וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור בראש

דנה קסלר

6.5.2010 / 11:52

ב-Nobody's Daughter שוברת קורטני לאב שתיקה מוזיקלית של שש שנים. דנה קסלר קוראת לה לחזור ל-Hole שממנו היא יצאה

האלבום האחרון של Hole יצא לפני 12 שנה. Celebrity Skin התפרסם בתקופה שקורטני לאב הייתה נורא רזה ואלגנטית כזאת. היא התקלחה הרבה, צעדה על שטיחים אדומים וגרפה פרסים בטקסים בהם הוקירו את משחקה (הבאמת מרשים) בסרט "לארי פלינט: האיש והסקנדל". קריירת המשחק שלה המשיכה עם "איש על הירח", "200 סיגריות" ו"ביט", בו גילמה את אישתו של וויליאם בורוז . למילניום החדש נכנסה נסיכת הגראנג' בדימוס ככוכבת מיינטסטרים עם בטחון בשמיים.

ב-2002 הודיעו Hole על התפרקותם וכעבור שנתיים הוציאה לאב את אלבום הסולו הראשון (והיחיד) שלה, “America's Sweetheart” – דיסק שבלוני על חיי הסקס-סמים-ורוקנרול של אל.איי. המבקרים עיקמו את האף ומבחינה מסחרית היה האלבום פלופ קולוסאלי. התברר שקורטני לאב היא לא באמת המאמי של אמריקה, כפי שהיא אולי קיוותה.

זאת הייתה הפעם האחרונה ששמענו מקורטני לאב המוזיקאית. וגם סרטים היא לא עשתה כבר שמונה שנים. בעשור האחרון היא בעיקר עסקה בלחרב את שמה הטוב, שלמען האמת לא היה כל כך מזהיר מלכתחילה. הפרסונה הציבורית שלה בשנים האחרונות הסתכמה בהודעות טוויטר ופייסבוק משוגעות, סמים, מעצרים, אינצידנטים אלימים, ניתוחים פלסטיים מזוויעים ומריבות עם בתה, שאת המשמורת עליה היא מאבדת כל יומיים. למרות שקורטני לאב עושה חיל כבר שנים בספרה הצהובונית, משום מה היא החליטה פתאום לחזור למוסיקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא באמת אלבום של Hole. עטיפת Nobody's Daughter/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי מתעסק, זה מיקו

קורטני לאב החלה לכתוב שירים לאלבום חדש לפני חמש שנים, בזמן שהותה במרכז גמילה. כשיצאה מהגמילה החלה לעבוד על האלבום עם חברה הותיק בילי קורגן מהסמאשינג פמפקינז (איתו אפילו יצאה לפני מיליון שנה, לפני שפגשה את קורט קוביין) ועם לינדה פרי, ההיא מ-4 Non Blondes, שבשנים האחרונות בעיקר כותבת שירים לזמרות פופ כמו גוון סטפאני, פינק וכריסטינה אגילרה. השניים עזרו לה לכתוב חלק משירי האלבום, וחלק אחר נכתב ביחד עם הגיטריסט החדש שלה, מיקו לאריקין, מלהקת Larrikin Love, שגם חתום על ההפקה של האלבום החדש ביחד עם מייקל ביינהורן, שהפיק את “Celebrity Skin”. במקור השירים האלה היו אמורים ליצור אלבום סולו בשם “How Dirty Girls Get Clean”, אבל בסוף החליטה לאב להגביר את הווליום, ללכלך את הסאונד, לצרוח עוד קצת ולהפוך את כל העסק לאלבום הרביעי של Hole.

אלא ש-Nobody's Daughter הוא לא באמת אלבום של Hole – מלבד הול, אף נגן מגלגול קודם של הלהקה לא נוטל בו חלק. רוב חברי הלהקה לדורותיהם במילא לא צברו יותר מדי ותק, אבל מי שבאמת בולט בהיעדרו הוא אריק ארלנדסון, שהקים ביחד עם לאב את Hole ב-89', וכיהן ככותב השירים והגיטריסט הראשי של הלהקה."קורטני והמנהלים שלה ממשיכים בתכניתם להרוס, לדעתי, את המורשת של Hole", אמר ארלנדסון לאחרונה על החלטתה של לאב להוציא את אלבומה החדש תחת השם Hole, ללא אישורו. "הלוואי שהם היו לומדים מבילי (קורגן), אקסל (רוז), אירוסמית ומאות הלהקות האחרות שעשו את אותה טעות". אבל ללאב לא איכפת מה ארלנדסון חושב, והיא גם לא היססה להחליף אותו בבחור אנגלי בן 23 בשם מיקו.

בין אם מחשיבים אותו כאלבום של Hole או מעדיפים לראות בו אלבום סולו נוסף של קורטני לאב, “Nobody’s Daughter” יוצא 6 שנים אחרי אלבומה האחרון של לאב, אותו היא בעצמה מכנה "קטסטרופה". הזמן הרב שחלף, כמו גם העובדה של-Hole היו לא מעט רגעים טובים, מוסיפים ללחץ המונח על כתפיה של לאב להוכיח את עצמה, ובסופו של דבר רק מגדילים את העלבון הצורב שהוא האלבום הזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אי אפשר להאמין לאף מילה שלה. לאב/מערכת וואלה!, צילום מסך

פאק, איזה שיר מעפאן

קחו לדוגמה את "Skinny Little Bitch", הסינגל הראשון מתוך האלבום. מבחינה מוסיקלית הוא עושה רטרו לתחילת הניינטיז ונשמע כמו וינטג'-סמאשינג פמפקינז. הסאונד האגרסיבי לא רע (אם השנה הייתה 91'), אבל האופן היעני-פרובוקטיבי בו לאב צועקת את המילים המגוחכות "Skinny Little Bitch" כל כך מביך שאתה מיד מסתכל לצדדים לוודא שאף אחד לא שם לב מה אתה שומע. רגעי המבוכה האלה ממלאים את האלבום כולו. לאחד השירים קוראים "מכתב לאלוהים", למען השם!

ב"סמנתה", שיר על זונה בשם סמנתה, חוזרת לאב אינספור פעמים על המילה Fuck – אותה מילה נוראית שהורים אמריקאים שמרנים מזדעזעים ממנה כל פעם מחדש והצנזורה דורשת למחוק בעזרת צפצוף. קשה להאמין שאישה בת 45 שואבת כל כך הרבה הנאה מלצרוח "אנשים כמוך מזיינים אנשים כמוני מזיינים אנשים כמוך מזיינים אנשים כמוני מזיינים...", לכן יותר סביר להניח שזו סתם תחבולה צינית למכור אלבומים לילדים בני 13 שרוצים לעצבן את ההורים. פה ושם יש גם כמה משפטים נוגעים ללב, כמו "נשבעת לכם שאני צעירה מדי להיות כל כך זקנה" ("For Once in Your Life"). אבל בגדול, מילותיה של לאב לאורך האלבום חוזרות שוב ושוב לאותו משחק מעייף: כל משפט שני יכול להתפרש כרפרנס להתאבדותו של קורט קוביין, אך יכול גם שלא.

גם "Pacific Coast Highway" - הסינגל השני והשיר הטוב היחיד באלבום - הוא כזה: הטקסט מספר על "הנער היחיד שידע את האמת עלי", שהותיר אותה הרוסה. בראיון למגזין המוסיקה הבריטי "מוג'ו" סיפרה לאב שהיא כתבה אותו במקור לחברתה, סטיבי ניקס מפליטווד מק. באמת חבל שניקס לא מבצעת אותו במקום לאב.

גם בשנים בהן קולה של לאב נשמע יותר טוב, הוא מעולם לא היה מרגש כמו זה של סטיבי ניקס, אבל באלבום החדש היא נשמעת יותר ויותר כמו מריאן פייתפול. היות שחקיינות קולית אינה מתחת לכבודה - ב"How Dirty Girls Get Clean" דופקת לאב את חיקוי הפי.ג'יי הארווי שלה – קשה לקבוע אם היא עושה את זה בכוונה או שהקול שלה פשוט נחרך במשך השנים, כמו זה של פייתפול, מעודף סמים, סיגריות ואלכוהול.

בסופו של דבר זה מה שכל כך עצוב בקורטני לאב – שאי אפשר להאמין לה. כמו שאי אפשר לדעת מה הקול האמיתי או הפרצוף האמיתי שלה, אי אפשר גם להאמין לאף מילה שהיא אומרת או שיר שהיא שרה. "מעולם לא רציתי להיות איזושהי אתנחתא קומית" שרה קורטני לאב ב"Letter to God". ובכן, צר לי – זה בדיוק מה שהפכת להיות.

Hole, “Nobody’s Daughter” (הליקון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully