feel" הנהדר של גוידו, שמהלך על טמפו שונה לגמרי מבדרך כלל - ייתכן ונולד לבריסטול דור המשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully