וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע בסינמטק ראש פינה לא ממהרים לשלם לקולנוענים?

אייל דץ

5.7.2010 / 7:30

במאים ומפיקים שסרטיהם הוקרנו בסינמטק הצפוני מתלוננים על כך שלא קיבלו את השכר שהובטח להם או שקיבלו אותו באיחור רב. מנהלת הסינמטק: "אין אדם שהיינו חייבים לו ולא שילמנו".

רק בשבוע שעבר, לאחר ציפייה של שמונה חודשים, קיבל גילי מייזלר את הצ'ק המיוחל. אמנם סרטו של מייזלר, "גחליליות", הוקרן בסינמטק בראש פינה כבר בחודש אוקטובר אשתקד אולם הצ'ק על סך 1,500 שקלים - התשלום שהובטח לו עבור הקרנת הסרט והרצאה שנשא בתום ההקרנה - הגיע אליו כאמור רק בשבוע שעבר. זאת בניגוד להסכם עימו לפיו הוא יקבל את התשלום מיד בתום ההקרנה, שכאמור נערכה כבר לפני שמונה חודשים.

מייזלר קיבל את כספו רק לאחר פניות חוזרות ונשנות מצידו למנהלת סינמטק ראש פינה אביבה שפט. במקביל פנה מייזלר לפורום היוצרים הדוקומנטריים, שם התברר לו שהוא אכן לא מקרה בודד וכי שני יוצרים דוקומנטריים נוספים התלוננו כי סינמטק ראש פינה לא העביר להם תשלום עבור הקרנת סרטם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלונות על מוסר תשלומים ירוד. הסינמטק בראש פינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבוצה שהוקמה בפייסבוק הנקראת "סינמטק ראש פינה בניהולה של אביבה שפט מתחמק מתשלום לקולנוענים", הבהירה למייזלר שמה שהוגדר על ידי מי שעמדה בזמנו בראש פורום היוצרים הדוקומנטריים יפעת בן שושן כ"בעיה של נזילות בעקבות תקציב ממועצת הקולנוע שלא הועבר אליהם בזמן" מסתמן כדפוס קבוע.

הבמאי גור בנטביץ', האיש שעומד בין היתר מאחורי סרטי הקלאט "הכוכב הכחול", "משהו טוטאלי" ו"פרילנד", כתב על קיר קבוצת הפייסבוק כי גם הוא נפל קורבן למדיניות התשלומים הקלוקלת של הסינמטק בראש פינה. "הסיפור הזה מוכר לי להפליא" כתב בנטוביץ'. "נכון יש עוולות גדולות מאילו אבל היא , אביבה (מנהלת סנימטק ראש פינה - א.ד), מה זה מעצבנת. מה שעשיתי בסופו של דבר, אם פתרון זה מה שאתם מחפשים,
זה הלשנתי לראש המועצה. זה עדיין לקח עוד שלושה חודשים אבל הכסף הגיע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם גם לרידלי סקוט לא היו משלמים? סינמטק ראש פינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הבמאית והמפיקה הגר קוט ניצלה את הבמה הווירטואלית כדי להתלונן על התנהלות הסינמטק בראש פינה ופרסמה ב-24 ביוני את הדברים הבאים: "בשנת 2007 ביקש סינמטק ראש פינה הקרנה חגיגית של סרט בהפקתי, 'לחצות את הגבול', זוכה הפרסים 'רוח החופש' ו'ישראל אחרת' בפסטיבל ירושלים 2007, וכן שיחה עם במאי הסרט. שמחנו על ההזמנה. הסרט הוקרן והבמאי היה שם לענות לשאלות הקהל ולשאת דברים. התמורה שהובטחה להפקה ולבמאי לא הועברה נכון להיום – יוני 2010". יש לציין כי גם קוט וגם בנטביץ' סרבו לבקשת וואלה! תרבות להתראיין לכתבה.

לאחר שסרטה "האח שלי" הוקרן בשנת 2007 בפסטיבל הסרטים בחיפה, יצאה הבמאית יולי כהן לסבב הקרנות בסינמטקים ברחבי הארץ ביניהם גם בסינמטק ראש פינה. על פי הסיכום בין כהן לשפט, היתה אמורה לקבל כהן עבור הקרנת הסרט החזר נסיעות ולינה בצימר בראש פינה במועד המוסכם על שני הצדדים. "עברו כמעט שנתיים וטרם קיבלתי את הוואוצ'ר שהובטח לי ואת הוצאות הנסיעה", סיפרה כהן לוואלה! תרבות.

לדבריה, היא ניסתה ליצור קשר טלפוני עם שפט מספר פעמים ובכל פעם זאת התחמקה ממנה בטענה זו או אחרת. הפנייה האחרונה של כהן לשפט נעשתה בחודש מרץ 2008 באמצעות מייל שבו דרשה כהן את המגיע לה. שפט מעולם לא החזירה לה תשובה. עכשיו, כשהיא מעודדת מהעובדה שהיא לא לבד, החליטה כהן לחדש את המאבק לקבלת כספה.

שפט עצמה הופתעה מקבוצת הפייסבוק שהוקמה נגדה. לדבריה, יש להפריד בין התלונות של קולנוענים שסרטיהם הוקרנו בסינמטק בשנת 2007 ובין אלו שסרטיהם הוקרנו בעת האחרונה. "עד נובמבר 2008 הניהול של הסינמטק היה בידי המתנ"ס העירוני ולכן התלונות אמורות להיות מופנות אליהם ולא אליי", היא טוענת. לגבי המקרה של בנטביץ' אמרה שפט כי אין קשר בין הפנייה שלו לראש המועצה לבין התשלום. "האיחור בתשלום נבע כמו במקרה של מייזלר מתמיכה כספית שהיתה אמורה להגיע אלינו והתעכבה. גם אני וגם ראש המועצה הופתענו מהפנייה של בנטביץ". לדבריה, "סינמטק ראש פינה תמיד משלם ואין אדם שהיינו חייבים לו כסף ולא שילמנו לו".

דודי ליפשיץ, מנהל המתנ"ס המקומי של ראש פינה, אישר כי אכן בעבר נקלע הסינמטק לחובות כבדים אולם לטענתו כל החובות שולמו. "היו חובות גדולים, וזה לקח קצת זמן, אבל בסופו של דבר שילמנו לכולם. כרגע, ככל הידוע לי, אין לנו שום חובות אלא אם כן מדובר במקרה שנפל בין הכיסאות". לדבריו, את ההאשמה יש לתלות דווקא בגורמים אחרים. "כשיש מקום תרבות בצפון והמדינה לא עוזרת מספיק, נקלעים לגירעונות", הוא אומר. " אני מזמין יוצרים שעבדו עם הסינמטק עד נובמבר 2008 ולא קיבלו את כספם ליצור איתי קשר ואנו נטפל במקרה שלהם מיידית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully