וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטר מרום זכה בפרס ישראל לצילום

עינב שיף

18.1.2010 / 17:14

הפרס היוקרתי יוענק לצלם בן ה-91 ביום העצמאות. "מרום חולל מפנה בצילום הישראלי", נימקה ועדת השופטים את הבחירה, "ופיתח ראייה פיוטית לטבע בתפארתו ולסכנת הפגיעה בו"

הצלם פטר מרום זכה בפרס ישראל לצילום לשנת תש"ע, כך הודיע היום (שני) משרד החינוך. שר החינוך גדעון סער הודיע למרום, בן ה-91, כי הוא הזוכה בפרס ובירך אותו על הישגיו הרבים בתחום הצילום. מרום יקבל את הפרס בטקס החלוקה השנתי שייערך ביום העצמאות ה-62 של מדינת ישראל.

"מרום חולל מפנה בצילום הישראלי החל מראשית שנות השישים באמצעות עבודתו יוצאת הדופן והחדשנית לעומת הצילום התיעודי-ממסדי קלאסי של התקופה", נימקה ועדת הפרס. "מרום פיתח ראייה פיוטית לטבע בתפארתו ולסכנת הפגיעה בו, ושילב בעבודתו שאיפה לערכים צורניים על גבול המופשט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום של מרום, 1960/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרום נולד בגרמניה בשנת 1919 ועלה לישראל עם משפחתו בשנת 1934 לאחר שאביו פוטר ממשרתו הממשלתית על ידי המשטר הנאצי. בבגרותו השתלב בקיבוץ חולתה שעל אגם החולה. בשנת 1954, 20 שנים לאחר שעלה לישראל, גילה מרום את הצילום כשאחד מחברי הקיבוץ קיבל במתנה מכונת הגדלה לצילומים ותהה האם מרום יודע להפעילה. מרום לא ראה מכשיר כזה מימיו אך למד בעצמו כיצד להגדיל צילומים, לפתחם ולבסוף קנה את המכשיר. מזכירות הקיבוץ אישרה למרום לרכוש מצלמה תמורת צילום ילדי הקיבוץ פעמיים בשנה.

משנת 1956 מוציא מרום ספרי צילומים באופן סדיר. ספרו הראשון הוא "הרפתקה באגם" שאת הטקסט המלווה שלו כתב ס' יזהר. מאז הוציא מרום יותר מ-30 ספרים, ביניהם "שירת האגם הגווע", שנחשב לאחד מפסגות צילום הנוף בישראל, כשהוא מתמקד באגם החולה לפני ואחרי ייבושו. תערוכה מצילומיו של מרום מוצגת במוזיאון בית אורי ורמי נחושתן שנמצא בקיבוץ אשדות יעקב.

"פטר, בראייתו האמנותית, הבין את הטעות האקולוגית הגדולה שבייבוש האגם וצילם את האגם בחייו ובגוויעתו, מעין אות אזהרה לדורות הבאים, לא לשלוח עוד יד אדם המכוונת להרס הטבע", כותבים השופטים על הספר. "פטר מרום היה מעין מתריע בשער להיזהר ולא לרמוס עוד 'בשלמת בטון ומלט' את פינות היופי הטבעי של הארץ הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully