וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציד המכשפות

עינב שיף

28.10.2009 / 7:14

פסטיבל הפסנתר יקיים מחווה ל”עד העונג הבא” של להקת המכשפות. חבל רק שחברות הלהקה, יעל כהן ויפעת נץ, לא ישתתפו, ולאחותה של ענבל פרלמוטר המנוחה בכלל לא הודיעו

מאד קל לערוך מחוות לענבל פרלמוטר. הרי מדובר באחת מיוצרות הרוק הכנות, היצריות והמקוריות שהיו בישראל, יוצרת שהותירה אחריה חותם ענק. לא סתם היא זכתה שיוציאו לה שני אלבומים לאחר מותה ("הקלטות אחרונות" והאוסף הכפול של המכשפות) ולמספר ערבי מחווה יפים וגדולים בהם הופיעו אמנים בולטים בישראל, מקורין אלאל ועד נינט טייב, מדניאל סלומון ועד נעם רותם.

גם פסטיבל הפסנתר 2009 החליט לארגן מחווה, הפעם לרגל 15 שנה ליציאתו של "עד העונג הבא", אלבום הבכורה של להקתה של פרלמוטר, המכפשות. וכמו בכל האירועים הקודמים, גם הפעם ניצבת בפרונט ליליאן שוץ, המנהלת האישית לשעבר של פרלמוטר. ביוזמתה ובשיתוף עם הפסטיבל יופק ערב בניהולה המוזיקלי של שילה פרבר שיכלול את שירי האלבום בביצועם של נינט, ערן צור ורבים וטובים אחרים.

אלא שהפעם, לראשונה, ייערך המופע מבלי שאף אחת מחברות להקת המכשפות המקורית משתתפת בו. לוואלה! תרבות נודע שהמתופפת יעל כהן והבסיסיטית יפעת נץ פשוט סירבו לקחת חלק במופע, שנועד להצדיע לאלבום שהן עצמן יצרו. זאת, בניגוד לכל המופעים והמחוות שנערכו בעבר לזכרה של סולנית הלהקה ובהן כהן ונץ לא רק השתתפו אלא אף היו חלק אינטגרלי מתהליך ההפקה. וכעת, דווקא בחגיגה שמוקדשת ליצירה שלהן חלק שווה בו, בדיוק כמו לפרלמוטר המנוחה, הן לא ישתתפו.

"החלטנו הפעם להגיב שאין תגובה", אמרה כהן לוואלה! תרבות. "אנחנו מאחלות בהצלחה למופע ולשילה פרבר על ההפקה המוזיקלית. אנחנו שמחות שמפרגנים לנו על השנים האלה ועל העבודה שהשקענו".

אבל זה קצת מצחיק שמפרגנים לאנשים שבעצם לא נמצאים שם.

"נכון, אבל החלטנו הפעם שלא להגיב".

וואלה! תרבות פנתה לליליאן שוץ בכדי להבין את פשר השינוי הפתאומי במסורת. שוץ הסבירה שמיד בתחילת התהליך נעשתה פנייה לכהן ולנץ, אולם לטענתה כהן לא יכלה להשתתף בגלל ההריון המתקדם בו היא נמצאת. דבריה של שוץ הובאו בפני כהן, שביקשה להניח לעניין וסירבה לאשר שהיא איננה מופיעה בשל ההריון, תוך שהיא ממשיכה לדבר בשמה ובשם נץ. "עזוב, שיהיה להן בהצלחה, מיפעת וממני", אמרה כהן.

לפחות תגיעי למופע?

כהן: "לא. לא מגיעה אבל מפרגנת".

את תגובתה של נץ, למרות ניסיונות רבים, לא ניתן היה להשיג. "יפעת אמרה לי שהיא הפסיקה להופיע ושהיא לא רוצה לחזור לזה", אמרה שוץ. "סיפרתי לה מה קרה במחווה לחוה אלברשטיין, איזה יפה היה. כנראה שכמה שאני הכי מבוגרת, ככה אני הכי תמימה".

אם הסיפור בישראל לא מספיק, גם מעבר לים נמצאים אנשים שמופע המחווה מדיר אותם מתוכו. איריס פרלמוטר, אחותה של ענבל ומוזיקאית בפני עצמה (שגם היתה חברה לזמן קצר בלהקת נושאי המגבעת), היא בעלת הזכויות בעיזבון של אחותה ובכל שימוש בשיריה יש לבקש את רשותה. גם היא, שחיה באירלנד, לא ידעה על ערב המחווה. "הוא נעשה ללא ידיעתה", אומרת בכעס בת זוגה של פרלמוטר, מיכל מולכו, בשיחה מאירלנד. "אנחנו שומעים על זה בפעם הראשונה ואם אתה יודע את הטלפון שלנו, מספיק אנשים יכולים למצוא אותו".

יש לציין שחוק זכויות היוצרים מתיר ביצוע קאברים, ללא שינוי במילות השיר ושלא למטרות מסחריות, מבלי לבקש את רשות בעל הזכויות. אולם ממקרים דומים שכבר קרו במוזיקה הישראלית, בפרויקטים של גלגלצ למשל, נהוג ליידע את בעל הזכויות על הכוונה לעשות זאת.

"נכון שהצענו ליעל ויפעת להשתתף ונכון שהן סירבו", אומרת המנהלת האמנותית של הפסטיבל, אתי אנטה-שגב. "אנחנו נשמח אם הן תשתתפנה, בין כאורחות ובין כמשתתפות, אבל ברור שהפסטיבל ראוי למחווה הזאת, בין אם הן באות ובין אם הן לא באות. הלהקה הזו השפיעה על דור שלם של יוצרות".

ומה באשר לאחותה של ענבל? לא היה ראוי להודיע לה?

אנטה-שגב: "מבחינת ההתנהלות בביצוע קאברים, בין אם זה בכוכב נולד או בערב כמו זה, ברגע שאתה לא משנה את היצירה וזה נשאר שיר והוא מבוצע כמו שהוא - אין צורך לקבל אישור. אין שימוש ביצירות האלו שהוא לא במסגרת ההתנהלות הרגילה, ולכן לא צריך לקבל אישור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully