וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל הקאמרי: "נבקש שינוי בתקנון פרס התיאטרון"

עינב שיף

16.5.2010 / 7:32

הניצחון הגדול של הפריפריה בטקס פרסי התיאטרון הביא, כצפוי, לפתיחת המלחמה על תקנון הפרס בשנה הבאה. מנהל עמותת הפרס בתגובה: "באופן טבעי, מי שלא זכה - לא מרוצה"

לא שמדובר בהפתעה גדולה במיוחד, אבל פרסי התיאטרון שהוענקו ביום שישי האחרון לא שימחו במיוחד את מנהלי התיאטראות הגדולים, שראו כיצד החאן הירושלמי ותיאטרון באר שבע זוכים במירב הפרסים ומותירים אותם עם פירורים.

"אנחנו נבקש שינוי בתקנון הפרס ואני אבקש לחזור לשיטה הקודמת", אומר לוואלה! תרבות נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי. "זה לא בגלל התוצאות וזהות הזוכים, אלא העובדה שאין למעשה הצגת השנה אחת, מה שהוריד כל אפשרות של שיא לאירוע הזה. אני ארצה לחזור לאקדמיה של 120 חברים שתעשה חגיגה לכל השנה, שבה יראו את האנשים האלו מסתובבים ורואים את כל ההצגות הכולן".

יכול להיות שדבריך מגיעים בגלל שהקאמרי, תיאטרון גדול, הפסיד בכל הקטגוריות החשובות?

סמל: "ברור שאלו שזכו מאד מרוצים, אבל אני לא מרוצה מכך שאין במאי השנה ואין מחזאי השנה, קטגוריות מאד חשובות בכל העולם שכאן אין".

אריה צ'רנר. אורי לנץ, אורי לנץ
שחקן שנה יש, במאי השנה ומחזאי השנה - יוק. אריה צ'רנר מתיאטרון החאן, זוכה פרס שחקן השנה בטקס שנערך ביום ו'/אורי לנץ, אורי לנץ

סמל, חלק מעמותת פרס התיאטרון, היה שותף לשינוי בתקנון שקיבלה על עצמה עמותת הפרס ובמסגרתו הוחלט שהזוכים ייבחרו על ידי שתי ועדות ולא על פי הצבעתם של כלל 120 חברי האקדמיה הישראלית לתיאטרון. משמעות ההחלטה היתה ביטולה למעשה של האקדמיה, שכעת סמל תומך בהחזרתה. "הייתי במיעוט גם בישיבות בהן הוחלט לשנות את התקנון, קיבלנו בהערכת הרוב את הפיילוט החדש וכעת אנסה להשיב את המצב לקדמותו", אומר סמל. "הקאמרי זה לא הבעיה כי הבעיה היא לא של תיאטרון אחד אלא באופן כללי. כאחד ממקימי הפרס, בהחלט היתה לי אכזבה בטקס ביום שישי, כי התקנון החדש הביא לאינפלציה בפרסים מצד אחד ומצד שני לפגיעה במעמד הבמאים והמחזאים, וכן השחקנים המבטיחים שהיה נהוג לחלק להם פרס והשנה זה נעלם".

בדבריו, מייצג סמל דברים דומים למה שחשו יתר מנהלי התיאטראות הגדולים ביום שישי. עבור מיקי גורביץ', המנהל האמנותי של הזוכה הגדול בטקס, תיאטרון החאן, החזרה לשיטת האקדמיה פירושה הכרזת מלחמה: " אני לא מקבל את רעיון החזרה לאקדמיה כלל וכלל", אמר גורביץ' לוואלה! תרבות. "מה שקרה לפני שנה הוא שהפרס איבד כל ערך משמעותי בעיני אנשי המקצוע, מפני שהבוחרים הם לא אנשים ראויים, הם לא היו אנשים שמבינים ולא אנשי מקצוע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כלומר תהיה מוכן להילחם על זה?

מיקי גורביץ': "אנחנו ממש נעמוד על זה – אני לא רוצה שאת העבודות שלי ישפטו אנשים שהם לא אנשי מקצוע. המגמה המסחרית בתיאטרון היא מגמה קיימת ולא צריך לתת לה עוד ביטוי בפרס התיאטרון. פרס התיאטרון צריך להיות משהו מאזן, הוא צריך להיות פרס על מצוינות, על איכות ולא פרס על מסחריות. היו פרסים מאד מביכים לפני שנה ואני שמח שבטקס האחרון זה לא חזר על עצמו".

"נראה לי שיהיה מעניין בישיבת הפקת הלקחים, לא?", אומרת בחיוך מנכ"לית התיאטרון הלאומי הבימה, אודליה פרידמן. "אני קודם כל חושבת שצריך לתת קצת לאמוציות לשקוע. בסך הכל עברו קצת יותר מ-24 שעות והגופה עדיין מתקררת".

זה לא מפריע לסכינים להישלף.

פרידמן: "תראה, היה שינוי מאוד מהותי השנה בתהליך של הבחירה וצריך לבדוק את זה. גם אני לא יצאתי עם שמונה פיסלונים בין כה, אבל זה שכל הכותרות מהטקס היו על כך שהפריפריה זכתה – היה בזה משהו מאד מכובד ויפה בעיניי. זו בסך הכל תעודת כבוד לכולנו, גם לתיאטראות הגדולים, שיכולים לפרגן לקטנים וזה בסדר גמור. מעבר לכך, בעניין תהליך הבחירה – היינו מאד בעד השינוי, להגיד לך שאני יודעת מה נרצה שיקרה? עוד לא".

באופן אישי, היית מרוצה מהטקס?

פרידמן: "זה היה טקס מאד יפה, שבסך הכל הטקס נתן ביטוי לשחקנים ויוצרים באופן מכובד מאד. מי אמר שהצגה אחת צריכה לגרוף את כל הפרסים?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מי אמר שהצגה אחת צריכה לזכות בכל הפרסים?", אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תהיה ישיבת הפקת לקחים, שבה ידונו, כמו בכל שנה, על הדברים ונפיק לקחים מכל שנת העבודה – גם על תהליך הבחירה, לגבי הטקס ועוד", אומר בתגובה לדברים איתמר גורביץ', מנהל עמותת פרס התיאטרון והרוח החיה מאחורי השינויים האחרונים בתקנון. "ברור שהדעות חלוקות ואני מעריך שיש גם כאלו חושבים שהקונספט הוא נכון, אבל בסופו של דבר יש הנהלה והיא תחליט".

אישית, היית מרוצה מהאופן בו חולקו הפרסים?

איתמר גורביץ': "ההיבט שלי הוא לא אם אני מרוצה או לא מרוצה. ברור שתיאטראות באר שבע והחאן מרוצים ונעם סמל, שרגיל לקבל הרבה פרסים, פחות מרוצה. בדרך כלל, מי שמקבל פחות פרסים, לא מרוצה. אני חושב שהקונספט החדש של התהליך והקטגוריות הוא כן נכון ואני חושב שצריך לעשות כמה התאמות כדי לשפר את המסגרת הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully