וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשה לי, ילד

עינב שיף

16.4.2010 / 8:04

ג'סטין ביבר בן ה-16 הוא כוכב הפופ הגדול בעולם, אבל רק כשיגלה שהוא עשיר, כוסון ומוקף בעשרות בחורות שיעשו עבורו הכל, הוא יעניין גם את המבוגרים. עינב שיף כונן דיסק

האלבום

"My World 2.0" הוא מיני-אלבום ההמשך של הזמר הקנדי ג'סטין ביבר, הילד בן ה-16 המוכר ביותר בעולם כרגע, ל-"My World", המיני אלבום שהפך אותו מסנסציית יוטיוב, שם התגלה לראשונה, לכוכב פופ. באלבום החדש שב ביבר לכתוב את המנוני הטין-פופ האולטרה מהונדסים שלו, כשהוא עטוף בקול שנשמע לבן מאוד ומצד שני שחור מאוד. פעם הוא מזכיר את ג'סטין טימברלייק ופעם הוא פשוט כמו מייקל ג'קסון, כפי שג'קסון נשמע כשביצע את "I'll Be There".

ביבר מדגים היטב את הסינתזה שהפופ האמריקאי עבר בעידן התחזקות הציבור השחור בתעשיית הבידור, עם שילוב בין סכריניות, אר אנ' בי, סול, דואטים מוזרים עם לודקריס ושון קינגסטון (אפשר היה לחשוב שהם בקטע של ילדות, לא ילדים), להיט עצום בשם "Baby" (עם לודקריס) וטעם לוואי קשה של פלסטיק. אבל בדומה לכל פלסטיק שמנוהל היטב, גם הוא נמכר במיליונים.

הרקע

מחוץ לכת האמיש, קשה למצוא אדם שיהיה מופתע מהצלחה מטאורית של ילד בן 16. בעידן שבו ילדה בת 13 משחקת ב"קיק אס" מומחית לוחמה ברמה שהופכת את סרטי ואן-דאם וסטיבן סיגל לבדיחה, גם ג'סטין ביבר יכול למלא אולמות ענק ולגרום לקטינות שלא גמרו כיתה ט' לדמיין איך באמת נראה הביבר שלו.

ביבר התגלה בזכות סרטוני יוטיוב, שצילם בעזרת אמא שלו. הסרטונים הללו נצפו על ידי סקוטר בראון, שהביא את הנער לחברת התקליטים "דף ג'אם", והיא הפכה אותו, כמו שהיא יודעת, לסמל סקס עבור אנשים שלא הסתפקו במבטים הנוגים של כוכבי "דמדומים".

במובן הזה, האלבום "My World 2.0" הוא מוצר חסר משמעות מוזיקלית, אבל הוא החפץ שביבר יראה לנכדיו, ככל הנראה צאצאיה של מעריצה שלא הבינה ש"תעשה לי ילד" אינו משפט שאומרים לילד בן 16 ברגע של צחוק, ויגיד להם על אודותיו "ילדים – זה מה שקורה כשאתה נראה טוב, אמא שלך המשוגעת מצלמת ומעלה ליוטיוב והמנהל שלכם הוא גאון שיווקי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעולם שלי - מה את לובשת? עטיפת האלבום "My World 2.0" של ג'סטין ביבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבלות

כאן התופעה כבר הופכת למעט מלחיצה, שכן המספרים שמציג "My World 2.0" מעוררים השוואה בין ביבר ל"אווטאר". האלבום יצא בארצות הברית ב-23 במרץ ומיד נכנס למקום הראשון בטבלת הבילבורד, עם 283 אלף עותקים – לא מספר גבוה במיוחד אבל מספר מצוין לילד בן 16 שיש לו אלבום נוסף, "My World", בהמשך החמישייה. כך, הפך ביבר לבן ה-16 הראשון מאז סטיבי וונדר ב-1963 שהגיע למקום הראשון בבילבורד והראשון מאז הראפר נלי שיש לו שני אלבומים בחמישיה הראשונה. באופן מדהים, מכירות האלבום עלו בשבוע השני והפכו אותו לאמן הראשון מאז הביטלס שעשה זאת. אמנם ביבר היה במקום השני באותה תקופה, אך שבוע לאחר מכן חזר למקום הראשון בבילבורד, כשהוא מנצח את אחד המוזיקאים הראשונים ששיתף עמם פעולה, אשר.

לצד ההצלחה בארצות הברית, ביבר נמצא כמובן במקום הראשון בקנדה (שם הוא מועמד גם לשלושה פרסי "ג'ונו", הפרס היוקרתי ביותר למוזיקאים במדינה) וכן ב-11 מדינות נוספות, ובהן ברזיל, הולנד, פורטוגל, ניו זילנד ואפילו פולין.

ג'סטין ביבר. Jason Merritt, GettyImages
בכל העולם נמרחים על החיוך הזה. ביבר/GettyImages, Jason Merritt

הביקורות

למזלו של ביבר, עיתונות הרוק לא ממש מעוניינת לעסוק בו כל עוד הוא מוצר פופ פר-אקסלנס, נטול שיק או חשיבות היסטורית. מגזינים כמו NME, Q או מוג'ו נוהגים כך באופן מסורתי, והם גם לא פרסמו ביקורות על אנ' סינק אבל כן כתבו על ג'סטין טימברלייק. לכן, ביבר חופשי כמעט מהצלפות והוא אף זכה במחמאות ביזאריות משהו ממגזין רציני כמו All Music Guide ("פופ לא מזיק") שהעניק לו ארבעה כוכבים, וממגזין ה-BBC שפרגן לו על הבלדות הכובשות בביקורת חיובית למדי.

המגזין פיפל, ששם את ביבר בשער וקרא לו "כוכב הפופ הגדול בעולם", נתן לו שלושה כוכבים סבירים, כמו גם הרולינג סטון, שפעם היה מעיף אחד כמו ביבר מכל המדרגות. רק הניו יורק טיימס העז לחזות שברגע שהג'ונאס בראדרס יחזרו עם אלבום חדש, "My World 2.0" יהפוך לעוד פריט מאובק במגירה של ההיסטוריה. בינתיים, זה נראה כאילו ביבר ישרוד הרבה אחרי שהאינטרנט יביס את הניו יורק טיימס.

שורה תחתונה

קשה לפרק בייבי פייס במילים. עדיף להחמיא לו במתינות ולשמוע סוניק יות' בבית.

הערת המערכת

ג'סטין ביבר הוא תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה, בגלל שנדמה שמגולם בה כל מה שתעשיית המוזיקה למדה מהמקרים המצערים של בריטני ספירס ומו ההצלחות של מיילי סיירוס והג'ונאס בראדרס. ביבר הוא טפלון חייכני שמסוגל לשיר על זוגיות, אובדן אהבה ומלחמות של בוני וקלייד, בלי שאף אחד ישים לב שמדובר ביצור שלא יכול לדרוך כרגע בקניון בלי שאבטחה בסדר גודל של ראשי מדינות תכשיר לו את הדרך. לכן, "My World 2.0" הוא קודם כל מוצר לא אמין, כיוון שאלו החיים שאין לביבר כרגע. בנוסף, העיצוב המוזיקלי הטרחני והלעוס להפליא וקולו של ביבר, שכנראה שכח להתחלף, הופכים את "My World 2.0" לפרזנטור בכל פרסומת של רופאי שיניים כמוצר מסוכן יותר מקולה, גלידה וסוכריות גומי ביחד.

אבל מתישהו ביבר יתעורר במיטת השושנים של הקריירה המשגשגת שלו, יביט מטה ויגלה דברים מעניינים – זקפת בוקר למשל. לאחר מכן הוא יביט במראה וייתכן שיראה שם קווצת שיער, או חס וחלילה – פלומת שפם. לאחר מכן הוא יסתכל מחלון המלון ויראה נהרות, ימים ויערות של בחורות יפהפיות שמוכנות לעשות הכל כדי לשחק איתו בזמר וגרופית, וזה יזיז אצלו משהו. המנהלים שלו ישברו את הראש, אבל ברגעים האלו אולי טמון הפוטנציאל שבזכותו ביבר יהפוך מכוכב פופ למוזיקאי מעניין.

ג'סטין ביבר, "My World 2.0" (ייבוא: הליקון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully