וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופסור לכדורגל: על ספרי הילדים של שמעון גרשון ואביעד קליינברג

9.6.2010 / 16:00

אביעד קליינברג מצד אחד, שמעון גרשון מצד שני, ספרות הילדים בישראל מעולם לא ידעה כל כך הרבה שחקני חיזוק. דוד רוזנטל התבקש להכריע ונאלץ לקבוע תיקו

רגע אחרי שהשיק את "סודות הכדורגל של נועם", כמעט מתבקש לסמן שוב את שמעון גרשון כאתנחתא הקומית של הכדורגל הישראלי. פעם הוא זמר, פעם הוא מצמיד לעצמו את תווית הבוגד עם המעבר מהפועל תל אביב ליריבה הכי שנואה (בית"ר ירושלים) בעבור חופן דולרים, ועכשיו הוא גם מוציא ספר לבני העשרה. איש אשכולות לעניים.

אלא שבמציאות צריך להסתכל על זה מזווית שונה לחלוטין: שמעון גרשון פשוט שם זין על כולם. הוא זה שנשוי למלי לוי, הוא זה שאנחנו מקנאים בחשבון הבנק שלו והוא זה שבכלל העלה על דעתו להשקיע בספר נוער עוד בהיותו כדורגלן פעיל. לצורך העניין, ואפילו בלי לבקש את רשותו, הוא אפילו יכול להתחרות באיש שבא ישר מהאקדמיה ולכאורה אמור לתת לו נוקאאוט טוטאלי – פרופסור אביעד קליינברג, המחבר של "איך בוטלה המתמטיקה", שבמקביל רואה אף הוא אור בסדרת הפרוזה לצעירים של "ידיעות ספרים".

ההבדל העיקרי בין גרשון לקליינברג טמון, כאמור, במשלח ידם. האחד השקיע שנים של אימונים פיזיים על מגרשי הכדורגל של יפו כדי להפוך בשיאו לקפטן נבחרת ישראל, ואילו השני גמע קילומטראז' של עשרות חוגים באוניברסיטאות בעולם עד שהפך לפרופסור בכיר להיסטוריה. כך שיותר משמעניין לבחון כל ספר בנפרד, מסקרן להשוות בין "סודות הכדורגל של נועם" ל"איך בוטלה המתמטיקה", על בסיס הביוגרפיה המוכרת לנו משתי האושיות.

מגדל השן או ליגת העל?

גרשון מתבסס, למעשה, על קורות חייו ואפילו משלב את שני אחיו בעלילה. נועם הוא נער שמנמן ושאפתן מיפו שחולם להיות כוכב כדורגל. הדרך להגשמת החלום מתחילה בקבוצת הילדים של הפועל תל אביב ומלווה בקשיים רבים, אך בעזרת כוח רצון המלווה במסע פנטסטי עם כוכבי עבר גדולים, הוא מגלה שניתן להגיע לפסגה ולכבוש אותה, בתחום המקצועי וגם במישור הרומנטי. קליינברג, שכתב את ספרו יחד עם בנו בן ה-11 אור, כבר יוצר סיפור שכולו מורכב מפנטזיה, על בן מלך מתוסכל שלא מסוגל לקלוט דבר במתמטיקה ודרך מעשיות שהוא מספר לאביו המלך מקווה לשכנע אותו להוציא הוראה בדבר ביטולו המקצוע. האם הוא מצליח לעמוד במשימה? לא נגלה, רק נאמר שפרופסור קליינברג לא פתר תרגיל מתמטי אחד מהרגע שעזב את בית הספר (כפי שהוא עצמו מודה בגב הספר), ובשל כך נוכל להסיק שגם כאן מדובר בהשפעת ילדות ארוכת טווח של המחבר, אם כי לא ממש חיובית במקרה הזה.

דומה כי ההפתעה הגדולה נמצאת במסר. ספרו של גרשון מטיף לעבודה קשה, לאמונה ולכוח רצון (בהזדמנות זו יצוין כי ה"המלצות" על גב הספר של יוסי בניון, אבי נמני, שחר פאר, יניב קטן ועמרי כספי נראות מגוחכות עד נלעגות), בעוד קליינברג דווקא מציג את הצד השני של המטבע – הדעה שמתמטיקה, אחת מאבני היסוד של כל מוסד חינוכי בעולם, היא מקצוע מיותר שיש לוותר עליו. יוצא כי דווקא "איך בוטלה המתמטיקה", שנועד לגילאים צעירים יותר, הוא ספר חתרני ומורכב בהרבה. גרשון משתמש בשפה רזה ונטולת תחכום (עמוד 109: "סליחה על הבומבה בראש", המשיך פלה, "תמסור ת'כדור, יש אחלה משחק. בוא תראה") ובתוכן חד ממדי, בעוד קליינברג מתפלפל ושוזר סיפורים, עד שניתן לתהות האם ילדים אכן יצליחו להבין את העלילה הסבוכה, יחסית.

אך מהו בכל זאת קסמו של "סודות הכדורגל של נועם"? ראשית, האיורים המוצלחים של גל אור נותנים לו אפקט של מסתוריות. בנוסף, מעניינת בחירת הניואנסים של גרשון, שמתגלה גם כפוליטיקאי לא קטן. הוא מדגיש מאוד את שורשיו ה"אדומים" כבוגר מובהק של הפועל תל אביב ואת המלחמה במכבי השנואה, אבל פונה גם לקונצנזוס בעזרת שחקנים כמו פלה, מראדונה ובובי צ'רלטון. הוא לא שוכח לקרוץ לקבוצתו הנוכחית בית"ר ירושלים, כשדמות המפתח המעצבת את אישיותו של נועם מוכרת וזכורה היטב משנותיו הראשונות של גרשון בבירה.

"סודות הכדורגל של נועם" הוא ספר חביב אך נטול ברק, בעוד "איך בוטלה המתמטיקה" אמנם מעמיק אך לפרקים מתוחכם מדי ובשל כך נותן תחושה של עליונות כלפי קהל היעד. בסך הכל, שניהם קריאים, אבל לא מחייבים עמידה בתור או הזמנה מראש בחנות הספרים. התוצאה הסופית: תיקו.

שמעון גרשון, "סודות הכדורגל של נועם", איורים: גל אור, 159 עמודים // ידיעות ספרים

אביעד קליינברג, "איך בוטלה המתמטיקה", איורים: יניב שמעוני, 77 עמודים // ידיעות ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully