וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האמצעים שמשרד החוץ מעמיד לייצוא תרבות הם דלים"

אייל דץ

13.5.2010 / 7:18

איתמר גורביץ', יו"ר פורום מנהלי מוסדות התרבות, תוקף בחריפות את משרד החוץ על רקע הפגיעה המתמשכת במחלקת ייצוא התרבות שלו, קשתו"ם. המשרד בתגובה: "המצוקה ידועה"

בצד אחד של השולחן ישב עידו אהרוני, נציג משרד החוץ והאיש האחראי על פרויקט המיתוג החדש של ישראל. מצידו השני של השולחן ישבו נציגי פורום ראשי מוסדות התרבות בישראל: איתמר גורביץ, מנהל הפורום ויו"ר עמותת פרס התיאטרון הישראלי; נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי; אלון ספן, מנכ"ל מרכז המדיטק בחולון; כתרי שחורי, מנכ”ל קרן הקולנוע הישראלי ועוד נציגים נוספים.

אהרוני שטח בפני הנוכחים את התוכנית הגרנדיוזית של משרד החוץ למיתוג ישראל ואת המשמעויות מרחיקות הלכת שלה בכל הנוגע לייצוא התרבות הישראלית לחו"ל. נציגי הפורום הקשיבו, התרשמו אולם בעיקר רצו להבין דבר אחד מרכזי: איפה הכסף?

תכירו את קשתו"ם- האגף לקשרי תרבות ומדע במשרד החוץ או במילים פחות מכובסות הגוף שאמור להציג לעולם את פניה היפות של ישראל- להקת המחול בת שבע, הספרות העברית המשגשגת, הקונצרטים של הפילהרמונית, הביתנים הישראלים בבביאנלות הגדולות בחו"ל ובגדול כל אמן שבמשרד החוץ רואים לנכון לעשות בו שימוש כשגריר של ישראל.

לטענת פורום ראשי מוסדות התרבות, למרות החשיבות העצומה שרואים במשרד החוץ במיתוג המחודש של ישראל, התמיכה שלהם בייצוא התרבות היא דלה והופכת את קשתו"ם לכלי ריק מתוכן. "אנחנו רוצים שיפורים בכל מה שקשור בהשתתפות משרד החוץ בייצוא התרבות בישראל", אומר גורביץ לוואלה!תרבות. "האמצעים שמשרד החוץ מעמיד לקשתו"ם הם דלים והופכים אותו לגוף חסר חשיבות. משרד החוץ מנופף בפילהרמונית, בקאמרי, בבת שבע ובגופי תרבות אחרים אבל כשבאים לבקש תמיכות תמיד נתקלים בקשיים".

האם אגף קשתו"ם ייסגר?

גורביץ מצביע על מצב אבסורדי שבו משרד החוץ לא רק שלא מממן את כרטיסי הטיסה לאמנים, אלא אף מחייב אותם לרכוש אותם על חשבונם ממשרד הנסיעות שאיתו המדינה עובדת ומחיריו יקרים אפילו מהמחירים במשרדי כרטיסים אחרים.

שחורי, שהשתתף כאמור גם הוא בפגישה, מדגיש כי הבעיה היא לא בקשתו"ם, אלו לדבריו עושים עבודה טובה בתקציבים המועטים שהם מקבלים. "אין לנו תלונות לקשתו"ם" הוא אומר. "קשתו"ם הוא שותף נאמן לכל הפעילויות שלנו בחו"ל בשנים האחרונות, אבל יחד עם זאת אנו רואים את האנשים הטובים שלהם נאבקים על התקציבים. המטרה שלנו היא לעזור להם".

ההתנגחות בין משרד החוץ לאמנים, באה על רקע שמועות בעולם התרבות, הטוענות כי במשרד החוץ מתכוונים לסגור את קשתו"ם ולהעביר את פעילותה תחת אגף התקשורת במשרד. "המשמעות של שינוי כזה היא שבמקום הפעילות של קשתו"ם כיום ייקחו מישהו וישימו אותו בחצי משרה לטפל בייצוא התרבות של ישראל", טוען גורביץ. גורמים במשרד החוץ אמרו לוואלה! תרבות לא הכחישו את הדיווח לפיו יתבצעו שינויים ארגונים כאלו או אחרים בפעילות קשתו"ם.

"שאלת עתיד קשתו"ם עדיין לא הוכרעה" אומר הגורם. "אבל לא משנה איך יקראו לברז שמזרים את התמיכה לייצוא התרבות, אין שום כוונה להפסיק אותה". לטענתו, הבעיה התקציבית ידועה. "כל שליח ישראלי בחו"ל יודע שלתרבות יש מעט כסף. תאמין לי שאנחנו רוצים לתת כמה שיותר, אבל בשביל לשלם על כרטיסי טיסה צריכים אישור של המטה של משרד החוץ וזה דבר חיובי כי ככה יש שקיפות ולא מצב שכל אחד מחלק כרטיסים ללהקת הג'אז האהובה עליו או לסופר שהוא מעריץ".

"לא מזלזלים בתלונות"

אריה מקל, סמנכ"ל קשתו"ם, לא מבין על מה המהומה. לטענתו, בשנים האחרונות דווקא ישנו גידול בתקציב של קשתו"ם ופעילות המשרד פורה מתמיד: אין כמעט יום שאין לפחות עשר פעילויות של קשתו"ם ברחבי העולם", הוא אומר לוואלה! תרבות. "אין היום אף מוסד תרבות רציני שיכול להגיד היום שהוא לא נעזר בנו. אני לא מכיר מדינה אחת בעולם שהאחוז של מוסדות התרבות שנעזרים במשרד החוץ שלה גבוה כמו אצלנו".

"אני לא מזלזל בתלונות של ראשי מוסדות התרבות" הוא אומר. "בלעדיהם אין לנו תרבות וזה לגיטימי. אם אני הייתי מנהל מוסד תרבות הייתי גם רוצה יותר כסף אבל יש תקציב מוגבל וצריך לפעול על פיו". מקל מספר כי הוא לא מכיר כל כוונה לסגור את קשתו"ם ולהעביר אותה תחת אגף התקשורת במשרד החוץ. "אין שום כוונה לסגור את קשתו"ם אלא רק לחזק אותה", הוא אומר.

"משרד החוץ אכן מאשר כי התקיימה פגישה בין פורום מנהלי מוסדות התרבות לבין נציג משרד החוץ המרכז בידו את נושא מיתוגה של ישראל", נמסר בתגובה רשמית ממשרד החוץ. "המפגש לא עסק בחלוקת תקציבים, אולם מצוקת התקציב למפעלי התרבות בישראל שנוסעים לחו"ל ידועה. אין בכוונת משרד החוץ להפסיק או לשנות את תמיכתו בתרבות הישראלית ובייצוא לחו"ל כפי שהדבר נעשה בהצלחה רבה לאורך השנים האחרונות, זאת על אף המצוקה הכספית"

עוד מוסיפים במשרד החוץ כי "תמיכת משרד החוץ בתרבות ישראלית עלתה בכ-40 אחוזים בשנים האחרונות, נתון המעיד על החשיבות העצומה שהמשרד מייחס לקידום התרבות הישראלית בשווקי תרבות מעבר לים. באומדן כולל, כ-50 מיליוני שקלים מקציב המשרד מדי שנה לתמיכה בתרבות, מתוך זה כ-20 מיליוני שקלים בתקציב פעולות ישיר בתחום התרבות. משרד החוץ הגדיל את מספר נספחי התרבות בבירות מרכזיות בעולם מ-4 ל-9, ואישר תוספת תקנים מיוחדים לנספחי תרבות במשרה מלאה ברומא, טוקיו, מדריד, לונדון והסקנדינביות. משרד החוץ בוחן הצעה להקמת מכון לתרבות ישראלית, הצעה בעלת משמעויות מרחיקות לכת בכל הקשור לקידום תרבות ישראל בחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully