וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפיק "עג'מי": "אני לא צריך להוכיח את הנאמנות שלי לאיש"

עינב שיף

7.3.2010 / 21:27

המפיק מוש דנון אמר לוואלה! תרבות בשיחה מלוס אנג'לס כי כואב לו לשמוע את התגובות לדבריו של סכנדר קובטי בישראל. "עג'מי הוא לא סרט אנטי ישראלי, הוא מציף בעיה חברתית שצריך לטפל בה ולא להיות עסוקים בלהיפגע"

אחרי יום שלם של דיווחים על המהומה שנוצרה בישראל, מפיק "עג'מי" מוש דנון מגיב להאשמות הקשות שהוטחו בבמאי סכנדר קובטי ובסרט, בין השאר על ידי שרת התרבות והספורט לימור לבנת. "אני פונה גם לפוליטיקאים ולתקשורת שבמקום להיות פגועים ונפגעים ולהיתקע שם, נסו להבין ולחשוב מאיפה באה האמירה של סכנדר ונסו להבין למה הוא מרגיש ככה", אמר דנון בשיחה עם וואלה! תרבות מלוס אנג'לס, שעות ספורות לפני שהוא צועד על השטיח האדום.

"קל להיות נפגעים, יותר קשה להבין מאיפה זה בא", הוסיף המפיק, שנשמע נרגש נוכח התגובות הקשות בישראל. "מה שמייצג פה את ישראל זה הסרט ו'עג'מי' הוא סרט ישראלי שנבחר על ידי האקדמיה הישראלית ומייצג את ישראל ואני באופן אישי מייצג את ישראל. כואב לי לשמוע את התגובות בארץ, כואב לי שמתחמקים מהבעיה שהסרט מציף ועסוקים בכותרות ובלהיות פגועים. כואב לי שיש אמירות כמו 'לחתום על כתב נאמנות'. אני לא צריך להוכיח לאף אחד את הנאמנות שלי בשביל לעשות סרטים".

"כואב לי שזה הולך לפגוע ביצירה הקולנועית בהמשך", מוסיף דנון. אני מודאג שמה שיקרה עכשיו, הוא שיוצרים יפעילו על עצמם משמעת עצמית גדולה, יעשו סרטים רדודים על קונצנזוס בלבד וזה קיצם של הסרטים החברתיים וזו קיצה של אמנות הקולנוע. מחר אם אני אעשה סרט על שכונה בבאר שבע וזה לא ימצא חן בעיני ראש העיר, גם אז יחרימו אותי?. קולנוענים צריכים להתעורר לא בשביל 'עג'מי', אלא כדי להמשיך ליצור ולייצר סרטים. אני פונה אליהם כאן ואומר שזה לא מאבק על סרט, אלא על דרך".

"'עג'מי' הוא לא סרט פוליטי והוא לא סרט אנטי ישראלי", מבקש דנון להדגיש בסיום דבריו. "כל אותם 200 אלף איש שראו אותו יודעים את זה. זהו סרט חברתי שמציף בעיה חברתית וכולם – חילונים, מתנחלים ודתיים אהבו אותו, כולם גם מבינים מה הסרט הזה אומר. שאף אחד לא יתחיל להיות צדיק תמים עכשיו ולהתחסד. הסרט הזה מעלה בעיה שחשוב שתהיה על סדר היום, חשוב להתמודד עם הבעיה, צריך לטפל בה ולא להיות עסוקים על איזה טופס יחתימו אותי או לא. אני לא צריך להוכיח לאף אחד את הנאמנות שלי, בוודאי לא בחתימה".

"אנחנו עומדים מאחורי עג'מי"

דבריו של דנון מגיעים לאחר הסערה שפרצה הבוקר, בעקבות אמירתו של קובטי כי אינו מייצג את ישראל. הבמאי והסרט הותקפו חזיתית על ידי שרת התרבות לימור לבנת וחברי כנסת מהימין, ביניהם ח"כ מיכאל בן ארי שאמר כי יציע תיקון לחוק הקולנוע, שיורה לתקצב פרויקטים בתנאי שיוצריהם יצהירו על נאמנות למדינה.

קודם לדבריו של דנון אמר כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי שתמכה בסרט כי באופן אישי, אינו אוהב את דבריו של של קובטי. עם זאת, שחורי אמר כי הוא "מכבד את הזכות הבסיסית של כל אדם לחשוב מה שהוא חושב ולהרגיש את מה שהוא מרגיש. יש וחפש ביטוי וחופש יצירתי וגם אם אני לא אוהב את זה, זכותו לחשוב אותם. השקענו בסרט ולא נתנו כסף לבמאי ואני שמח שעשינו זאת".

"קיבלנו פריוקט שהוגש על ידי שני במאים קראנו על פי נהלי הקרן, מצאנו בו פוטנציאל חזק ביותר", הוסיף שחורי. "השקענו בסרט, אנחנו עומדים לגמרי מאחוריו ואנחנו שמחים עם הסרט. אם 200 אלף איש באו לארץ לראות את הסרט כולל עשרות אלפי ערביי ישראל שלא חלמו להגיע לקולנוע, כנראה שבחרנו נכון".

גם רני בלייר, יושב ראש איגוד הבמאים, נחלץ להגנתו של קובטי לאור המתקפה: "סכנדר קובטי הוא חבר איגוד הבמאים, סכנדר הוא אדם פרטי ואוטונומי וזכותו להביע את כאבו כאזרח סוג ב' במדינה המתעקשת להתכחש לשיוויון הזכויות בין יהודיה וערביה", אמר בלייר לוואלה! תרבות.

"דעותיו של קובטי מבוססות על הדרך הקשה שעשה עד היום כערבי ישראלי יפואי שחווה את חווית ההשפלה כאזרח שאינו שווה זכויות", הוסיף בלייר. "את הסרט 'עג'מי' יצרו שני במאים, ירון היהודי וסכנדר הערבי, הסרט מבטא כאב של אזרחים במדינה שעוינת את דעתם, דתם ומוצאם ולסכנדר יש את הזכות לומר שהוא אינו מייצג את ישראל כאדם וכיוצר, אלא את כאבם של ערביי ישראל. לא יעלה על הדעת שאמן בעל זכות חופש ביטוי מלאה במדינה דמוקרטית ייאלץ לחתום על כל נייר נאמנות כלשהו, יהא השלטון אשר יהא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully