וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסף סידר: אין אופק לקולנוע

עינב שיף

11.11.2009 / 13:54

בכנס "חזון הקולנוע" של בית ספר סם שפיגל תקף במאי "הבופור" את תעשיית הקולנוע בארץ ואת שיתוף הפעולה בהפקות אירופיות. "אסור להאמין לאשליה שהקולנוע יכול להתקיים רק כענף ייצוא"

הבמאי יוסף סידר ("בופור", "מדורת השבט") תקף היום (רביעי) את תעשיית הקולנוע הישראלית בדברים שנשא בכנס "חזון לקולנוע ישראלי" שנערך בשעות אלו בסינמטק ירושלים. "אני חושש שהתעשייה שלנו לא יציבה מאד", אמר סידר. "יש משב רוח חמוץ מעל הצלחות השנים האחרונות ואולי הזמן שלנו באור הזרקורים מוגבל והעניין של העולם בנו יכול להיעלם כמו שהוא בא".

"כשאני מסתכל על אפשרות ההתבגרות בתעשייה שלנו, שכוללת אפילו אפשרות לטעות ופה ושם, אני מוצא תמונה מדכאת", הסביר סידר. "התעשייה שלנו לא נותנת אופק מקצועי ליוצר הקולנוע. לא פלא שבמאים לא יוצרים יותר מארבע-חמש סרטים ללא רצף. אנחנו צריכים להעריך יוצרים ותיקים ולאפשר להם ליצור על רצף של עשורים. היעדר האופק מאיים על התעשייה שלנו".

מחפשים את האקזוטי על חשבון האותנטי

סידר המשיך ותקף את שוק ההפקות המשותפות לישראלים ואירופאים, כשאמר "בפגישות עם מפיקים ותסריטאים אני מוצא יותר מדי סיפורים עם אבא בגרמניה ואח בצרפת, או עלילה בניו יורק. יותר מדי יוצרים מחפשים את האקזוטי על חשבון האותנטי. אנחנו מסתכנים בלאבד את הקהל שלנו בגלל זה. אסור להאמין לאשליה שהקולנוע יכול להתקיים רק כענף ייצוא".

"ברגע זה יושבים מאה קולנוענים שמדמיינים את הנאום בקאן ולא את התור בסינמה סיטי, השם ירחם. היוצרים חולמים בצרפתית. הכסף הציבורי צריך להיות מיועד לסרטים שמדברים לקהל הישראלי. החזון שאני רואה מולי הוא תעשייה שממשיכה לעניין את העולם עם תוכן מקומי וניואנסי שפונה בראש ובראשונה לקהל הישראלי. אחרת זה ימאיס אותנו על הקהל בקרוב מאד".

התלות באירופה משפיעה על העלילה

גם התסריטאי אורי סיוון ("בטיפול", "שבתות וחגים", "קלרה הקדושה") אמר כי הקולנוע הישראלי קרוב למצות את גל הריאליזם שהפך לאובססיה בקולנוע הישראלי, כפי שהוא משתקף בסרטים כמו "עג'מי", "לבנון" ואפילו "חתונה מאוחרת". העיתונאי אורי קליין הקדים את סידר ואמר כי גם הוא חושש מהתלות הישראלית בקו-פרודוקציות והשפעתן על עלילות הסרטים בישראל.

כנס החזון לקולנוע ישראלי נערך במלאות 20 שנים לבית הספר לקולנוע סם שפיגל. במהלך היום דיברו בכנס יושב ראש מועצת הקולנוע מיכה חריש, מנהל הסינמטק בירושלים אילן דה פריז, המחזאית עדנה מזי"א, השחקנית והמפיקה יעל אבקסיס ויוצר "בטיפול" חגי לוי. בהמשך היום ידברו בפני הקהל אישים נוספים בעולם הקולנוע בישראל כמו ארי פולמן וכן יוצרים כרינו צרור ושולי רנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully