וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטוגל: אבל לאומי בעקבות מות סאראמאגו

עינב שיף

20.6.2010 / 8:48

הממשלה הכריזה על שני ימי אבל בעקבות מותו של הסופר. הנשיא, שהיה ראש הממשלה בעת הסערה סביב "הבשורה על פי ישו", הביע תנחומים וגם מנהיג קובה פידל קסטרו שלח פרחים

יחסיו של הסופר ז'וז'ה סאראמאגו עם ממשלת פורטוגל מאז ומעולם היו בעייתיים ומורכבים, אך עם מותו נראה שהמדינה אימצה לעצמה באופן סופי את גדול כותביה. שני ימי אבל לאומי הוכרזו ביום שישי עם היוודע דבר מותו של הסופר וארון ובו גופתו של סאראמאגו (שהוטסה במיוחד מביתו שבאיים הקנריים) הוצב במקומות מרכזיים בבירה ליסבון, כדי שהציבור יוכל לעבור על פניו ולהביע כבוד אחרון. רבים במדינה החלו ללבוש לזכרו של סאראמאגו סרט אדום, סמל המהפכה במדינה שסיימה את שלטונו של הרודן אנטוניו סלזאר.

פילאר דל, אשתו של ז'וז'ה סאראמאגו, מול ארון הקבורה שלו. AP
אשתו של סאראמאגו, פילאר, מול ארונו/AP

בין המבקרים והמנחמים את האלמנה פילאר דאל, היו ראש ממשלת פורטוגל קרלוס סוקרטס. נשיא פורטוגל, אניבל קבאקו סילבה, היה הראשון להביע את תנחומיו למשפחה ואמר כי הסופר השאיר אחריו "גוף עבודה רחב שחייב להיקרא ולהיות מובן על ידי דורות".

המחווה של סילבה ראויה לציון היות שהוא זה שכיהן כראש ממשלה באמצע שנות ה-90, בשנים בהן פרץ עימות מתוקשר בין סאראמאגו לממשל בעקבות יציאתו לאור של ספרו "הבשורה על פי ישו", עליו נטען כי הוא מזלזל במורשת הדתית של פורטוגל. העימות הגיע לידי כך שהממשלה החליטה להסיר את שמו של הסופר מרשימת המועמדים של המדינה לפרס הספרות האירופאי ובכך למעשה עודדה את גלותו מחוץ לפורטוגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
חוזה סוקרטס, ראש ממשלת פורטוגל (שני משמאל), מגיע לטקס הקבורה של ז'וז'ה סאראמאגו. AP
ראש ממשלת פורטוגל, חוזה סוקרטס/AP

מנחמים נוספים היו ראש ממשלת ספרד חוזה לואיס ספאטרו, נשיא ברזיל לולה, שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר וגם פידל קסטרו ואחיו ראול, ששלחו פרחים לזכרו של הסופר שעד מותו הגדיר עצמו כקומוניסט.

ארון הקבורה של ז'וז'ה סאראמאגו. AP
פרידה אחרונה. סאראמאגו, בארון הפתוח/AP

בנוסף, סיפר עורכו של סאראמאגו כי גם בעת מחלתו, החל הסופר לכתוב נובלה שעוסקת ב"ברוטליות המלחמה", כפי שהגדיר זאת והספיק לכתוב כ-20 עמודים. הלווייתו של סאראמאגו תיערך היום (ראשון) וצפויים להשתתף בה אלפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully