וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בעצב

עינב שיף

19.4.2010 / 7:30

בזמן שהרדיו ממשיך לטחון את "אחי הצעיר יהודה", עינב שיף הכין לכם רשימת השמעה מדכאת לא פחות, אבל עם ערך מוסף

נושאי המגבעת - "ביקור בהר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתה בא יותר. אתה בא יותר! פישוף, בתמונה מתקופת נושאי המגבעת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שמקשיב היום למילים של "גבעת התחמושת" מבין שיש כל מיני דרכים לחבר שיר זיכרון. הוא גם מבין שיש עוד כמה דרכים מעניינות לשווק אותו ככזה, ולא רק כפס קול לוועדת חקירה של קרב איום ונורא. אחד השירים היחידים בעברית שעושים זאת – ומכאן מקומו ברשימה זו – הוא "ביקור בהר", שיר שהוא מצבת זיכרון לאמיר זידנר ובעצם סאטירה מדהימה על הארצישראליות ("קח לך כבשה ובנה לה בית") שבעצם מאד אוהבת למות אבל רק בתנא שמדובר במוות של גיבורים. לא פלא שהרבה שנים לאחר מכן, היה זה פישוף שלקח את "גבעת התחמושת" ובמסגרת להקת הפה והטלפיים נתן לשיר את ועדת החקירה שמגיעה לו.

"Spain – "Spiritual

כשג'וש היידן, סולן ספיין, שר "ישו, ישו, אני לא רוצה למות לבד", ההבדל בין האבל לתפילה למעשה לא קיים. פס הקול של ימי הזיכרון בישראל מדגיש את העצוב והחזק, ו-Spain הם למעשה החלש והפתטי. לכן אין להם מקום ברדיו הישראלי.

"Fever Ray – "Keep The Streets Empty For Me

Fever Ray בהופעה. Noel Vasquez, GettyImages
היתה רעבה עוד לפני שנולדה. Fever Ray/GettyImages, Noel Vasquez

המורכבות של פיבר ריי כבר הספיקה להפוך לקונצנזוס חוצה ז'אנרים בקרב קהלים רבים, אבל אני מודה שעד ההכנה של הכתבה הזו, לא חשבתי עליה בהקשר של עצב אלא להיפך: יצירותיות, דמיון ואנרגיה. אלא שפתאום מילים כמו "היינו רעבים עוד לפני שנולדנו" מקבלות משמעות אחרת לגמרי, והמקצב הדוקר והאיטי שלו הוא למעשה בכי שנמשך לפחות חמש דקות וארבעים שניות.

ברוס ספרינגסטין – "Atlantic City"

ברוס ספרינגסטין גלסטנברי 2009. AP
האיש שמרגיש. ברוס ספרינגסטין/AP

אז מה אלטרנטיבי בברוס ספרינגסטין? אולי העובדה שמדובר באמן היחידי שבמקום להתעסק בלדמיין איך זה מרגיש, הוא היחיד שמרגיש באמת. אולי אין בשיר הזה אובדן ומוות, אבל יש בו את כמות ההומניזם שדרושה כדי להמשיך מהיום הזה הלאה.

"Arcade Fire – "Windowsill

ווין באטלר מלהקת ארקייד פייר בהופעה. Paul Kane, GettyImages
ביחד, נגד. וויןן באטלר מהארקייד פייר בהופעה/GettyImages, Paul Kane

השיר של ארקייד פייר מהאלבום השני שלהם "Neon Bible" מצליח ללכד אנשים סביב תנועת הנגד – נגד החינוך מהבית, נגד הרצון להילחם ונגד האסקפיזם שמאפשר למלחמה להמשיך ולחסל את האדם, ואם לא אותו - אז את הנפש שלו. "Windowsill" הוא אגרוף קפוץ של אנשים שהושפלו בידי הכוח של השלטון והתאגידים. הוא גם כל כך מדכא, כי אם כל רוח השינוי שבו, אתה מבין שגם עכשיו, שלוש שנים אחרי שיצא, הכל נותר כשהיה.

"Inspiral Carpets –"This is How It Feels

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסימיות כריזמטית. מתוך הקליפ של האינספיירל קרפטס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפסימיות הכריזמטית של האינספיירל קרפטס הגיעה עד לשירי הנאצה של אוהדי מנצ'סטר יונייטד נגד הסיטי והפכה להמנון שרחוק מאד מהעצב המקורי שלו, אבל אם למוזיקה הישראלית היה שיר עצב כזה, רדיו יום הזיכרון היה יכול להימשך כל השנה.

"Band of Horses - "The Funeral

בן ברידוול. GettyImages
תמיד מוכן ללוויה. בן ברידוול, סולן Band of Horses/GettyImages

בקיץ 2006 היו בישראל אנשים שישנו עם טלפונים מתחת לכריות, מחכים לצלצול שיעיר אותם. "בכל מקרה, אני מוכן ללוויה", שר בן ברידוול, הסולן של להקת הסוסים, ואין מדן ועד אילת מי שהצליח לכתוב משפט ישראלי כל כך.

ג'ון פרושיאנטה – "A Doubt"

ג'ון פרושיאנטה. Kevin Winter, GettyImages
טוב, לא ממש מפתיע שרצה למות. ג'ון פרושיאנטה/GettyImages, Kevin Winter

מה עוד אפשר להגיד על שיר שפותח אלבום בשם "הרצון למוות"?

ביג סטאר – "Holocaust"

אלכס צ'ילטון. Jack Plunkett, AP
המ"פ שנפל. אלכס צ'ילטון/AP, Jack Plunkett

יום הזיכרון לא חייב להיות שייך לחיילים בלבד. גם מוזיקאים נלחמו על משהו - או לפחות כך רובנו רוצים להאמין - ואלכס צ'ילטון היה מ"פ רוב חייו, עד שהלך לעולמו לאחרונה.

"Low – "Sunflower

להקת Low. Jim Mone, AP
רכבת אסוציאציות. Low/AP, Jim Mone

ישנו ויכוח על משמעות הטקסט בשיר, גם בשיר זיכרון, שכן מצד אחד איזה זיכרון יש בצליל ומצד שני – מה יותר מהדהד מצפירה, למשל? אבל יש שירים שמשלבים את שני האלמנטים, בנוסף לאלמנט שלישי – הקול, ההרמוניה, שלא משנה מה המשמעות שלה, היא מפעילה רכבת של אסוציאציות שבסופן הפרח של אלן ספרהוק ומימי פרקר, זוג מורמונים שבכלל ייסדו דת משלהם. לפני שנתיים הם ביצעו את השיר הזה בישראל ועד עכשיו זהו אחד הזיכרונות החיים ביותר שיש לי מהופעה כלשהי.

"Slowdive - "Catch The Breeze

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק תפסו את הבריזה. סלואודייב על עטיפת האוסף "Catch The Breeze", על שם שירם המפורסם/מערכת וואלה!, צילום מסך

סלואודייב לא רק תפסו את הבריזה אלא גם את העצב במפלי הגיטרות שלהם: ההוכחה הניצחת שיש כל כך הרבה אפשרויות ליצור עצב מחוץ לפריטה האקוסטית הלעוסה או לנגינה מלאת פאתוס על פסנתר.

"Built to Spill - "Things Fall Apart

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויש את הדרך שלהם. בילט טו ספיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

היופי בשיר הזה הוא שלכאורה אפשר להבין מהכותרת על מה הוא מדבר אבל אי אפשר לדעת איך. וכשמאזינים לו, מגלים שיש כל מיני דרכים לפרק את הלב - ויש את הדרך של בילט טו ספיל.

"The Wrens - "This Boy is Exhausted

להקת The Wrens. Creative Commons
תשוש שאין דברים כאלו. The Wrens/Creative Commons

ההוכחה שאפשר ליצור שירים עצובים להפליא ולצאת מהם עם חיוך של הבנה וייאוש.

"Joy Division - "Decades

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה משקל על הכתפיים. איאן קרטיס על עטיפת הביוגרפיה שכתבה אשתו, דברה על חייו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם השנים התקבע "Atmosphere" של ג'וי דיוויז'ן כשיר הפרידה האולטימטיבי לא חשוב ממה - אישה, חבר, בן, תקופה. ה"לך/אל תלך בשקט" שלו לצד העיבוד האפי הפכו אותו לרקע של יותר מדי סרטים וכתבות, כשהפרידה האמיתית של איאן קרטיס נמצאת כאן, במשפט "הנה הגברים הצעירים, עם המשקל על הכתפיים שלהם". כמה משקל יש על הכתפיים של הישראליות ביומיים האלו. כמה חבל שהמוזיקה - הכלי האולטימטיבי להתמודדות עם המשקל הזה - המושמעת בישראל לא מצליחה כבר שנים להתמודד עמה באופן עמוק ומורכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully