וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: "בלוז לנובורו ווטנבי"

אורי פרוסט ואריאל קריל

3.5.2010 / 7:35

חתול, מתכנת מחשבים, שומר בגן חיות – אורי פרוסט ואריאל קריל במחווה לאחד השמות האהובים על הרוקי מורקמי, שחוזר שוב ושוב ביצירותיו, כל פעם כדמות אחרת. כתבה חמישית בסדרה

יח"צ - חד פעמי

(מילים: הרוקי מורקמי, לחן: אורי פרוסט, דקלום: אריאל קריל)

אורי פרוסט.
נובורו ווטנבי, לאן נעלמת? פרוסט

פעם הוא חתול הקרוי על שם גיסו של גיבור הסיפור "ציפור הקפיץ והאנשים של יום שלישי". כעבור מספר עמודים, הוא מתכנת מחשבים צעיר שמחזר אחר אחותו של גיבור הסיפור "עניין משפחתי". אותו גיבור? לא ברור. חזרה אחורה אל הימים שבהם הגיס היה רק מחזר? יתכן. בהמשך הוא מופיע שוב – הפעם כשומר בגן החיות שבו מתחרש הסיפור "הפיל נעלם". האם המחזר שהיה לגיס מתפרנס למחייתו מהשגחה על פילים? שאלה טובה.

המשותף לשלוש הדמויות הללו, שמופיעות בקובץ הסיפורים של הרוקי מורקמי "הפיל נעלם", הוא שהן חולקות את אותו שם – נובורו ווטנבי. אך כל קשר נוסף ביניהן הוא על אחריותו של הקורא בלבד. שכן, העניינים מסתבכים כשמתברר שהסיפור הראשון, "ציפור הקפיץ", הוא גם הפרק הראשון של הרומן "קורות הציפור המכנית". אלא שכאן הופך נובורו ווטנבי לנובורו ווטאיה. אותו חתול, אותו גיס – השינוי היחיד הוא העיוות הקל שהוכנס לשם המשפחה. בהמשך נוכחים לדעת שהגיס, שהוזכר בסיפור רק כאנקדוטה חולפת, התגלגל ברומן לדמות מרכזית ואף יותר מכך – לדמות השנואה. למה, אם כן, שונה שם המשפחה? מסתבר שנובורו ווטנבי הוא אחד מחבריו הקרובים של מורקמי, ומכיוון שמה שהיה בסיפור לא יותר ממחווה הומוריסטית לחבר הפך למה שעשוי להתפרש כתיאור לא מחמיא שלו, החליט מורקמי לשנות את שם המשפחה.

קורותיו הפתלתלים של השם נובורו ווטנבי ממחישים בקטן את המאפיין הבולט ביותר של מורקמי: החירות המוחלטת שהוא מרשה לעצמו בכתיבה. חשבתם שמצאתם קשר בין שני אלמנטים – למשל, בין הגיס ב"ציפור הקפיץ" למחזר ב"עניין משפחתי"? יבוא מורקמי וישמוט את הקרקע מתחת לקשר הזה בעזרת דמות נוספת בעלת אותו שם שתגרום לכם לתהות אם שתי הדמויות הקודמות אינן אלא אנשים שונים לחלוטין שרק במקרה זכו לאותו שם. החלטתם שאין משמעות לשמות של הדמויות? מוציא מורקמי רומן בשם "קפקא על החוף" ומבהיר שאולי כדאי בכל זאת לייחס להם חשיבות.

התנודות האלה בין סדר לאי סדר, בין ההרגשה שקיימת יד מכוונת שמניעה את העולמות שמורקמי בורא לבין התחושה שלעולם לא ניתן לפענח עד הסוף את הדמויות והסיפורים שמאכלסים את העולמות האלה, מגולמות בצורה מזוקקת בשמו של נובורו ווטנבי. ומעבר לכך, זהו גיבורו של השיר היחיד שמורקמי פרסם.

,Noboru Watanabe
?Where have you gone
Didn’t the wind-up bird
?Wind your spring

(מתוך הגרסה האנגלית לסיפור "ציפור הקפיץ והאנשים של יום שלישי")

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully