וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מכיר את העכביש שבקיר? - על אנדרו גרפילד, ספיידרמן החדש

עינב שיף

3.7.2010 / 3:18

שום דבר בקריירה של אנדרו גרפילד לא הכין אותו לבחירה בו כ"ספיידרמן" החדש. האם השחקן האלמוני יעמוד באתגר של אחד המותגים הקולנועיים המצליחים בהיסטוריה?

"יש לי סוד, ביני ובינך", אמר השחקן אנדרו גרפילד למראיינו בעיתון הטלגרף הבריטי בשנת 2008. "אני לא עומד להיות מפורסם. זו רק תחושה שיש לי. אני מרגיש שאני עושה משהו מאד ספציפי וזה לא בדיוק מיינסטרים, אז כל עוד אני עושה פרויקטים כאלו, אני מרגיש שאני בטוח". גרפילד היה אז בן 24, שחקן בריטי צעיר, כישרוני ומוערך, שנגע בתיאטרון, בטלוויזיה וכמובן בקולנוע. הישגו הגדול היה הזכייה בפרס הבפט"א, האוסקר הבריטי, על משחקו בסרט הטלוויזיה "בוי A", בו גילם אסיר משוחרר, שנאסר כנער על פרשיית רצח מזעזעת של נערה תמימה.

אך, כאמור, גרפילד היה מוערך אך הוא לא היה מפורסם. עתה, עם הודעת אולפני סוני על הבחירה בו לתפקיד ספיידרמן הבא, תוך שהוא גובר על בורסת שמות שכללה את רוברט פטינסון, זאק אפרון וג'יימי בל ("בילי אליוט"), כל זה עתיד להשתנות. ימי האלמוניות נגמרו. הוא עולה לליגה של הגדולים.

אנדרו גרפילד. Lefteris Pitarakis, AP
לא תכנן להיות מפורסם. גרפילד/AP, Lefteris Pitarakis

עד כמה גדולות הנעליים וחליפת העכביש שאליהן גרפילד יידרש להיכנס? מבחינת ההכנסות בקופות, מדובר בנעליים בגודל לא פשוט בכלל: שלושת סרטי סדרת "ספיידרמן" בכיכובו של טובי מגווייר בתפקיד פיטר פרקר/איש העכביש הכניסו ביחד 2,496,200,000 דולר, ובמילים: כמעט שניים וחצי מיליארד דולר. מדובר באחד המותגים המצליחים ביותר בעשור האחרון, לצד "שר הטבעות" ו"הארי פוטר".

הציפיות מ"ספיידרמן" הן כל כך גבוהות, עד שכשסוני ראו שהעבודה על הסרט הרביעי בסדרה מתעכבת, הוחלט לבצע הפיכה קיצונית ונדירה למדי בעולם הקולנוע ביחס למותג כה מצליח: האולפנים שחררו את במאי שלושת הסרטים הקודמים בסדרה, סם ריימי, והחתימו במקומו את מארק ווב. המעניין הוא שווב התפרסם בזכות סרט הביכורים שלו, "500 ימים עם סאמר", שהיה סיפור אהבה מקסים וריאליסטי למדי, ולא בגלל היותו טייקון הבקיא באפקטים הדרושים לשדרוג "ספיידרמן" בעידן התלת מימד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מתוך הסרט "ספיידרמן 3". imdb
2.5 מיליארד דולר משלושה סרטים. מה יעשה הרביעי? מתוך "ספיידרמן 3"/imdb

ועכשיו, גויס לפרויקט שחקן ראשי שחשב שפרויקטים מהמיינסטרים לא מתאימים לו. כעת, לא רק שגרפילד ייאלץ להתמודד עם הלחץ הבלתי רגיל שיוטל על כתפיו, גם המנהלים והבמאי שבחרו בו יכססו ציפורניים עד שיווכחו אם הוא מספק את הסחורה.

בחינת הביוגרפיה של גרפילד לא מספקת תשובות לשאלה המסקרנת מכולם: למה דווקא הוא? בן 26, בן לאבא אמריקאי ואמא אנגלייה ויהודייה, אין ברזומה שלו דבר שיעיד על רצון להיות סופרסטאר בליגה של שחקנים דוגמת כריסטיאן בייל (באטמן) או רוברט דאוני ג'וניור (איירון מן). הדבר היחיד המקשר בינו לבין סרטי פעולה הוא היותו ספורטאי מצטיין, כפי שמציין הטלגרף, מה שאולי יסייע לו בביצוע הפעלולים הדרושים לסרט.

מעבר לכך, סיפור חייו של גרפילד שגרתי למדי וכולל בית מתפקד מהמעמד הבינוני-גבוה, חינוך פרטי וחיבה למשחק שהפכה לקריירה נטולת מדורי רכילות, ללא ראיונות שאפתניים ועם מודלים לחיקוי כמו דניאל דיי לואיס ודסטין הופמן. לדבריו, מרד הנעורים שלו התבטא בכך שסירב לקבל את עצות הוריו ואחיו הגדול, כיוון שחש שחייו טובים מדי. "לכל אחד יש את השלב בחיים בו הוא מנסה להבין דברים", אמר בראיון. "אני עשיתי את זה בקיצוניות".

אנדרו גרפילד בסרט "Boy A". imdb
והוא גם יהודי! גרפילד בסרט "בוי A"/imdb

סרט הביכורים של גרפילד היה "אריות לכבשים" (2007), בבימויו של רוברט רדפורד. לדברי הבמאי, הוא התרשם מאד מקלטת האודישן של גרפילד, עד שהחליט ללהק אותו לצד מריל סטריפ, טום קרוז והוא עצמו. אז, בחר בו מגזין וראייטי כאחד מ-10 השחקנים לעקוב אחריהם בשנים הקרובות. לאחר מכן הגיע "בוי A" המדובר שהביא כאמור את פרס הבפט"א ואחריו תפקיד ב"נערת בולין האחרת", הפקה מדוברת של ה-BBC בכיכובם של נטלי פורטמן, סקרלט ג'והנסון ואריק באנה אודות פרשיית אן בולין, אחותה מרי והמלך הנרי השמיני.

בשנת 2009 כיכב במיני סדרה "Red Riding", כעיתונאי המנסה לפענח סדרת היעלמויות של נערות באיזור יורקשייר. השנה שיחק גרפילד ב"מופע הפלאים של ד"ר פרנסוס" המדובר של טרי גיליאם, שהוא גם סרטו האחרון של הית' לדג'ר. בחורף הקרוב, ישחק גרפילד ב-"The Social Network", הסרט המדובר אודות הקמת הפייסבוק, ואחריו מחכה גם "Never Let Me Go" המסקרן, בו ישחק לצד המועמדת לאוסקר קארי מאליגן וקירה נייטלי.

אנדרו גרפילד עם קארי מאליגן ועם קירה נייטלי בסרט "Never Let Me Go". imdb
פילמוגרפיה נאה, אבל ללא רמזים לעתיד כספיידרמן. גרפילד עם נייטלי ומאליגן ב-"Never Let Me Down"/imdb

אלא שכל הסרטים והסדרות האלו ביחד, כולל סרטו של גיליאם שהוא המדובר מכולם, לא יכניסו יחדיו כמו סרט אחד מסרטי "ספיידרמן". לכן, עם ההכרזה על גרפילד כיורשו של טובי מגווייר, התמלאו אתרי האינטרנט והמגזינים בכתבות פרופיל וטורי דעה המנסים להבין מה לעזאזל מנסים סוני וחברת "Marvel", בעלות הזכויות על מותג ספיידרמן, לעשות כאן.

אתר Indiewire, למשל, טען בתוקף כי הציוות של ווב וגרפילד הוא למעשה שבירת הגה של מפלצת הקופות לכיוון האינדי. מצד אחר, ג'ף לברק מהאינטרטיינמנט וויקלי טען כי המעבר של גרפילד ל"ספיידרמן" מזכיר לו את קפיצת המדרגה של כריסטיאן בייל מ"אמריקן פסיכו" ל"באטמן מתחיל". בנוסף, אתרים רבים העלו השערה שהבחירה בשחקן, שיהיה בן 27 עם צאת הסרט, נובעת מכך שהעלילה עוסקת בתיכוניסט ופירשו זאת כצעד לקראת סרט אפל יותר משלושת הסרטים הקודמים בסדרה.

אנדרו גרפילד. Dave Hogan, GettyImages
האם בן ה-27 יוכל לשחק את התיכוניסט? גרפילד/GettyImages, Dave Hogan

על רקע הניתוחים של אנשי התעשייה, החלו גם לזרום תגובות של יוצרי קומיקס שעבדו בנקודות זמן שונות על ספיידרמן. אתר MTV ריכז כמה מהן ומהן ניתן ללמוד קצת על החיבור הצפוי של גרפילד עם דמותו ההיסטורית של איש העכביש. שם, הבחירה בגרפילד נראית כמו הברקה שתחייה מחדש את אחת הדמויות האהובות והוותיקות בתרבות הקומיקס. "ספיידרמן הוא מכונה בפני עצמה", אמר יוצר הקומיקס טוד מקפרלן. "פיטר פארקר הוא בחור עם צוואר רזה ולא הבחור הכי גדול בשכונה. בדרך כלל לא בוחרים בו ראשון כשמרכיבים קבוצת בייסבול בהפסקה מהלימודים. כשאני מסתכל על גרפילד, הוא סוג של נופל לקטגוריה הזו". ועם המחמאה הזו, גרפילד יצטרך להסתכל קדימה ל-2012 ולהתכונן למעמד אליו כבר הודה מראש שלא נערך: להיות כוכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully