וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שוקלת הטלת חרם תרבותי על בריטניה

אייל דץ

1.4.2010 / 7:30

לוואלה! תרבות נודע כי בעקבות גירוש נציג המוסד וההידרדרות היחסים בין המדינות שוקלים במשרד התרבות להורות על החרמת אמנים ויצירות תרבות בריטיים. חרם דומה על ארה"ב נגנז בעקבות לחצים מוושינגטון

חרם תרבותי על בריטניה? לוואלה! תרבות נודע כי משרד התרבות שוקל את צמצום הקשרים התרבותיים בין ישראל לבריטניה, זאת על רקע המתיחות בין המדינות. המשרד אף הקים ועדת מומחים מיוחדת שבוחנת את הנושא ושתגיש תוכנית מפורטת לגבי ההיבטים השונים שאמורים להיכלל בחרם. במקביל, אמורה הוועדה להמליץ על הידוק הקשרים התרבותיים בין ישראל למדינות אחרות, כאשר הדגש הוא על מדינות מחבל הבלקן, ביניהן אלבניה, רומניה ובוסניה.

מהלך לא פחות משמעותי שנגנז ברגע האחרון הוא צמצום הקשרים התרבותיים בין ישראל לארצות הברית. לוואלה! תרבות נודע כי עוד לפני הרעיון להטיל חרם תרבותי על בריטניה שקלו במשרד התרבות צעד דומה מול ארה"ב, אולם הדבר נודע לאמריקאים. אלו פנו לדרגים המדיניים הבכירים בישראל והזהירו אותם שצעד מסוג זה עלול לפגוע ביחסים המתוחים גם כך בין שתי המדינות, שלא לדבר על פגיעה אנושה בכספי הסיוע שמועברים לישראל לצרכי ביטחון.

הוועדה המיוחדת שהוקמה במשרד התרבות כדי לדון בנושא התכנסה עד כה מספר פעמים ולוואלה! תרבות נודע כי חבריה כבר גיבשו את עיקרי תוכנית החרם ואלה יועברו לגורמי בכירים בממשלה בימים הקרובים. במידה ואלה יאשרו את התוכנית היא תועבר לדיון בישיבת הממשלה ושם יוחלט על עתידה.

לא שייקספיר ולא בי.בי.סי

תוכנית החרם, שכבר זכתה לכינוי "לונדון קולינג - ישראל לא עונה", עתידה להתבצע בשלבים ותכלול איסור על הגעתם לארץ של אמנים בריטים, ביטול תוכניות חילופי הסטודנטים בין בתי הספר לאמנות בישראל ובבריטניה, איסור על השמעת מוזיקה בריטית בגלי צה"ל ובקול ישראל והוצאת הערוץ בי.בי.סי פריים מלוח השידורים.

כמו כן, גיבשה הוועדה "רשימה שחורה" של אמנים בריטים שיצירותיהם יוחרמו באופן רשמי וייאסר כל שיתוף פעולה עסקי איתם. מדובר ברשימה ראשונית של אמנים שהתבטאו בעבר נגד ישראל, כאשר הוועדה מתכוונת להמליץ על צעדים משפטיים חמורים נגד מפיקים, חברות תקליטים, מפיצים, מו"לים או כל גורם אחר שישתף פעולה עם אמנים אלו. הרשימה כוללת בין היתר את הזמרים רוג'ר ווטרס (שביקר בישראל לפני כארבע שנים), קט סטיבנס, אנני לנוקס והבמאי קן לואץ'.

בנוסף, סיכמו גורמים במשרד התרבות ובמשרד החינוך על הקמת ועדה משותפת לשני המשרדים שתידון בדרכים "לצמצם את הנוכחות הבריטית בתוכניות הלימוד בבתי הספר ובאוניברסיטאות". מטרת הוועדה היא לשקול מחדש שיבוצם של סופרים, מחזאים ופילוסופים בריטיים בתוכניות הלימוד. בין השמות שהוזכרו כמועמדים ל"רשימה השחורה",ניתן למצוא את וויליאם שיקספייר, ג'יין אוסטן, ג'ורג' אורוול, לואיס קרול, ג'וזף קונרד, וירג'יניה וולף, לי צ'יילד, תומאס הובס, דיוויד יום וג'ון לוק.

כמו כן, נשקלת האפשרות להסיר את ספריהם של סופרים בריטים עכשוויים, כגון איאן מקיואן, חניף קוריישי ובן אלטון, ממדפי החנויות. יחד עם זאת, מכיוון שהחלטה שכזו תוביל גם להסרתם של ספרים בריטיים שמבקרים את האיסלם, כדוגמת "פסוקי השטן" של סלמן רושדי, חברי הוועדה חלוקים באשר לאפקטיביות של צעד שכזה.

"לא נתייחס לידיעות על חרם תרבותי"

ההחלטה של משרד התרבות לבחון את אפשרות הטלת החרם התרבותי באה בעקבות המתיחות המדינית הגוברת בין ישראל לבריטניה בשבועות האחרונים, ששיאה הגיעה בפרשת גירוש הדיפלומט הישראלי מהאי הבריטי."לא נעים להודות, אבל זו הדרך היחידה בה אנחנו יכולים לפגוע בבריטים", אמר לוואלה! תרבות גורם בכיר במשרד התרבות והספורט.

לדבריו, "בשנה האחרונה עברה בריטניה תפנית קיצונית ביחס לישראל. אין ספק שהתגובה שלהם לפרשת חיסול מחמוד אל-מבחוח היא הקש ששבר את גב הגמל. אנחנו לא נאיבים ויודעים שבמישור הדיפלומטי היכולות שלנו מוגבלות ולכן דווקא חרם תרבותי יכול להניב את התוצאות הרצויות". לטענתו, ההחלטה של של משרד התרבות באה בעקבות התייעצויות שקוימו עם גורמים בכירים ביותר במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ.

במשרד התרבות מסרו בתגובה כי "המשרד בוחן מספר אופציות הנוגעות ליחסים בין ישראל לבריטניה. בנוסף, שוקד המשרד על חיזוק הקשר התרבותי עם מדינות הבלקן. אין בכוונתנו להתייחס לידיעות על חרם תרבותי כזה או אחר". ממשרד החינוך סירבו להגיב לידיעה.

עדכון (12:15): אל תשכחו לשים לב לתאריך שמופיע בראש הכתבה. הוא נכון. אוהבים אתכם, וואלה! תרבות

  • עוד באותו נושא:
  • 1 באפריל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully