וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי ג'וחא

עינב שיף

1.6.2010 / 8:00

לקראת בואה של להקת המטאל Swallow The Sun לישראל, הגיטריסט ג'וחא ראיביו מסביר למה כל כך אוהבים את הז'אנר בסקנדינביה. ראיון

יח"צ - חד פעמי

("Swallow the Sun - "Don't Fall Asleep)

חושבים שלהתחיל כתבה בלנסות להסביר שישנו אדם בשם אמיתי בשם ג'וחא זה קשה? נסו לעשות את זה כשמדובר במטאליסט פיני אימתני, מהאלו שמנגנים 245,234 תיבות בשניה על הגיטרה שלהם. אבל בשיחת טלפון מביתו שבפינלנד, ג'וחא ראיביו, גיטריסט הרכב המטאל החביב (עד כמה שניתן במטאל) Swallow The Sun, שיופיעו בישראל ב-3 ביוני במועדון הבארבי בתל אביב, מתגלה כאדם נחמד להפליא. מסתבר ששמו בכלל נגזר מהשם הנפוץ ג'והאנס ושפשוט התחביב הגדול שלו הוא שירים על נפשות אפלות וקצת, אבל באמת קטנה, דם ומוות.

"אין לי מושג למה השירים שלנו יוצאים ככה", הוא אומר. "אף פעם לא רציתי להרוג את החברים שלי או את המשפחה שלי. כל המילים והמנגינות האלו יוצאים מתוכי ואני לא חייב לחוות את השיר ממש כדי שייצא אמיתי. אני לא אוריד לחברתי שעזבה אותי את הגרון עם גרזן".

מזלה.

"תראה, זו קצת קלישאה, אבל זה נכון מה שאומרים על המטאל - זו מוזיקה של אנשים עצובים ומדוכאים וזה מה שמוציא מהם מוזיקה עצובה. אני זוכר שאבי ניגן מוזיקה בבית וזה תמיד היה שירים עצובים ומדכאים. אולי זה מה שהשתקע בי, אולי ינקתי את זה מהשדיים של אמא שלי, לך תדע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אבל המוזיקה הזו מאד אנרגטית, איך זה מסתדר עם העגמומויות?

"אני באופן אישי לא האדם הכי מדוכא שיש, אבל גם לא כזה שמח. אין ספק שבשביל לתת בראש אתה חייב לדעת לחייך".

אז ג'וחא מחייך בביתו, לשם שב אחרי טור ארוך בו הופיע עם להקתו כ-35 פעמים בתשעה שבועות בלבד והוא קצת עייף. בכל זאת, להקת מטאל, סיבוב הופעות וכו'. אלא שהאתוס הזה קצת מלחיץ את ידידינו ג'וחא. "תאמין לי, אין לנו כסף לשבור שום דבר בשומקום", הוא מסביר, למרות שלהקתו נחשבת איכותית ויציבה בעולם המטאל, עם ארבעה אלבומים מאחוריה והעתיד לפניה. "המקסימום שנשבור זה מנורה. אתוס הרוקנרול? לנגן חזק, לא מעבר".

תסביר אחת ולתמיד למה סקנדינביה מלאה במטאל.

"זה פשוט מאד: הקלישאה על הקור והחושך, על זה שאין כאן ימי שמש וזה מבאס את כולם? הכל נכון. נהיה כאן כל כך קר ואנחנו כועסים על זה".

ואם היית נולד בברזיל?

"אז היינו מתעצבנים על זה שחם מדי, ברור".

סולן להקת Swallow The Sun. Krzysztof Raś, Creative Commons
בברזיל הם היו מתעצבנים על החום. להקת Swallow The Sun/Creative Commons, Krzysztof Raś

Swallow The Sun קיימת כבר כעשור. אתה חושב שסצנת המטאל השתפרה בזמן הזה או להיפך?

"אני חושב שסצנת המטאל מתחזקת ומתחזקת, או לפחות זה נראה ככה. אנשים כבר לא חושבים שזו מוזיקה לבני נוער אלא מתייחסים לנושא בכובד הראש. מטאליסטים מבוגרים מביאים את הילדים שלהם להופעות ובהרבה ארצות אתה רואה הורים וילדים ביחד בהופעת דת'-מטאל. בפינלנד המיינסטרים הוא מטאל ואני מקווה שזה יהיה כך בארצות אחרות".

להקת Swallo The Sun. Krzysztof Raś, Creative Commons
בפינלנד הם מיינסטרים. להקת Swallow The Sun/Creative Commons, Krzysztof Raś

עם החזון הזה, ג'וחא וחמשת חבריו ללהקה יגיעו לישראל ובמקרה שלהם, אין חשש לשחזור תקרית אלביס קוסטלו. "אני לא רוצה לעסוק בפוליטיקה בתוך המוזיקה", מסביר ג'וחא. "אני לא מרגיש שאלו נושאים שצריכים להתערבב במוזיקה ולכן אף פעם לא דיברנו על זה. אני לא אוהב מטיפים ואני לא חושב שזה מועיל כל כך. כמובן שכולם חופשיים לומר מה שהם רוצים, אבל אני נגד זה. תשאירו את הפוליטיקה והדת מחוץ למוזיקה".

אבל זה הייחוד של המקום שלך. פה אתה יכול להגיד משהו ושאנשים ישמעו.

"כמובן שהמוזיקה היא כלי רב עוצמה והוא מביא למודעות נושאים רבים, אבל אז אתה חייב להיות מאד חכם להשתמש בה ואני לא חכם מספיק, אני מודה. אני מתאמן על הצניעות שלי".

שאלה אחרונה.

"מה?"

בפולקלור המוסלמי השם ג'וחא מסמל סוג של שוטה כפר. ידעת את זה?

"לא, אבל זה די נשמע כמוני".

Swallow The Sun יופיעו במועדון הבארבי בתל אביב ב-3 ביוני. להקת חימום: Distorted

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully