וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי אייל סיון: "לא שלחתי אף אחד למות"

עינב שיף

9.12.2009 / 9:59

הסרט השנוי במחלוקת "Jaffa", העוסק במותג התפוזים הישראלי, הוקרן סוף סוף בישראל. בדיון לאחר ההקרנה, אמר הבמאי: "רק רציתי לפנות לאנושיות שאני מאמין שעדיין קיימת, אפילו בישראל"

אחרי כמעט שלוש שנים של מאבק, שכלל האשמות והשמצות חריפות, הציג אמש (שלישי) הבמאי אייל סיון את סרטו השנוי במחלוקת "Jaffa – סיפורו של מותג". הסרט עוסק במותג התפוזים המיתולוגי כסמלה של התנועה הציונית וכאמצעי לניכוס עבודה ערבית לייצוא ישראלי משגשג. בסיום הקרנת הבכורה הישראלית של הסרט, שנערכה בסינמטק תל אביב, התקיים דיון פתוח עם היוצרים, בו אמר סיון כי הוא מצר על האופן שבו התפתח הדיון הציבורי סביב הסרט.

"בניגוד למה שנכתב, הסרט לא נוצר במטרה לפגוע באף אחד", אמר סיון. "אם מישהו בכל זאת נפגע, אני מצר על כך. צריך לזכור שלא לקחתי מעטפות מאף אחד ולא שלחתי אנשים למוות. כל מה שרציתי הוא לפנות לאנושיות שאני מאמין שעדיין קיימת, אפילו במקום הזה. אני שמח מאוד שזה מאחוריי". סיון אמר כי שמחתו מהולה בעצב על שהקרנת הבכורה לא נערכה ביפו, מקור הייצור של התפוזים המפורסמים. "עצוב שבמקום שבו היו פעם חמישה עיתונים יומיים, בתי קפה וכל זה, אי אפשר להקרין היום סרט".

"מאז החלה המתקפה על הסרט, רק התחזקנו", אמרה אחת ממפיקות הסרט, אסנת טרבלסי. "מהמתקפה הבנו שאנחנו צריכים ליצור את הסרט הטוב ביותר שיכול להיות". בדבריה, הודתה טרבלסי לערוץ 8, גורם השידור הישראלי היחיד שתמך בסרט, לאחר שהסערה סביבו הביאה את סיון למשוך את בקשת התמיכה שהגיש לקרן רבינוביץ'.

קריאת בוז חטופה אחת

הקרנת "Jaffa" עברה בשקט יחסי נוכח הרעש שעוררה הכוונה לצלמו. לבד מקריאת בוז חטופה אחת שהושמעה בסיום ההקרנה, ושספק אם נשמעה על ידי כלל הקהל, לא התעוררו תגובות חריפות לכך שהסרט מצביע באופן ברור על האופן שהשתמשה הציונות במפעל ייצור התפוזים, הערבי ביסודו, ככלי לביסוסה עוד לפני קום המדינה ובמיוחד לאחר מכן.

הסרט מדגיש את חלקם של ערביי יפו בענף הייצוא הראשי של פלסטינה ואת הדו-קיום בו חיו עם שכניהם היהודים, עד השתלטותה של ההתיישבות העובדת על המפעל והגירוש שאירע במהלך מלחמת 1948. לאחר מכן מרואיינים גורמים בכירים בענף פרי ההדר בישראל המסבירים כיצד המותג "Jaffa" עבד למעשה בשירות יחסי החוץ של מדינת ישראל. לעומתם, מרואיינים פרדסנים פלסטינים המתייחסים באמוציונאליות רבה לגירוש ולהרחקה מתפוזי יפו, לצד ראיונות עם סופרים ואמנים פלסטינים המסבירים את תפקיד התפוז בתעמולה הפלסטינית. מרואיין בולט בסרט הוא המשורר חיים גורי, המתוודה כי כיבוש יפו וניכוס תעשיית התפוזים למפעל הציוני כואב לו.

גם הכנסת בעניינים

"Jaffa – סיפורו של מותג" הוא סרטו האחרון של סיון, מיוצרי הקולנוע הישראלים השנויים ביותר במחלוקת. סיון הואשם לא אחת באנטי-ציונות ואף באנטישמיות, בשל תוכן סרטיו. עיקר המחלוקת עורר סרטו "הספציאליסט" אודות משפט אייכמן, אחריו הואשם סיון בעריכה מניפולטיבית של קטעי הארכיון, האשמה אותה הכחיש בתוקף.

סביב הסרט הנוכחי נולדה מחלוקת חריפה לא פחות, בעת שהיה מועמד למימון על ידי קרן רבינוביץ', במסגרת סרטים לציון שנת ה-60 למדינה. עם היוודע תוכן הסרט פרצה סערה, שהגיעה עד לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, שם כונה סיון על ידי חבר הכנסת יורם גבאי אנטישמי. סיון, שמשך את הבקשה מקרן רבינוביץ', הגיב בזעם ואף כינה את גיורא עיני, מנהל קרן רבינוביץ', "פחדן".

באחרונה הוקרן הסרט ברחבי העולם וזכה לשבחים. ביום ראשון האחרון הסרט אף זכה בפרס הראשון בפסטיבל Filmmaker Fest שנערך במילאנו שבאיטליה. בישראל, יוקרן הסרט בערוץ 8 ב-19 בדצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully