וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החור בשחור

אייל דץ

12.6.2010 / 18:30

בתעשיית המוזיקה האמריקאית לא זוכרים תקופה כה גרועה כמו החודש האחרון. "היסטוריונים יצביעו על אביב 2010 כשלב הסופני של המחלה שבה נמצאים עסקי מכירת הדיסקים"

מזה מספר שבועות נמצאות מכירות התקליטים בארצות הברית בשפל חסר תקדים. השיא הגיע בסוף חודש מאי כאשר מגזין המוזיקה האמריקאי "בילבורד" פרסם, כמדי שבוע, את טבלת 200 האלבומים הנמכרים ביותר בשבוע האחרון ואת מספר העותקים הכללי שנמכרו בכל ארה"ב.

על פי הנתונים, נמכרו באותו שבוע 4,984,000 אלבומים בחנויות הדיסקים ובחנויות הווירטואליות באינטרנט. מדובר במספר האלבומים הנמוך ביותר שנמכר בשבוע אחד בארה"ב מאז החל המגזין לפרסם ב-1994 את סך המכירות של אלבומים בשבוע אחד.

רק לשם השוואה, באותה תקופה בחודש מאי 2009 נמכרו 5.76 מיליון אלבומים. ואילו שיא מכירת האלבומים בשבוע אחד התרחש אי שם בשבוע האחרון של חודש דצמבר של שנת 2000, אז נמכרו 45.4 מיליון אלבומים.

שיא שלילי חדש

אלא שהשבוע נשבר שיא שלילי חדש. אל רשימת 10 האלבומים הנמכרים ביותר בשבוע שהסתיים ב-6 ביוני נכנסו שני אלבומים עם המכירות הדלות ביותר מאז החל "בילבורד" לפרסם את רשימת 200 האלבומים הנמכרים ביותר בחודש מאי 1991.

האלבומים הם "Tried & True" של הזמר קלאי אייקן, בוגר העונה השנייה של אמריקן איידול, שמכר בשבוע הראשון לצאתו 22 אלף עותקים בלבד והשתחל למקום התשיעי; והאלבום "Animal" של זמרת הפופ האמריקאית קאשה שמכר בשבוע שעבר 20 אלף עותקים בלבד אולם עלה במצעד מהמקום ה-17 למקום העשירי. זהו השבוע ה-22 של האלבום במצעד.

בפעם האחרונה שאמן הצליח להשתחל לעשירייה הראשונה של "הבילבורד" עם מכירות כה גרועות היתה בשנה שעברה כאשר הראפר T.I מכר בשבוע האחרון של חודש מרץ 2009, 20 אלף עותקים בלבד מהאלבום השישי שלו "Paper Trail" ובכל זאת הצליח לגרד את המקום העשירי במצעד של אותו שבוע.

השלב הסופני של המחלה

"בעתיד, היסטוריונים יצביעו על אביב 2010 כתקופה שבה מכירת הדיסקים הגיעה לשלב הסופני במחלה שלה", כתב אלן קרוס בבלוג המצויין שלו "סאונד צ'ק". לדבריו, עכשיו זה ברור שמכירות הדיסקים הפיזיות מתקרבות לקצן הסופי והעתיד כולו טמון במכירות דיגיטליות - בעיקר של שירים בודדים ולא של אלבומים שלמים - ובהאזנה לתחנות רדיו ברשת.

קרוס מצביע על הסיבות העיקריות לירידה במכירות ומתייחס לעובדה שיותר ויותר אמריקאים צורכים את המוזיקה שלהם באמצעות מכשירי אייפון ואייפוד שהפופלאריות שלהם גוברת מיום ליום. קרוס צופה שהכניסה של מכשירי האייפון מדגם 4.0 רק יגבירו את המגמה, זאת מכיוון שהם יאפשרו האזנה לתחנות רדיו אינטרנטיות כדוגמת פנדורה (שניתנת להאזנה בארה"ב בלבד - א.ד) ולהפעיל אפלקציות אחרות במכשיר בו זמנית.

לצד הירידה הדרסטית במכירות, מצביע כתב סוכניות הידיעות AFP על העלייה במכירות הכרטיסים לפסטיבלי מוזיקה בכל רחבי העולם. בשנת 2009 הגיעו סך מכירות הכרטיסים לפסטיבלים ברחבי העולם ל-1.9 מיליארד דולרים, למעלה מפי שתיים מהמכירות בשנת 2000. סילבה טוען כי ניתן להכריז סופית על הפסטיבלים כעל מקור הכנסה חלופי למכירות הדיסקים שרק הולכות ומדלדלות.

2,800 דיסקים ואתה ברשימה

לצד הירידה במכירות הדיסקים ישנן להקות שדווקא מצליחות לנצל את המצב לטובתן. מדובר בלהקות עם קהל מעריצים נאמן שרוכש את הדיסקים ושבזכותו מספרים נמוכים יחסית מספיקים כדי להפוך את האלבומים לרבי מכר ולהיכנס למצעד היוקרתי של "הבילבורד".

אחת מאותן להקות היא המלווינס, להקת אינדי ותיקה שהדהימה השבוע את תעשיית המוזיקה כהצילחה להיכנס בפעם הראשונה בתולדותיה ולאחר 26 שנות פעילות ו-18 אלבומים למצעד היוקרתי של הבילבורד עם האלבום החדש שלהם "The Bride Screamed Murder". ללהקה הוותיקה, שאף הופיעה בישראל לפני מספר שנים, הספיקה מכירה של 2,809 עותקים מהאלבום כדי להשתחל למקום ה-200 במצעד. במידה והלהקה היתה מוכרת 2000 עותקים נוספים באותו שבוע היא אף היתה זוכה להיכנס לטופ 100 של הרשימה.

בינתיים, בתעשיית המוזיקה מקווים כי השבוע הבא יביא להתאוששות במכירות, זאת על רקע העובדה ששלושה אלבומים חדשים יצאו לשוק: פסקול חדש של סדרת הטלוויזיה המוזיקלית Glee, הדיסק החדש של כריסטינה אגילרה ופסקול הסרט "דמדומים 3", צפויים למשוך את הקהל לחנויות ולהביא לעלייה במכירות. אלא שלמרות האופטימיות, בתעשיית המוזיקה יודעים שמדובר בלא יותר מאקמול למחלה סופנית. העתיד נמצא במקום אחר לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully