וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרצופה של המדינה

אייל דץ

20.4.2010 / 8:30

מה גורם דווקא לזירה גלויה כמו פייסבוק להפוך למרכז מכוער ביותר של מאבקים בין רוסים, מרוקאים, אשכנזים וערבים? אייל דץ בדק, בתקווה שהכתובת לא על ה-Wall

"אני לא שונא רוסים אבל בהחלט יש לי בעיה אם רובם". כך, עם שגיאות הכתיב במקור, מנסה היוזר SDFSDF SDFDF, להסביר בראיון מה הניע אותו לפתוח את הקרב הגדול שמתחולל בפייסבוק בימים אלו, "מרוקאים נגד רוסים". SDFSDF SDFDF לא מעוניין להזדהות ("שמע יש לי ת'סיבות שלי לא להזדהות בשם שלי"), אבל ל- 27,493 אנשים שתומכים במחנה "המרוקאים" ול- 25,773 אנשים שתומכים במחנה "הרוסים", זה לא מפריע. אין להם בעיה לחשוף את העדפתם לצד זה או אחר.

גם לאלפי המשתתפים בקרב "מזרחים נגד אשכנזים", אין בעיה שכל מי שיש לו גישה לאינטרנט יידע על העדפתם העדתית. כנ"ל לגבי 3,616 המעריצים של הקבוצה "אני לא שונא ערבים, אני פשוט אוהב אותם מתים", 104 חובבי הקבוצה "גמאני שונא אתיופיםם" ו-807 החברים בקבוצה בעלת השם השנון "בואנה אחי יש לך משהו נגד תימנים? כן - K300".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא שונא רוסים, אבל יש בעיה עם רובם - קבוצת המרוקאים נגד הרוסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

העובדה שהמרחב הווירטואלי הוא קרקע פורייה לגזענות ולהסתה היא לא חדשה, אולם עושה רושם שהמאבק הבין-עדתי תופס תאוצה דווקא באחד מסמלי הליברליזם: מרוקאים נגד רוסים, רוסים נגד אתיופים, מזרחים נגד אשכנזים וכולם נגד ערבים כמובן. אז נכון שאף אחד כבר לא באמת מתרגש מקבוצות בפייסבוק (ככה זה שבקבוצה "גם אני שונא כשאני שוטף כפית כל המים עפים עלי" חברים 9,296 איש), אולם בעידן שבו הפרופיל שלנו בפייסבוק משמש ככרטיס הביקור שלנו לעולם, העובדה שאנשים מוכנים לקחת חלק בקבוצות גזעניות מבלי להניד עפעף בהחלט מעוררת פליאה.

"הקבוצות האלו לא מציתות את להבות השנאה אלא בעיקר מבטאות דברים שעוברים לאנשים בראש", אומר פרופסור שיזף רפאלי, מומחה לרשתות חברתיות. "זה לא מפתיע שתמצא גזענים במקומות שמאפשרים לך להיות חלק מהמון גזעני באופן שאתה חושב שהוא אנונימי". שיזף טוען שאותם אנשים שמצטרפים בהמוניהם לקבוצות הגזעניות לא ממש מודעים להשלכות. "זה לא המדיום שיצר את הגזענות. הגזענות תמיד היתה שם", אומר רפאלי. "אנשים פשוט מוציאים אותה החוצה ברשתות החברתיות. אני אישית הייתי מעדיף שהגזענות הזו תהיה חשופה לעיני כל מאשר שתרחוש מתחת לפני השטח. ככה אולי אפשר יהיה לטפל בזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגזענות תמיד היתה שם". קבוצת השנאה לערבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חציל (כינוי מסנג'ר), חייל בן 20, הוא אחד החברים בקבוצה "גם אני שונא אשכנזים". חציל סירב להתראיין בשמו האמיתי לכתבה, קצת מפתיע בהתחשב בכך ששמו המלא מופיע בקבוצה בפייסבוק. לדבריו הוא הצטרף לקבוצה כי הוא שונא אשכנזים ("אנשים קרים מגעילים שהרסו לנו תמדינה"). לא, לא מפריע לו שכל אחד יכול בלחיצת כפתור אחת לגלות שהוא שונא אשכנזים ("הרסו לנו ת'דת אפילו") והוא ממש לא חושב ששנאת אשכנזים היא גזענות. "תשמע הייתי אלף פעם גם פה וגם שם", אומר חציל, מבלי להסביר היכן זה פה ושם, "ובבית אשכנזי מתנהגים אליך כמו לזבל ובבית מזרחי מקבלים אותך יפה, מתנהגים אליך כאילו אתה בן בית".

בחזרה ל-SDFSDF SDFDF, המוח שמאחורי הקרב הגדול בין המרוקאים לרוסים. "זה שבארץ לא מתים על רוסים זה עובדה אבל איכשהו אצל מרוקאים זה לא נדיר שיש יותר כאלה ששונאים רוסים", הוא אומר. "גם הרוסים שונאים את המרוקאים ואני יכול להגיד לך שתמיד שאני הולך אם החבר'ה שאני מסתובב איתם ועוברים ליד איזה חבורה של רוסים יש איזה מתח". SDFSDF SDFDF מבטל את הטענות שמדובר בקרב גזעני. "המטרה של שתי הקבוצות הייתה אך ורק להתחרות ולשמוע דעות על הקרב הזה ולא לגזענות", הוא אומר, "אם אני רואה תגובות שממש ממש גזעניות ומוגזמות אני משתדל למחוק אותם כי זה ממש לא הייתה המטרה של שתי הקבוצות". יכול להיות ש-SDFSDF SDFDF דובר אמת ואין לו שום כוונות זדון בארגון קרב וירטואלי כזה או אחר. רק כשהמלחמות האלו יגבו קורבנות אמיתיים נוכל להגיד שהכתובת היית על ה-Wall.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully