וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע הספר 2010: המו"לים מדווחים על עלייה במכירות

אייל דץ

17.6.2010 / 9:58

המארגנים טוענים כי למעלה מ-850 אלף פקדו את הדוכנים, המו"לים מדווחים על מכירות יפות ובסטימצקי מספרים על השבוע המוצלח ביותר בתולדות הרשת. סיכום שבוע הספר העברי 2010

"850 אלף מבקרים" - זו התשובה של אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות המו"לים לשאלה "מי בכלל צריך את שבוע הספר?", שאלה שריחפה סביב שבוע הספר ה-49 שננעל בשבוע שעבר. בן שמואל, שבמסגרת תפקידו אחראי על הפקת האירוע, אומר כי למרות הטענות בדבר אי נחיצותו של שבוע הספר בעידן הארבע ב-100, הוכיח הקהל העצום שפקד את שבוע הספר כי מדובר באירוע שעדיין רלוונטי. "מספר המבקרים עלה השנה -10% מהשנה שעברה", אמר בן שמואל לוואלה! תרבות.

לדבריו, "המספרים הם הוכחה ששבוע הספר, בנוסף לאירוע של רכישת ספרים הוא גם זירה תרבותית שאנשים מגיעים אליה כי היא מציעה אירועים ספרותיים מרתקים". בן שמואל מספר כי משיחות שניהל עם מו"לים לאחר שבוע הספר הוא למד כי רובם מרוצים מנתוני המכירות. לדעתו, ההצלחה במכירות הספרים למרות המבצעים של הרשתות קשורה למגוון הרחב שעומד בפני הקהל בשבוע הספר. "בדוכנים של ההוצאות לאור בשבוע הספר אפשר למצוא ספרים שכבר לא נמצאים על מדפי החנויות וזה מושך את הקהל" הוא אומר.

איריס מור, העורכת הראשית של הוצאת כתר, מספרת כי עבורם היה מדובר בשבוע מוצלח, זאת בהשוואה לשבוע הספר בשנה שעברה בו לא הצליחה ההוצאה להחזיר את ההשקעה הכספית. "היתה עליה במכירות משנה שעברה", סיפרה מור לוואלה! תרבות. לדבריה, אפילו היום האחרון של שבוע הספר, שנחשב כמדי שנה לרגע השיא של האירוע ושהתחרה השנה במשחק הפתיחה של המונדיאל, היה מוצלח. "באורח מפתיע המונדיאל לא השפיע", היא אומרת, "ונדמה לי שגם לא על כמות הגברים בכיכר רבין, כך שבסופו של דבר היה לנו שבוע הספר מעולה." בהוצאת כתר הציעו במסגרת שבוע הספר מבצע של 30% הנחה על הספר הראשון וגם שני ספרים במתנה לאחר רכישת שני ספרים.

"היה בסדר", אמר לוואלה! תרבות ירון סדן, המו"ל של הוצאת עם עובד ."אין ספק שהיה הרבה יותר טוב משנה שעברה". סדן, כמו בן שמואל, מסביר את ההצלחה בכך שההוצאות הציעו השנה מגוון רחב יותר של ספרים ושברו את ההומוגניות של הרשתות הגדולות. "בסופו של דבר המבחר הגדול מנצח", הוא אומר. "למרות שהרשתות הגדולות עושות מבצעים שהדרך היחידה להגדיר אותם היא שיגעון, הצענו מבחר מגוון של ספרים שלא ניתן למצוא אותם כבר בחנויות הספרים, פשוט מכיוון שאין להם מקום, והצלחנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצלחה, למרות עידן הארבע במאה. שבוע הספר 2010, מבט מלמעלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טענות קשות הופנו במהלך שבוע הספר, הנחגג ברשתות הספרים במהלך כל החודש, כלפי ההתנהלות של רשת הספרים צומת ספרים . לטענת גורמים בענף, במהלך החודש האחרון, קידמה הרשת בצורה אף יותר אגרסיבית מבעבר את ספרי הוצאת הספרים כנרת זמורה-ביתן, שהיא הבעלים של הרשת. "המוכרים בכל סניפי הרשת התבקשו להמליץ אך ורק על ספרים של כנרת זמורה-ביתן והספרים שלהם הוצבו במקומות האטרקטיביים ביותר בחנות על חשבונם של ספרים מהוצאות אחרות", סיפר בכיר בענף לוואלה! תרבות. בצומת ספרים סירבו להגיב לטענות נגדם.

"שבוע הספר האחרון היה שבוע הספר הטוב ביותר בתולדות סטימצקי", מכריזים מנגד בסטימצקי. ברשת הציעו במסגרת חודש יוני מבצע של שני ספרים במתנה, ממגוון של יותר מ-300 ספרים, על רכישת ספר במחיר מלא. בנוסף העניקה הרשת 25% הנחה על כל הכותרים. בסטימצקי סירבו להתייחס באופן ישיר להאשמות בתעשיית הספרים על הקידום האגרסיבי של ספרי כנרת זמורה-ביתן בסניפי צומת ספרים והסתפקו בעקיצה עקיפה לרשת המתחרה: "אצלנו מגוון הספרים הוא רחב ושוויוני לכלל ההוצאות לאור", אמרו גורמים בסטימצקי לוואלה! תרבות, "וזאת לאור העובדה כי סטימצקי לא נמצאת בבעלות הוצאת ספרים ולא מחזיקה בבעלותה הוצאת ספרים כזו או אחרת".

בשנה הבאה יחגוג שבוע הספר יובל להיווסדו ובהתאחדות המו"לים כבר מתחילים להתכונן. "אני מקווה שנזכה לקבל תמיכה מהמדינה ונעשה חגיגה גדולה סביב האירוע", אומר בן שמואל. אלא שעל פי השמועות בתעשיית הספרים בחודש הבא תגיש ועדת השרים בראשות השר יוסי פלד לעניין חוק הספרים את מסקנותיה, מה שאומר ששבוע הספר ה-50 של ישראל עשוי להתקיים תחת חוקים שונים לחלוטין. שכן אחד מסעיפי החוק מגדיר את שבוע הספר, יחד עם ראש השנה וחג הפסח, כתקופה היחידה בשנה שבה יוכלו הרשתות "להתפרע" עם המבצעים, גם אז תחת מגבלות מסוימות. "אני בהחלט מקווה שעד שנה הבאה נזכה לחקיקה בנושא", אומר בן שמואל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully