וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: "ישנה ירידה בכמות הספרים היוצאים בישראל"

עינב שיף

16.3.2010 / 14:37

תוצאות מחקר הכנסת שהוזמן על ידי יוזם חוק הספרים ח"כ ניצן הורוביץ קובעות, כי למרות המבצעים ישנה ירידה במספר הספרים היוצאים בישראל

מלחמת הנתונים סביב החוק הגנת הספרות והסופרים נמשכת. היום (שלישי) מציג חבר הכנס ניצן הורוביץ, יוזם החוק להפעלת רגולציה על שוק הספרות, מחקר שנערך עבורו במרכז המחקר והמידע של הכנסת, על מצב הענף בישראל ובהשוואה לשווקים אחרים בעולם. נתון בולט במחקר הוא ירידת מספר הכותרים היוצאים לאור בישראל, על פי נתוני הספריה הלאומית. זאת, בניגוד לנתונים שהציגה הממונה על ההגבלים העסקיים ולמרות שכיחות המבצעים של רשתות השיווק.

הדו"ח אף מבצע מחקר השוואתי בין שווקי ספרות שונים בעולם,
חלקם תחת פיקוח או תחת פיקוח שבוטל וגם כאלו שמעולם לא היו תחת פיתוח. לדוגמה, הדו"ח עורך השוואה בין צרפת, בה השוק נמצא תחת הגנת החוק ובין בריטניה בה בוטל החוק. על פי המחקר, בצרפת ישנה עלייה מתמדת בנתוני מכירת הספרים ואילו בבריטניה, שם החוק בוטל בשנת 1997, השוק נמצא במגמת האטה מבחינת היקף המכירות והרווחים של השוק.

בנוסף, ביטול החוק בבריטניה והחלתו במדינות אחרות מאפשרת פריסה גיאוגרפית טובה יותר של חנויות ספרים במדינות בהן יש פיקוח על הספר. בבריטניה עצמה למשל, שם החוק בוטל, נסגרו בין 2007 ל-2008 35 ספריות ציבוריות.

בשבוע הבא תתכנס ועדת השרים המיוחדת בראשות השר יוסי פלד לדון בנושא החוק. לדברי גורם המקורב לעבודת הוועדה, כל הנושאים יעלו לדיון בוועדה, כולל הבעלות הצולבת שאינה כלולה בהצעת החוק המקורית. "מי שלא הסכים לחוק מצומצם עשוי לקבל אותו במתכונת מלאה בסוף", אמר הגורם לוואלה! תרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully