וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכסוך בין ישראל לטורקיה הוא בין שני מנהיגים לא מצליחים"

עינב שיף

6.7.2010 / 18:40

הסופר סמי מיכאל היה בין 12 הסופרים הישראלים שהתראיינו על הסכסוך בין ישראל לטורקיה למגזין הטורקי Today's Zaman. עמוס עוז: "ההשתלטות על המשט היה טעות גדולה"

הידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה היא כבר מזמן עובדה מוגמרת, המתבטאת גם ביחסים שבין כלי התקשורת השונים. המגזין "Today's Zaman", מגזין טורקי המתפרסם בשפה האנגלית, החליט לקחת כיוון שונה ולספק לקוראיו את הזווית הישראלית לאירועי המשט לעזה, מנקודת מבטם של הסופרים הבולטים ביותר בישראל. כך, במוסף הספרות החודשי של העיתון, אסף עורכו, קאן בהדיר יוסה, 12 ראיונות עם סופרים כמו עמוס עוז, א.ב יהושע, מאיר שלו, דוד גרוסמן, אתגר קרת, אלון חילו ובהם הם פורשים את משנתם בנוגע להשפעת הספרות על המצב הפוליטי, תדמיתה של ישראל ועוד.

"עמוס עוז מתאר את המשט בעזה כ'טעות גדולה'", כותב יוסה, "והוא מאמין שהמצור על עזה הוא שיטה לא נכונה לפתרון הבעיה". "מה שסופר יכול לעשות הוא לספר את סיפורם של האנשים ולוודא שאנשים מהצד השני מקשיבים לכך", מצוטט עוז בכתבה. "רק בדרך הזו הוא יכול להינצל ממחשבות סטריאוטיפיות". "אני פוחד שהפוליטיקה והסופרים לא יכולים להביא שינוי פוליטי", אומר מאיר שלו בכתבה. "אפילו אם זה נראה שכותבים מסוימים מסוגלים לעשות כך, כלכלה, ביטחון ודת חזקים יותר ומשפיעים יותר".

"זה לא מאכזב אותי", הוסיף שלו, "העבודה של הסופרים היא לכתוב סיפורים. הדרך היחידה שבה ספרות יכולה להרוויח היא אם תאפשר לנו להסתכל על השכנים שלנו מנקודת מבט שונה ולהראות שבזמן שאנשים דומים אחד לשני במובנים מסוימים, הם שונים בצורה מפתיעה ומעניינת וזה לא מהווה איום". בשלב זה, מציין המראיין כי שלו פונה ישירות לאזרחי טורקיה ואומר: "עלינו להפריד את הדת מהמדינה. גם בטורקיה וגם בישראל, כמו בעולם הערבי, הדת צוברת השפעה, לא במובן האתי או הרוחני, אלא באופן פוליטי קיצוני. אני מקווה שבעתיד, למען עתיד הדמוקרטיות, נצליח בהפרדת הכנסייה והמדינה, אבל אני אומר שוב – אני לא חושב שסופרים יכולים להשפיע בצורה כזו".

"כל מנהיג צריך אויב"

כשישראלי קורא ספר של סופר טורקי, הוא יכול להרגיש מה זה אומר להיות טורקי מעבר לרדוקציה שהוא עובר ב-CNN", אמר בראיון אתגר קרת, "באותה צורה, קורא טורקי, על ידי קריאת ספר שכתב סופר ישראלי, יכול ללמוד הרבה על העוצמות והחולשות של החברה הישראלית, על החלון הכן והפתוח שמוצג על ידי הספרות". קרת סיפר בראיון כיצד בנו, לב, הגיע מבית הספר ואמר לו כי הוא מוכן לנסוע לכל מקום בעולם אך לא לטורקיה, כיוון שילד אחר מבית הספר אמר לו ש"הטורקים שלחו חמש ספינות מלאות בילדים מבוגרים יותר שרצו להכות אותם", קרת ממשיך ואומר: "אני באמת חושב שבשני הצדדים צריכים להשיג את תחושת האיזון".

"הסכסוך הוא בין מנהיגים לא מוצלחים", אמר סמי מיכאל בראיון. "לא בין אנשים. הבושה דומיננטית בקרב הציבור הישראלי בעקבות הטרגדיה של המרמרה", הוסיף מיכאל. "זה מאוד מרגיז שאירוע בודד הוביל לאויבות ושנאה בין שתי המדינות. מחשבותיי על הנושא הן שהאירוע נוצר כדי לפתח את הדמגוגיות של המנהיגים במזרח התיכון. במטרה להעניק לגיטימציה לקיומם שלהם, כל אחד צריך אויב - מהמנהיגים הישראלים ועד לארגונים כמו חיזבאללה. בזמן שאזרחים משלמים את המחיר בדם ילדיהם ובהרס בתיהם, מי שאוחז בכוח רק מתחזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully