וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל חייבת להיפתח"

עינב שיף

29.6.2010 / 8:00

רפאל דה סילבה, העורך המוזיקלי של MTV צרפת, קפץ לביקור בישראל ומסביר איך המוזיקה המקומית יכולה להתגבר על הבעיות הפוליטיות ואיך מנצחים את הקליפים ביוטיוב. ראיון

לא בכל יום מגיעה לישראל אישיות חשובה בתעשיית המוזיקה של מדינה בסדר הגודל של צרפת. למעשה, בימים אלו לא רק אישיויות לא מגיעות; כמעט אף אחד לא מגיע. אבל רפאל דה סילבה, העורך המוזיקלי הראשי של תאגיד MTV צרפת, חרג מהכלל ונחת בארץ בסוף השבוע כאורח של MTV ישראל. כאן, הוא נפגש עם מנהליהם האישיים של אמנים רבים, החל מנינט ועד אסף אבידן והמוג'וז, וגם עם האמנים עצמם, כמו עברי לידר. "אני חוזר לצרפת עכשיו עם ערימת דיסקים לשמוע", הוא מספר בראיון לוואלה! תרבות, "מי יודע, אולי משהו מזה יידבק ויהפוך לגדול כמו שיעל נעים ענקית בצרפת היום".

תפקידו של דה סילבה, בן 33 בלבד, גדול בהרבה מתפקיד העורך המוזיקלי הממוצע: תחת MTV צרפת עובדות למעשה תחנות בת המחולקות לז'אנרים, החל מ-MTV המרכזית, MTV היפ הופ ועוד. דה סילבה מספר על מאות קליפים בהם הוא נדרש לצפות בשבוע, כדי להחליט מה יהיה הלהיט הבא שידברו עליו. לדבריו, שיר עליו מוחלט שהוא "להיט קיץ", יוקרן בתחנה לא פחות מ-500 פעמים בחודשיים של יולי ואוגוסט. "אחרי כמות כזו, כולם ידברו עליו".

כאמור, בין הלחץ העצום שמפעילות עליו חברות התקליטים והתחרות הגדולה לבין ערוצי המוזיקה השונים שהוא עורך, מצא דה סילבה זמן לבקר בישראל כדי לחפש כישרונות חדשים, כאלה שייצמדו לנעים, לבלקן ביט בוקס ולדבר הבא בצרפת לדבריו: אסף אבידן והמוג'וז. "יש כאן הרבה אנשים מגניבים מאוד ופתוחים", הוא מסביר את העניין שלו בישראל.

אתה יודע שזו לא בדיוק התקופה להגיע לכאן?

"אף אחד לא הפעיל עליי לחץ שלא לבוא, כי מוזיקה היא מוזיקה ואני שמח להיות כאן, בפעם הראשונה בחיי. הביקור רק הוכיח לי שעבור הישראלים הצעירים, זו חובה לגדול ולהיפתח לעולם מבחינה מוזיקלית, כי בכל פעם שאנחנו שומעים על ישראל זה בהקשר של בעיות פוליטיות. עכשיו, כשאני מכיר את תל אביב, אני יודע שזה מקום גדול לאמנות ולמוזיקה והמוזיקה היא דרך טובה להראות לזרים שיש גם דברים אחרים בישראל, לא רק פוליטיקה".

יעל נעים. Stephen Lovekin, GettyImages
ענקית בצרפת. יעל נעים/GettyImages, Stephen Lovekin

אלו לא ימים קלים ל-MTV העולמית, וגם דה סילבה, בצרפת, חש את זה. ההשתלטות של יוטיוב על המרחב המוזיקלי באינטרנט הביאה לצניחה דרמטית בצפייה בתכנים המוזיקליים ב-MTV, שהפך בסניפים מסוימים לעולם של תוכניות ריאליטי סטייל "ג'רזי שור" ופחות למקום שבו תגלה את נירוונה.

לדברי דה סילבה, ריבוי הערוצים בצרפת מצא את הדרך להתגבר על התופעה: "רוב הילדים הולכים היום ליוטיוב, אבל יש משהו בעייתי בפורמט הזה כי אתה צריך לחפש בו משהו מדויק, בעוד MTV מציעה לך מוזיקה אקראית, עם תו התקן של המותג שלה", הוא מסביר. "פעם, כשהיה רק ערוץ MTV אחד במדינה, היית צריך לשבץ בו את כל התכנים הכי חזקים שלך כדי למשוך כמה שיותר קהל, וזה צמצם את כמויות המוזיקה. היום, עם ארבעה ערוצי MTV, כמות המוזיקה גדלה וכך גם כמות המוזיקה האלטרנטיבית והעצמאית שמשודרת בערוצים האלו".

מה היחס כיום?

"40% אלטרנטיב, 60% מיינסטרים. עד השעה 18:00 בערב אנחנו נשדר קליפים מסחריים כמו בלאק אייד פיז ומשם והלאה דברים מעולים שיש בצרפת כמו פניקס, Air ומוזיקה של הלייבל אד באנגר, שהפך פחות קיצוני מהסגנון של הרכבים כמו ג'אסטיס ומתאים את עצמו למשהו שיעבור בטלוויזיה".

מה מידת הלחץ שמופעלת עליך מצד החברות המסחריות?

"יש המון לחץ עליי מחברות התקליטים, כי הן במצב חרא והן צריכות את הקידום יותר מתמיד. כולם מבקשים רק שבוע אחד, רק יום אחד, וזה קשה כי ההיצע עצום. הן גם יודעות ש-MTV לא חזקה כמו שהיא היתה בעבר. בצרפת, למשל, אנחנו פחות חזקים מתחנות הרדיו הלאומיות, כמו NRJ, שברגע שאתה נכנס לפליילסט שלה, אתה מוכר תקליטים. אבל לפעמים, הלייבל צריך את MTV, שייתן את ההייפ המיוחד שלו לקהל יעד ושם אתה רואה את הכוח של הרשת".

בערוץ המוזיקה הישראלי היה יחס דומה של אלטרנטיב-מיינסטרים, עד שראו שזה לא מכניס כסף ועברו ליחס קיצוני בהרבה. יש סכנה שזה יקרה בשלוחה הצרפתית של MTV?

"ממש לא, כי יש לנו מספיק ערוצים וגם כי הקהל מגיב טוב לשינויים האלו. למעשה, אנחנו הולכים יותר ויותר לכיוון העצמאי, כי יש המון אמנים טובים שם ובגלל התחרות אנחנו צריכים להיות שונים יותר ולגלות את השירים הגדולים מהמקום הזה וכשהם יהפכו לגדולים – לשמוח על שגילו אותם ב-MTV".

תומס מרס מלהקת פיניקס. Karl Walter, GettyImages
סביר להניח שתראו אותם ב-MTV הצרפתי. תומס מרס, סולן פיניקס, בהופעה/GettyImages, Karl Walter

דה סילבה מספר שבטעמו האישי, למשל, הוא אוהב מאד את The Drums, הוט צ'יפ וכמובן LCD סאונדסיסטם, שלדבריו הופכים להרכב הרוק הגדול במדינה לצד פיניקס המקומיים. "אני כל הזמן בהאזנה בבלוגים, תמיד נמצא בפיצ'פורק ומנסה לגלות משם את הדברים החדשים", הוא אומר.

"האמנים האלו לא רק טובים מוזיקלית, הם יודעים איך לשווק את עצמם ולהוסיף את האקסטרה שצריך במצב של תעשיית המוזיקה היום. גם אנחנו מבינים היום שהקליפ לא יכול לעמוד לבד ומנסים לתת לו את האקסטרה שאין באינטרנט. אין לי את הפתרונות לעתיד של תעשיית המוזיקה, אבל אני מקווה שנצליח למצוא את הגשר בין המוזיקה לאינטרנט".

מה לדעתך צריך אמן ישראלי כדי להצליח בצרפת?

"הם צריכים פשוט להיות טובים יותר. אנחנו עובדים הרבה עם אמריקאים ובריטים וגם מבחינתם זה תמיד תלוי באיכות המוזיקה, בהאם הם נותנים הופעה טובה. נכון שלאמנים בשפה העברית יהיה קשה יותר, בוודאי עבור הצרפתים, אבל עם אנגלית הם יסתדרו. אגב, אני חייב לציין שיש כמה צרפתים שיאהבו את הצליל של היידיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully